Ja har en enkel modell, Bosch från 2004, hög kvalitet på rostfri plåt som stomme och sidplåt och front. Ingen som helst rost. Korgarna i nyskick. Fast konstruktion.

Jag har också en Siemens dyrare modell från 2018-2019. Ena sidan rostig, luckans nedre kant rostig. Överliggande balk delvis lite rost. Ranglig konstruktion. En av korgarna har avskavd plast pga felstruktion av en vikbar plasthylla.
Sidplåtaena tror jag är sink-ytbehandlad lågkvalitativ plåt.

EU som tvingat tillverkarna till detta. Inte helt nöjd med denna utveckling.

Dracula Dracula skrev:
Ena sidan rostig, luckans nedre kant rostig. Överliggande balk delvis lite rost. Ranglig konstruktion. En av korgarna har avskavd plast pga felstruktion av en vikbar plasthylla.

På vilket sätt har EU tvingat tillverkarna att "fuska" med materialval/designlösningar?

• Gilla
slothy och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag tror inte att det har något med EU att göra.

Innan det gick att göra prisjämförelser på nätet, fick man åka till en eller ett par butiker och fråga vad de hade, för/nackdelar med olika maskiner och vad som rekommenderas utifrån de krav man hade. Fick man en maskin som inte fungerade bra, gick man tillbaks till butiken och reklamerade, samt kanske valde bort den butiken i fortsättningen. Det var därför viktigt för butikerna att bara sälja produkter som de ansåg vara bra.

Nu är det så många som sitter hemma och letar efter absolut lägsta pris på nätet. Det har lett till att det blir viktigast för butikerna med lågt pris, för annars får de inte sålt något. Butikerna har alltså legat på tillverkarna om att ha produkter med lägsta möjliga pris. Det leder förstås till sämre kvalitet.

hsd
Prisjämförelse är inte det enklaste då samma maskin kan ha 3-4 olika typbeteckningar , så om ma har valt en viss maskin hos en handlare / butik/ köplada så finns oftast bara den hos just det företaget trots att samma maskin kan finnas hos konkurrenter men då med en annan typbeteckning

BirgitS
hsd hsd skrev:
Prisjämförelse är inte det enklaste då samma maskin kan ha 3-4 olika typbeteckningar , så om ma har valt en viss maskin hos en handlare / butik/ köplada så finns oftast bara den hos just det företaget trots att samma maskin kan finnas hos konkurrenter men då med en annan typbeteckning
Ja, det är ju ett sätt för butikerna att motverka konsumenters prispress. Kan det skett under de senaste 10 åren eller 15 kanske?

Dracula Dracula skrev:
Ja har en enkel modell, Bosch från 2004, hög kvalitet på rostfri plåt som stomme och sidplåt och front. Ingen som helst rost. Korgarna i nyskick. Fast konstruktion.

Jag har också en Siemens dyrare modell från 2018-2019. Ena sidan rostig, luckans nedre kant rostig. Överliggande balk delvis lite rost. Ranglig konstruktion. En av korgarna har avskavd plast pga felstruktion av en vikbar plasthylla.

Jag har en liknande Siemens (Bosch) men några år nyare som är i toppskick rörande mycket, men en sak som är oerhört irriterande på den är att den inte har något filter som hindrar äggskal, fröer, benflisor, brosk mm från att åka ut i spolarmen och fastna i rotationsstrålen. Resultatet blir att det inte blir rent. Jag rengör spolarmen vid varje tömning, men det gör ju inte frugan.

Spolstrålarna är det lite grövre hål för och de är inte lika vinklade dessutom, så de är självrengörande. Vill bara med detta säga att inte allt har blivit sämre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.