Hej, har en 45 cm integrerad Electrolux-Husqvarna qb967i maskin från 2006.

Denna har vart oanvänd sedan dess och när det var dags för nytt Ikea Metod kök från Ikea 2014 jämförde jag spec på denna mot dagens 45cm maskiner och såg att det var samma spec.

Hantverkarna satte på skena och rostfri front och allt har sett bra ut.

Dock så är fjädringen helt borta när man öppnar luckan.
Även fast luckan fäster bra i låset när luckan stängs (haken klickar i) så öppnar den sig i snitt var tredje minut under körning, vilket gör den helt oanvändbar.

Det är alltså denna spärr som fäster i detta fäste. Inga dyra grejer direkt. Men känner mig väldigt osäker på hur jag öppnar maskinen och åtgärdar detta och om det ens är fel på spärr och fästet.

Bör jag göra detta själv (hur) eller bär jag anlita en serviceperson som kommer hit (vem, vart bokar jag och vad kan det tänkas kosta?).

Mycket, mycket tacksam för svar eller råd.

mvh
Martin

Jag lossade alla skruvar och öppnade upp fronten där jag kunde justera spärren något, därefter lossade jag på skruven i ramen som håller fast fästet, som jag tryckte så långt framåt det gick för att därefter skruva åt igen.

Första disken utan att luckan öppnat sig är precis avklarad.

A
Om fjädringen är för slapp kan man byta kompletta gångjärn till de med lite stuns i
vanligaste felet att dörren öppnar sig är att spolarmar är igensatta så att trycket på det övre spolröret i övre korgen gör att densamma trycks ut

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.