S
Monterar hängrännor runt ett valmat tak, alltså på alla fyra sidor.
Montering sker med enkla rännkrokar som på bilden nedan, som monteras på raka takfotsbrädor.

På en av sidorna sitter dock inte takfotsbrädorna i linje längs med takfoten utan de sitter längre in på ena änden, totalt ca 10 cm. Alltså behöver jag distanser till rännkrokarna, i ökande mått från ingen alls till 10cm, över en total distans på ca 12m.

Problemet har uppstått då de som lagt nytt tak (av misstag?) har lagt råsponten för långt ut i ena hörnet.
Det går inte att montera rännkrokar på råsponten. Där ligger redan fotplåt och papp klart.
Att montera en extra takfotsbräda blir bara ett merarbete och kommer dessutom att se märkligt ut, med mindre än att man bygger en helt ny takfot, vilket inte är ett alternativ.

Tips på distanser eller andra smarta lösningar?

Enkel rännkrok i metall för montering av hängrännor runt tak, svart och C-formad med två hål för fastsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Distanser kommer ju se lika illa ut som dubbla brädor..
Jag hade tagit bort brädan ,förlängt takstolstassarna och dit med brädan igen

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
S
plåtrickard plåtrickard skrev:
Distanser kommer ju se lika illa ut som dubbla brädor..
Jag hade tagit bort brädan ,förlängt takstolstassarna och dit med brädan igen
Det är inte så enkelt som du tror, varför jag skrev klart och tydligt att det inte är ett alternativ att bygga en ny takfot.

Karrock
Byta till rännkrokar av bockningstyp kanske. Det är inte kul att bocka dem med successivt ökande mått. Men det ska inte vara roligt när man har byggt fel.

• Älska
Huddingebo
  • Laddar…
S Snickerick skrev:
Det är inte så enkelt som du tror, varför jag skrev klart och tydligt att det inte är ett alternativ att bygga en ny takfot.
Lägg upp några bilder...
Det finns liksom inga enkla snygga lösningar..

Karrock Karrock skrev:
Byta till rännkrokar av bockningstyp kanske. Det är inte kul att bocka dem med successivt ökande mått. Men det ska inte vara roligt när man har byggt fel.
Jag körde med sådana krokar.
Ser BETYDLIGT snyggare ut!
Och är verkligen inte speciellt svårt att få till. En tumstock, en blyertspenna och något att bocka mot.

Karrock
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag körde med sådana krokar.
Ser BETYDLIGT snyggare ut!
Och är verkligen inte speciellt svårt att få till. En tumstock, en blyertspenna och något att bocka mot.
Jag är nöjd med att ha satt såna, men jag bockade dem teoretiskt perfekt, och så var det en svacka i taket som jag därmed behövde kompensera för i efterhand. Stör mig varje gång jag ser hängrännan och varje gång det regnar mycket...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.