Jag har idag bredband + teve + telefoni via Telia ADSL. Kruxet är att vår gård är födelad på flera nätverk som strålar samman vid överlämningspunkten. Tidigare har jag bara använt bredbandet på båda näten men nu behöver jag använda IP-telefonin och även IP-tv. För att få det att fungera har jag kopplat

WAN (MODEM) -> ROUTER -> SWITCH(1)
IP-TFN (MODEM) -> SWITCH(1) -> SWITCH(2) -> VOOD 322

Om jag konfigerar vooden direkt mot rätt port på modemet och sen flyttar ut den till switch två med inget annat anslutet så fungerar det, vooden behåller sin 224.xxx.xxx.xxx adress. Men efter cirka två veckors drift så slutar detta att fungera och jag misstänker att vooden har fått ett nytt ip-nummer från routern. Problemet är att Telia har låst även LAN/WAN/DHCP inställningarna på vooden och därmed fungerar inte defaultlösenordet Admin/Conf.

Teliasupporten var inte behjälplig och Tilgin verkar inte ha någon direktsupport.

Någon som har en fot inne och kan hjälpa mig med mitt problem (eller vet vad rätt u/p till Telias vood är)?

Problemet som jag ser det är att du kör in bägge näten (olika ip-serier) på samma switch. Inga egentliga problem med det, fullt godtagbart att göra detta, förutom att när vooden efter ett tag begär nytt ip-nr så får den ett nr från routern (192.168.x.x-serie) istället för från Telia (224...).

Bäst är att inte alls stoppa in dessa på samma switch.

Ibland går inte det (pga delade kablar, långa avstånd osv) och då skulle kunna gå att överkomma detta problem om du har en switch som hanterar virtuella lan (vlan) så att du kan dirigera trafiken beroende på vilken port som används i switchen.

Det är precis det som är problemet, jag har en lång kabel mellan sw1 och sw2 och där kan jag inte dra en till kabel. Men om jag kan komma åt lan-inställningarna i vooden så kan jag konfigurera dhcp-relay till rätt dhcp server och därmed (tror jag) lösa problemet.

Det finns många lösningar här, billigast först:
Stäng av dhcp i routern, kör statiska ipn på dina datorer så bara teledosan använder telias dhcp

Sätt en splitter på den långa kabeln, använd ena halvan för din switch och andra halvan för att koppla teledosan direkt till modemet

Byt ut båda switcharna mot sådana som klarar vlan, så kan du ha tex fyra portar data, fyra portar tv, fyra portar telefon i varje switch, trots att du bara har en kabel emellan.

*Splitter går inte då jag kör 1gbit.
*Jag har ingen lust att köpa två stycker layer-2 gbit switchar.

Att stänga av DHCP kan fungera då jag redan nu kör statisk ip på ett av näten, tack för tipset. Jag kan istället aktivera DHCP på mina AP:s så att gäster enkelt får ett ip.

Alternativet är att jag biter i det (halvsura) äpplet och betalar mellanskillnaden för att få en kopparledning till (125 istället för 39 i månaden). Telia är min tredje ip-telefoni leverantör och jag är långt ifrån överväldigad av driftsäkerhet och kvalitet (även om Telias lösning hittills har varit den bästa, men det tillskriver jag att den har en dedikerad bandbredd i modemet).

Finns det någon möjlighet att få reda på user och login till IP-telefonin?

I så fall kan ju alternativet vara att köpa en upplåst ATA-box? Vet inte om detta kanske rent av går att se med en packet sniffer?

Inte från telia nej, men det finns ju många andra leverantörer av ip-telefoni som dessutom är billigare än Telia. Själv använder jag Digisip på grund av att jag ringer lite och dom har 0:- i månadskostnad, ringer man mycket finns det andra som är bättre, tex rix

Och ska man ha iptelefoni som är pålitlig på något sätt måste man ha en router som prioriterar telefonin. Många av ipteledosorna har inbyggd router och man sätter då denna först före alla sina datorer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.