Försöker installera en ny diskmaskin hos en vän. Har några frågor jag hoppas någon kunnig på forumet kan hjälpa mig med.
Det första jag gjorde var att ställa om vattnet till kallt vatten uppe på blandaren(har läst diskussionerna om detta och avböjer gärna fortsatta diskussioner om detta) . Det var inga bekymmer.
Min första fråga är, varför finns det två rör från blandaren? Diskmaskinskopplingen ska in på den större av rören, där satt den gamla med.
När jag testade diskmaskinsavstägningen så noterar jag att den släpper vatten, ganska mycket men inte fullt tryck vid stängt läge.Vid öppning kommer det mycket vatten.
Är det någon som vet vad detta beror på? Tror ni att det går att laga med någon insats eller isärplockning/inställning? Eller är det bara till att köpa en ny blandare?
Slutligen, kan man installera diskmaskinen ändå och sen byta blandare vid senare tillfälle? Den nya diskmaskinen har elektronisk avstängning.
Det första jag gjorde var att ställa om vattnet till kallt vatten uppe på blandaren(har läst diskussionerna om detta och avböjer gärna fortsatta diskussioner om detta) . Det var inga bekymmer.
Min första fråga är, varför finns det två rör från blandaren? Diskmaskinskopplingen ska in på den större av rören, där satt den gamla med.
När jag testade diskmaskinsavstägningen så noterar jag att den släpper vatten, ganska mycket men inte fullt tryck vid stängt läge.Vid öppning kommer det mycket vatten.
Är det någon som vet vad detta beror på? Tror ni att det går att laga med någon insats eller isärplockning/inställning? Eller är det bara till att köpa en ny blandare?
Slutligen, kan man installera diskmaskinen ändå och sen byta blandare vid senare tillfälle? Den nya diskmaskinen har elektronisk avstängning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 169 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 169 inlägg
Välkommen till forumet!
Kan ju vara någon packning som är gammal och intorkad så det inte sluter tätt längre. Sånt brukar gå att byta.E expanderbult skrev:
Om man inte har en fungerande avstängning och det pga. det blir en vattenskada kan försäkringsbolaget tycka att man inte ska ha någon ersättning eller en reducerad ersätttning.E expanderbult skrev:
Om du menar att diskmaskinen har en knapp som sätter på vattnet och som sen automatiskt stänger av vattnet efter t.ex. 3 timmar så behöver man inte ha någon manuell avstängning.E expanderbult skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vattenutkastare ute släpper ut vatten genom frostskyddshålen.
Vatten & Avlopp -
Avlopp släpper igenom vatten jätte långsamt
Vatten & Avlopp -
Skjutventiler släpper igenom vatten trots fullt stängda.
Vatten & Avlopp -
Varför släpper fönstret igenom vatten?
Fönster & Dörrar -
Vattenlås som inte släpper igenom vatten
Badrum