Monterar hängrännor runt ett valmat tak, alltså på alla fyra sidor.
Montering sker med enkla rännkrokar som på bilden nedan, som monteras på raka takfotsbrädor.
På en av sidorna sitter dock inte takfotsbrädorna i linje längs med takfoten utan de sitter längre in på ena änden, totalt ca 10 cm. Alltså behöver jag distanser till rännkrokarna, i ökande mått från ingen alls till 10cm, över en total distans på ca 12m.
Problemet har uppstått då de som lagt nytt tak (av misstag?) har lagt råsponten för långt ut i ena hörnet.
Det går inte att montera rännkrokar på råsponten. Där ligger redan fotplåt och papp klart.
Att montera en extra takfotsbräda blir bara ett merarbete och kommer dessutom att se märkligt ut, med mindre än att man bygger en helt ny takfot, vilket inte är ett alternativ.
Tips på distanser eller andra smarta lösningar?
Montering sker med enkla rännkrokar som på bilden nedan, som monteras på raka takfotsbrädor.
På en av sidorna sitter dock inte takfotsbrädorna i linje längs med takfoten utan de sitter längre in på ena änden, totalt ca 10 cm. Alltså behöver jag distanser till rännkrokarna, i ökande mått från ingen alls till 10cm, över en total distans på ca 12m.
Problemet har uppstått då de som lagt nytt tak (av misstag?) har lagt råsponten för långt ut i ena hörnet.
Det går inte att montera rännkrokar på råsponten. Där ligger redan fotplåt och papp klart.
Att montera en extra takfotsbräda blir bara ett merarbete och kommer dessutom att se märkligt ut, med mindre än att man bygger en helt ny takfot, vilket inte är ett alternativ.
Tips på distanser eller andra smarta lösningar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Besserwisser
· östergötland
· 2 667 inlägg
Distanser kommer ju se lika illa ut som dubbla brädor..
Jag hade tagit bort brädan ,förlängt takstolstassarna och dit med brädan igen
Jag hade tagit bort brädan ,förlängt takstolstassarna och dit med brädan igen
Besserwisser
· östergötland
· 2 667 inlägg
Jag körde med sådana krokar.Karrock skrev:
Ser BETYDLIGT snyggare ut!
Och är verkligen inte speciellt svårt att få till. En tumstock, en blyertspenna och något att bocka mot.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 885 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 885 inlägg
Jag är nöjd med att ha satt såna, men jag bockade dem teoretiskt perfekt, och så var det en svacka i taket som jag därmed behövde kompensera för i efterhand. Stör mig varje gång jag ser hängrännan och varje gång det regnar mycket...Huddingebo skrev:
Klicka här för att svara