B
Hej!

Har googlat men hittar inte att denna gamla modell säljs fortfarande så hittat ingen förklaring (mora).

Åt vilket håll ska vredet vara för på- resp avstängning??

Kromad kran med reglaget i förgrunden på en rostfri diskbänk, söker funktionsinfo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Normalt är en ventil öppen om den är längs med riktningen av röret, men i detta fallet blandaren. Så den är nu stängd på bilden.
 
  • Gilla
Walon
  • Laddar…
B
H huggan skrev:
Normalt är en ventil öppen om den är längs med riktningen av röret, men i detta fallet blandaren. Så den är nu stängd på bilden.
Tusen tack för snabbt o förklarande svar (y)
 
B Annisn skrev:
Tusen tack för snabbt o förklarande svar (y)
Kul att hjälpa till, markera bästa svar om du är nöjd :).
 
  • Gilla
Ada
  • Laddar…
P
tja i det här fallet är den nog öppen i detta läget för kallvatten
 

Bästa svaret

Johhhan
Det är vanligt att diskmaskinsavstängningsvredet är mer i linje med blandaren vid stängt läge, och att det är öppet i lägen där symmetrin bryts i designen, som en markering att stängt läge är det normala. På bilden anges dessutom läge "1" när vredet står åt sidan, det bör betyda att det är öppet läge. Säkrast är förstås att prova.
 
  • Gilla
CarlHi
  • Laddar…
B
Johhhan Johhhan skrev:
Det är vanligt att diskmaskinsavstängningsvredet är mer i linje med blandaren vid stängt läge, och att det är öppet i lägen där symmetrin bryts i designen, som en markering att stängt läge är det normala. På bilden anges dessutom läge "1" när vredet står åt sidan, det bör betyda att det är öppet läge. Säkrast är förstås att prova.
Hur provar man? Genom att slå på diskmaskinen o testa köra ett program?
 
B Annisn skrev:
Hur provar man? Genom att slå på diskmaskinen o testa köra ett program?
Precis så. När man har hyrt boende har det ibland varit oklart om ventilen är stängd eller inte men man märker så fort man kör en disk att om maskinen bara är stilla och "väntar" så får man vrida om reglaget...
 
B
Nu kan vi sluta fundera, jag var i kontakt med tillverkaren (supersnabb återkoppling) och fick svar efter bifogad bild:

"När vredet står åt sidan som på bilden – då är den i öppet läge.

Klar för att använda diskmaskin."
 
T
H huggan skrev:
Normalt är en ventil öppen om den är längs med riktningen av röret, men i detta fallet blandaren. Så den är nu stängd på bilden.
Nej. Det här är vår blandare, den är öppen nu. Diskmaskinen är igång och klagar inte.

Närbild av en öppen kromad köksblandare ovanför en diskho, inget vatten flyter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: såg tillverkaren håller med mig, det var ju skönt :)
 
  • Gilla
Brfkrump
  • Laddar…
Johhhan
B Annisn skrev:
Hur provar man? Genom att slå på diskmaskinen o testa köra ett program?
Ja, det går bra. Det är så vanligt att glömma öppna för vattnet, så det ska inte vara några problem för diskmaskinen. När den enligt programmet ska släppa på vatten går den då helt enkelt inte vidare förrän vattnet slås på.
 
Vattnet är öppet till maskinen i läget på bilden.
Stängt läge = rakt upp, vilket är tvärt emot en lös kulventil.
 
Vi har en fmm och när vredet står "snyggast", dvs symmetriskt är det avstängt. Men det kanske bara är tillverkarna i Dalarna som tänker så... :)
 
P
B Annisn skrev:
Nu kan vi sluta fundera, jag var i kontakt med tillverkaren (supersnabb återkoppling) och fick svar efter bifogad bild:

"När vredet står åt sidan som på bilden – då är den i öppet läge.

Klar för att använda diskmaskin."
det var ju det jag sa
 
Var glada för att ni har gamla blandare ned nån typ av logik.
Min är PÅ kl 4. Finns ett litet sträck som indikerar det, men i min ålder ser man inte det utan glasögon.
Kromad köksblandare på ståldiskbänk med svarta kakelplattor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.