Bästa svaret
Det är vanligt att diskmaskinsavstängningsvredet är mer i linje med blandaren vid stängt läge, och att det är öppet i lägen där symmetrin bryts i designen, som en markering att stängt läge är det normala. På bilden anges dessutom läge "1" när vredet står åt sidan, det bör betyda att det är öppet läge. Säkrast är förstås att prova.
Hur provar man? Genom att slå på diskmaskinen o testa köra ett program?Johhhan skrev:
Det är vanligt att diskmaskinsavstängningsvredet är mer i linje med blandaren vid stängt läge, och att det är öppet i lägen där symmetrin bryts i designen, som en markering att stängt läge är det normala. På bilden anges dessutom läge "1" när vredet står åt sidan, det bör betyda att det är öppet läge. Säkrast är förstås att prova.
Nu kan vi sluta fundera, jag var i kontakt med tillverkaren (supersnabb återkoppling) och fick svar efter bifogad bild:
"När vredet står åt sidan som på bilden – då är den i öppet läge.
Klar för att använda diskmaskin."
"När vredet står åt sidan som på bilden – då är den i öppet läge.
Klar för att använda diskmaskin."
Ja, det går bra. Det är så vanligt att glömma öppna för vattnet, så det ska inte vara några problem för diskmaskinen. När den enligt programmet ska släppa på vatten går den då helt enkelt inte vidare förrän vattnet slås på.B Annisn skrev:
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 700 inlägg
Vattnet är öppet till maskinen i läget på bilden.
Stängt läge = rakt upp, vilket är tvärt emot en lös kulventil.
Stängt läge = rakt upp, vilket är tvärt emot en lös kulventil.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Vi har en fmm och när vredet står "snyggast", dvs symmetriskt är det avstängt. Men det kanske bara är tillverkarna i Dalarna som tänker så... 



