Hej,

Har en Husqvarna QB6264i som på senare tid börjat ta in lite vatten efter att programmet avslutats. Det fylls långsamt på ca en cm vatten i botten på maskinen.
Typskylt på en Husqvarna QB6264i diskmaskin med modell och specifikationer, lite smutsig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag läser andra trådar om att den antingen tar in vatten baklänges via avlopp eller via läckande inloppsventil.

Avloppet ansluter uppifrån till vattenlåset under vasken, i en båge. Liten, men den finns där.

Jag misstänker att inloppet läcker, för det har inte skett när jag stängt av vattnet till maskinen med vredet på kranen.

Flexibel slang ansluten till vattenlås och avkopplade rör och tätningar på en arbetsyta.
Skapa konto

Kan man göra något åt denna? Ser inget anmärkningsvärt när jag kopplar loss den, men den ser ganska sluten ut, vilket kanske är bra eftersom jag misstänker att det är el i den för att manövrera ventilen... Byter man i så fall hela slangen från baksidan av maskinen?

Tack för tips!

P
J jahallåja skrev:
Hej,

Har en Husqvarna QB6264i som på senare tid börjat ta in lite vatten efter att programmet avslutats. Det fylls långsamt på ca en cm vatten i botten på maskinen.
[bild]
Jag läser andra trådar om att den antingen tar in vatten baklänges via avlopp eller via läckande inloppsventil.

Avloppet ansluter uppifrån till vattenlåset under vasken, i en båge. Liten, men den finns där.

Jag misstänker att inloppet läcker, för det har inte skett när jag stängt av vattnet till maskinen med vredet på kranen.

[bild]

Kan man göra något åt denna? Ser inget anmärkningsvärt när jag kopplar loss den, men den ser ganska sluten ut, vilket kanske är bra eftersom jag misstänker att det är el i den för att manövrera ventilen... Byter man i så fall hela slangen från baksidan av maskinen?

Tack för tips!
om det inte händer när du stänger kranen så kan det ju vara aquastopet du har på bilden
men 1cm är ju ingenting eller är det nivån över silen?

Det är upp över silen så hela "golvet" i maskinen får ett lager vatten. Det kanske skulle fortsätta fyllas ännu mer om vi inte upptäckt det, men numera kör vi bara maskinen när vi är hemma, och vi stänger av vattnet efteråt.

P
J jahallåja skrev:
Det är upp över silen så hela "golvet" i maskinen får ett lager vatten. Det kanske skulle fortsätta fyllas ännu mer om vi inte upptäckt det, men numera kör vi bara maskinen när vi är hemma, och vi stänger av vattnet efteråt.
Bra rutin att ara diska när ni är hemma och stänga av vattnet dess emellan.
Byt inloppslang är mitt råd

• Gilla
jahallåja
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Byt inloppslang är mitt råd
Provar detta

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Avslutar tråden med att rapportera att maskinen, efter byte av inloppsslang med ventil, inte längre tar in vatten.

Finns kanske lättare sätt, men jag monterade bort sidoplåten (skruvar både på baksida, ovansida och en fram), kopplade loss vattenslangen samt kontakterna till ventilstyrningen. Klämde ihop snäppena från insidan av maskinen så att fästet kunde dras ut och loss från utsidan:

Ny inloppsslang med ventil ansluten till diskmaskin, sidoplåt demonterad med synliga skruvar.
Skapa konto
Diskmaskins inloppsslang med ventil synlig efter demontering av sidoplåten.
Skapa konto
Inre mekanism av en maskin med elektriska kablar och en slangenhet under reparation.
Skapa konto

Sen trädde jag i nya slangen och återmonterade allt i omvänd ordning.

Svåraste var att få ut själva maskinen eftersom den var skruvad i köksskåpet på båda sidor och tre av dessa skruvar hade gått/dragits av, så jag blev tvungen få in ett bågfilsblad mellan maskin och köksskåp och såga av dem. Resten fick fint. Därmed tog det även denna gång tre gånger längre än jag gissat från början...

Tack för hjälpen

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.