Medlem
· Stockholms län
· 80 inlägg
Vår Nibe Fighter 310P från 2004 började krångla igår: displayen hade slocknat, men i övrigt funkade allt. Möjligen att varmvattnet var varmare än vanligt.
Jag spolade ur ordentligt med varmvatten och stängde av pannan ett tag, eftersom jag läst att överhettning kan släcka displayen. Efter någon timme startade jag igen, och displayen hoppade igång.
Idag, dag 2, noterar jag att displayen visar en ovanligt låg vattentemp, strax över 30 grader. Men när jag spolar varmvatten och mäter temperaturen på maxvarm vatten ligger det dock på ca 55 grader. Displayen visar alltså fel.
Vad kan detta bero på? Är det enbart elpatronen som värmer eller något annat spök? Tips på åtgärder innan jag ringer reparationsteknikern?
Jag spolade ur ordentligt med varmvatten och stängde av pannan ett tag, eftersom jag läst att överhettning kan släcka displayen. Efter någon timme startade jag igen, och displayen hoppade igång.
Idag, dag 2, noterar jag att displayen visar en ovanligt låg vattentemp, strax över 30 grader. Men när jag spolar varmvatten och mäter temperaturen på maxvarm vatten ligger det dock på ca 55 grader. Displayen visar alltså fel.
Vad kan detta bero på? Är det enbart elpatronen som värmer eller något annat spök? Tips på åtgärder innan jag ringer reparationsteknikern?
Låter som problem med en kontaktorer som kan "klibba ihop" när de blir slitna och inte släppa strömmen så att pannan blir för varm. Det finns dock ett överhettningsskydd som gör att pannan inte ska koka. Det är ett välkänt fenomen att displayen slocknar på 310P när pannan blir över 60 grader.
Att displayen bråkar brukar vara att kondensatorerna på kortet inte är friska, många trådar på forum om det och efter byte så fungerar det. Står på dom vad för värde dom har och det med spänningen, går det att ta ett som det kan stå tex 100 V och ersätta med 230 V .
Gick det bra att snabbt fixa kontaktorerna så att ni har värme i huset? Förutom att veta att kontaktorerna fungerar bra så ska man försöka hålla koll på temperaturerna i kanal 04 (förångning) och kanal 05 (avluft). De ska ligga på mellan 0 och 10 grader när kompressorn brummat åtminstone en stund. Kompressorn är dock ganska liten och därför sjunker temperaturen i botten av tanken till bara runt 30 grader på vintern när värmebehovet är stort och det är problem med el-patronen. Om det är problem med kompressorn men el-patronen fungerar så ligger kanal 01 på omkring 50 grader medans kanal 08 (kompressorgivaren längst ner i tanken) bara visar något på 30 grader.N Nybörjarnybyggare skrev:Vår Nibe Fighter 310P från 2004 började krångla igår: displayen hade slocknat, men i övrigt funkade allt. Möjligen att varmvattnet var varmare än vanligt.
Klicka här för att svara