Ok, ska ge mig ut och skaffa mig verktyget först.

Räcker det inte att rengöra med bomullspinne? Ni tycker man an byta ut den delen eller?
 
I10 har med vattnet att göra. Aquastop kan vara igensatt. Det första jag hade gjort, förutom rengjort alla filter, är att kolla att maskinen tar in vatten som den ska. Man kollar magnetventilen. Pressostaten är ok om du häller in 4.5 liter vatten i maskinen manuellt så börjar den att diska.
 
Silver78 Silver78 skrev:
I10 har med vattnet att göra. Aquastop kan vara igensatt. Det första jag hade gjort, förutom rengjort alla filter, är att kolla att maskinen tar in vatten som den ska. Man kollar magnetventilen. Pressostaten är ok om du häller in 4.5 liter vatten i maskinen manuellt så börjar den att diska.
Gjorde som du beskrev, filter var rengjorda sen innan och hällde på med vatten. Nu är maskinen igång, och inget felmeddelande efter 5 min som tidigare. Hur går jag vidare?
 
Då är det problem med vattenintaget. Du har en aquastop eller hur? Stäng av vattnet till diskmaskinen. Ta loss den och kika i den om den ser bra ut? Kolla även att du har tillräckligt med vatten i anslutningen innan. Är vattentrycket lågt så blir det felkod.
 
A Linda2019 skrev:
Gjorde som du beskrev, filter var rengjorda sen innan och hällde på med vatten. Nu är maskinen igång, och inget felmeddelande efter 5 min som tidigare. Hur går jag vidare?
Tillägg: maskinen slutade fungerar efter att jag städade lite under diskbänken en dag och råkade komma åt slangarna. Så läste att det ev. Kunde vara så att tilloppslangen blev böjd. Såvitt jag kan se så ”hänger det fritt” av det som är synligt just nu.
 
Magnetventilen sitter i aquastop så är det fel på den så innebär det att man måste byta hela den slangen. Men det finns även en givare som kan indikera att det finns vatten på bottenplattan. Då slutar den att ta in vatten. Det ser du om du tar loss vänstra panelen. Ibland blir det problem med den givaren. Är det torrt och fint på bottenplattan så är det antingen nivågivaren eller aquastop med magnetventilen.
 
Slangarna måste naturligtvis vara utan veck och fritt till och från flöde.
 
Ok, jag låter programmet köra klart så får vi se om det är torrt eller inte på bottenplattan.
 
A Linda2019 skrev:
Ok, jag låter programmet köra klart så får vi se om det är torrt eller inte på bottenplattan.
 
  • Diskmaskinsdelar placerade oorganiserat i en diskmaskin efter rengöring, inklusive ett spolarm och filter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display på diskmaskin som visar återstående tid, omgiven av kontrollknappar och köksinredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med bottenplattan menar jag i botten på diskmaskinen. Man tar loss sockeln framifrån för att inspektera. Där ska det inte finnas vatten. Om det gör det så vet du varför maskinen inte tar in vatten. Då är det läckage någonstans.
 
  • Öppen bottenplatta på en diskmaskin visar inga vattenspår, tyder på ingen läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för hjälpen!

tror jag behöver anlita någon för detta. Vad skulle detta gå på tror ni? Eller kommer det bli billigare att köpa nytt?
 
Sådär säger min ikeamaskin när jag sätter igång den och glömt sätta igång diskmaskinskranen på köksblandaren..

Betyder att den inte får vatten, det är inte så enkelt att du stängt av vattnet?
 
Violina Violina skrev:
Sådär säger min ikeamaskin när jag sätter igång den och glömt sätta igång diskmaskinskranen på köksblandaren..

Betyder att den inte får vatten, det är inte så enkelt att du stängt av vattnet?
Kanske var den jag kom åt när jag städade?

finns det vrede på bilden man slår på vattnet?
 
  • Vattenlås och rör under köksskåp med synlig strömbrytare och kopparledningar, möjlig frågeställning om vattenventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Linda2019 skrev:
Tack för hjälpen!

tror jag behöver anlita någon för detta. Vad skulle detta gå på tror ni? Eller kommer det bli billigare att köpa nytt?
Nja. Ta dit en servicetekniker kostar en del. Då blir det nog fort lönsamt att köpa nytt. Det kan ju vara ett skitfel också. Är det fel på magnetventilen så får man ju köpa en helt ny slang med aquastop och dessa kostar 1000kr. Lägg till 2 timmar a 500 kr och du är halvvägs till en ny.
 
DM avstängningen lär sitta på din kran vid diskhon
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.