Hej på er kunniga!
Jag ska snart bygga egna fönster med tre glas skivor per fönster.
Frågan är, var någonstans hitta man distansprofil eller distansram som används att separera glasskivorna?
Har letat en del men kanske på fel ställe och därmed inte hittat någon leverantör!

Kolla på bilden så ni förstår vad jag letar efter.
Tack på förhand

• Schematisk illustration av en isolerruta med distansprofil, luftspalt och torkmedel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Köp isolerglas färdiga av glasmästare?

P
Hur ska du få till vakuum?

Nu är det ju inte din fråga här, men varför ska du göra egna treglaskassetter? Köp dem färdiga, Bygg sedan in dem själv om du vill.

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Köp isolerglas färdiga av glasmästare?
Det är inte standard fönster. Glaset måste anpassas efter hålen där dem ska sitta

Scouten skrev:
Hur ska du få till vakuum?

Nu är det ju inte din fråga här, men varför ska du göra egna treglaskassetter? Köp dem färdiga, Bygg sedan in dem själv om du vill.
Du låter som att det är omöjligt att göra själv!
Glasen måste skäras att passa i hålen som är väldigt speciella

Åsa Lund
Dennis2020 Dennis2020 skrev:
Det är inte standard fönster. Glaset måste anpassas efter hålen där dem ska sitta
Exakt sånt som är en glasmästares jobb!

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Exakt sånt som är en glasmästares jobb!
Det märks att inte många här vågat tidigare konstruera fönster helt på egen hand. Jag vet ju om glasmästare men min fråga var ju inte om vart glasmästarna befann sig, utan hur jag skulle hitta distansprofil.
Denna sidan är ju särskilt till dem som bygga sak och ting åt sig själva ...inte dem som anlita någon mästare!
Tack ändå. Jag antar att du försökte hjälpa mig

Jag tror det är väldigt sällsynt att man gör detta själv (även jag är nyfiken på hur du tänkte vacuumsuga mellanrummet samt vad du tänker fylla med).
Jag kikade lite på interglas, de säljer mycket sånt men hittade inga lösa lister, de gör dock treglasfönster med "fri form".
Kollat med några lokala glasmästare om de kan sälja dig materialet?

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tror det är väldigt sällsynt att man gör detta själv (även jag är nyfiken på hur du tänkte vacuumsuga mellanrummet samt vad du tänker fylla med).
Jag kikade lite på interglas, de säljer mycket sånt men hittade inga lösa lister, de gör dock treglasfönster med "fri form".
Kollat med några lokala glasmästare om de kan sälja dig materialet?
Hej, tack att du svarar!
Ju jag kollade redan med lokala glasmästare och som sagt, dem säljer inte lösa lister distansprofil.
Jag har har gjort detta tidigare men så långt härifrån. Det är lite märkligt att ingen har gjort detta själv tidigare.
Att sugga ut luft och fylla på med tex argon är det enklast av hela arbetet.
Jag kanske lägga upp bilder sen efter när allt är klart.

Ja lägg gärna upp det, jag är intresserad =)

Det enda jag kan komma på är om man kan få kontakt med glasmästarnas leverantör.
(Ofta gör de väl knappt själva flerglasrutor utan köper in det).

Ja lägg gärna upp det, jag är intresserad =)

Det enda jag kan komma på är om man kan få kontakt med glasmästarnas leverantör.
(Ofta gör de väl knappt själva flerglasrutor utan köper in det).
Problemet med att ta kontakt med dem är att dem brukar inte samarbeta med privat personer eftersom privatpersoner handlar inte i stora mängder och vi är inte återkommande!
Jag har nu gjort ett val som jag inte ville nämligen att beställa på internet. Det gick snabbt att hitta produkterna och att beställa dem hem. Det är bara att jag måste vänta lite innan leverans.

Så är det ju tyvärr.

Ah, var hittade du prylarna till sist då?

Så är det ju tyvärr.

Ah, var hittade du prylarna till sist då?
Jag hittade dem på Alibaba

Där hittar man allt.

Trist att man ska behöva söka sig så långt bara.

Ser fram emot att se resultatet =)
Har ett tvåglasfönster som borde fixas.

• Gilla
Dennis2020
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.