4 179 läst ·
32 svar
4k läst
32 svar
Diskmaskin I Vilket verktyg behöver jag?
I10 har med vattnet att göra. Aquastop kan vara igensatt. Det första jag hade gjort, förutom rengjort alla filter, är att kolla att maskinen tar in vatten som den ska. Man kollar magnetventilen. Pressostaten är ok om du häller in 4.5 liter vatten i maskinen manuellt så börjar den att diska.
Gjorde som du beskrev, filter var rengjorda sen innan och hällde på med vatten. Nu är maskinen igång, och inget felmeddelande efter 5 min som tidigare. Hur går jag vidare?Silver78 skrev:
Då är det problem med vattenintaget. Du har en aquastop eller hur? Stäng av vattnet till diskmaskinen. Ta loss den och kika i den om den ser bra ut? Kolla även att du har tillräckligt med vatten i anslutningen innan. Är vattentrycket lågt så blir det felkod.
Tillägg: maskinen slutade fungerar efter att jag städade lite under diskbänken en dag och råkade komma åt slangarna. Så läste att det ev. Kunde vara så att tilloppslangen blev böjd. Såvitt jag kan se så ”hänger det fritt” av det som är synligt just nu.A Linda2019 skrev:
Magnetventilen sitter i aquastop så är det fel på den så innebär det att man måste byta hela den slangen. Men det finns även en givare som kan indikera att det finns vatten på bottenplattan. Då slutar den att ta in vatten. Det ser du om du tar loss vänstra panelen. Ibland blir det problem med den givaren. Är det torrt och fint på bottenplattan så är det antingen nivågivaren eller aquastop med magnetventilen.
Med bottenplattan menar jag i botten på diskmaskinen. Man tar loss sockeln framifrån för att inspektera. Där ska det inte finnas vatten. Om det gör det så vet du varför maskinen inte tar in vatten. Då är det läckage någonstans.
Kanske var den jag kom åt när jag städade?Violina skrev:
finns det vrede på bilden man slår på vattnet?
Nja. Ta dit en servicetekniker kostar en del. Då blir det nog fort lönsamt att köpa nytt. Det kan ju vara ett skitfel också. Är det fel på magnetventilen så får man ju köpa en helt ny slang med aquastop och dessa kostar 1000kr. Lägg till 2 timmar a 500 kr och du är halvvägs till en ny.A Linda2019 skrev: