Lägenheter ställer generellt krav på fackmannamässiga installationer. Men proffsen ger ofta inte så kreativa råd utan det som är enklast. T ex att en diskmaskin måste sitta intill diskhon. Här finns det två krav i branschreglerna som är avgörande. (Branschreglerna finns här: https://sakervatten.se/branschregler/las-branschregler-20212-online-2/4-3-vatteninstallationer-i-kok)
- Vattenanslutningar ska utföras utan fogar både till och från en köksapparat.
- Avstängningsventil ska vara synligt placerad ovan bänk och lätt åtkomlig.
Äldre regler inte OCH lät åtkomlig utan ELLER lätt åtkomlig. En väsentlig skillnad. En skarv är givetvis ofrånkomlig och det är mellan PEX-slangen från blandaren och inloppsslangen. Men fler ska det inte vara. Diskmaskinerna har ofta ca 1,6 m inloppsslang vilket är för kort för att som i vårt fall kunna flytta diskmaskinen runt ett hörn i et U-kök.

Min lösning är att köpa en 800 mm lång PEX-slang. Det är den längsta jag hittat som har rätt gänga (M10) vilket är nödvändigt för att få plats i de trånga anslutningarna i blandaren. Jag klamrar den någonstans i eller under skåpet med vattenskyddande matta under.

Den här lösningen bör fungera och vara godkänd så försäkringsbolag och bostadsrättsförening blir nöjda eller vad tror ni?

Avloppet då? Jo, där är det samma problem och den får heller inte skarvas. Om anslutningen sitter på bortre sidan av diskmaskinen behövs nästan 3 m slang för att kunna göra den nödvändiga lilla böjen och nå upp till anslutningen. Förlänga avloppet är inget alternativ eftersom det blir horisontellt och måste göra en böj uppåt för att gå ner i ett Y på utloppet. För stor risk att det samlas skräp. IKEA:s diskmaskiner går bort för de har en egen anslutningsvariant inne i maskinen med o-ringar. För stor risk att den lossnar och finns inga ersättningsslangar. Köpte ett annat fabrikat där det finns längre slangar (3 m) med betryggande standardanslutning av gummi.

Finns nog inget som hindrar att du har en skarv på avloppet.

Och vattenanslutningen får ha skarvar om de finns i utrymme där de kan inspekteras. Jag tror inte att du kan ha en alltför lång avloppslang från maskinen det ger att avloppspumpen får jobba för hårt.

BirgitS
När man funderar på hur branschreglerna ska tolkas så går det bra att mejla in frågor till Säker vatten och få svar inom ett par dagar (jag fick svar dagen efter).

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Det är därför man ska ha tätskikt och golvbrunn i köket 👌

• Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Det är därför man ska ha tätskikt och golvbrunn i köket 👌
Det vore en mycket bättre och mer logisk lösning än dom kommande extremt krångliga reglerna som ska tillämpas i dagens olika svenska kök..

BirgitS
F Festlund skrev:
Det vore en mycket bättre och mer logisk lösning än dom kommande extremt krångliga reglerna som ska tillämpas i dagens olika svenska kök..
Kommande?
Vad är det som är på gång?

H hempularen skrev:
Finns nog inget som hindrar att du har en skarv på avloppet.

Och vattenanslutningen får ha skarvar om de finns i utrymme där de kan inspekteras. Jag tror inte att du kan ha en alltför lång avloppslang från maskinen det ger att avloppspumpen får jobba för hårt.
Från branschreglerna: "Avloppslang från diskmaskin, tvättmaskin eller annan vattenansluten apparat i kök ska utföras utan fogar mellan apparat och avsättning på spillvatteninstallationen."

Men avloppsröret får man skarva? Det är lite märkliga regler ändå.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kommande?
Vad är det som är på gång?
Fortsatt höga nivåer av fuktskador relaterat till just kök så dom nya kraven för Säker Vatten som är ute för remiss är ännu hårdare än dagens.

Jag förstår om krav sätts på nybyggen men alla kök i Sverige är inte kompatibla med ens 10% av kraven så avvikelserapporterna kommer hagla.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
F Festlund skrev:
Fortsatt höga nivåer av fuktskador relaterat till just kök så dom nya kraven för Säker Vatten som är ute för remiss är ännu hårdare än dagens.

Jag förstår om krav sätts på nybyggen men alla kök i Sverige är inte kompatibla med ens 10% av kraven så avvikelserapporterna kommer hagla.
Jag hittar bara det utkast som gick ut på remiss. Har du tillgång till det färdiga dokument som tydligen ska publiceras 1 oktober?

Vid en snabb koll i utkastet så verkar det mesta vara någorlunda lätt att fixa vid en renovering. Precis som i badrum så är väl det som ger mest problem att tappvattenledningarna ska utföras utan fogar fram till diskbänksskåpet/vattenansluten utrustning. Men det är ju inte så att avvikelserapporterna haglar när det gäller badrum, om man ska utgå från olika forumtrådar.

Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Jag hittar bara det utkast som gick ut på remiss. Har du tillgång till det färdiga dokument som tydligen ska publiceras i oktober?

Vid en snabb koll i utkastet så verkar det mesta vara någorlunda lätt att fixa vid en renovering. Precis som i badrum så är väl det som ger mest problem att tappvattenledningarna ska utföras utan fogar fram till diskbänksskåpet/vattenansluten utrustning. Men det är ju inte så att avvikelserapporterna haglar när det gäller badrum, om man ska utgå från olika forumtrådar.
Nej, det dokumentet är inte tillgängligt ännu.

Stora skillnaderna är bl.a. följande;
”Det ska finnas en fuktsensor som är kopplad till en läckagebrytare, vattenfelsbrytare eller vattenlarm.”

Dvs. droppbricka med uppvikta kanter + vattenlarm / läckagebrytare på alla enheter som har en möjlighet att läcka vatten. Vinkylar, kyl/frysskåp, vattenkopplade kaffemaskiner, ismaskiner etc.

Blir många vattenlarm utspritt i köket..

Utöver det utökade krav på baljor under diskbänken och alla utrymmen där där det ska tätas kring alla rör och nivåer där vatten kan röra sig.

Ett kök i vinkel med diskmaskin på ena sidan och diskho på andra kommer vara omöjligt med dom nya reglerna utan att skriva avvikelser.

BirgitS
F Festlund skrev:
Nej, det dokumentet är inte tillgängligt ännu.

Stora skillnaderna är bl.a. följande;
”Det ska finnas en fuktsensor som är kopplad till en läckagebrytare, vattenfelsbrytare eller vattenlarm.”

Dvs. droppbricka med uppvikta kanter + vattenlarm / läckagebrytare på alla enheter som har en möjlighet att läcka vatten. Vinkylar, kyl/frysskåp, vattenkopplade kaffemaskiner, ismaskiner etc.

Blir många vattenlarm utspritt i köket..

Utöver det utökade krav på baljor under diskbänken och alla utrymmen där där det ska tätas kring alla rör och nivåer där vatten kan röra sig.

Ett kök i vinkel med diskmaskin på ena sidan och diskho på andra kommer vara omöjligt med dom nya reglerna utan att skriva avvikelser.
Jo, men att stoppa dit läckagebrytare eller vattenlarm samt fuktsensorer på flera ställen är ju inget som är omöjligt att fixa vid en renovering. Tollco har ett vattenlarm med tre sensorer här: https://tollco.se/vattensakert-kok-lackageskydd/vattenlarm/vattenlarm-3-volt-inbyggd-sensor/
Så man behöver ju inte så många larmenheter, normalt två får jag det till (diskmaskin+skåp, kyl+frys). Men i utkastet hittar jag inget om vattenlarm, förutom för tvättmaskin i kök, utan bara om läckagebrytare och vattenfelsbrytare.

Diskmaskin och diskho på varsin sida av ett hörn är väl inte särskilt vanliga. Men mer exakt vilket krav menar du förhindrar det?

BirgitS BirgitS skrev:
Jo, men att stoppa dit läckagebrytare eller vattenlarm samt fuktsensorer på flera ställen är ju inget som är omöjligt att fixa vid en renovering. Tollco har ett vattenlarm med tre sensorer här: [länk]
Så man behöver ju inte så många larmenheter, normalt två får jag det till (diskmaskin+skåp, kyl+frys). Men i utkastet hittar jag inget om vattenlarm, förutom för tvättmaskin i kök, utan bara om läckagebrytare och vattenfelsbrytare.

Diskmaskin och diskho på varsin sida av ett hörn är väl inte särskilt vanliga. Men mer exakt vilket krav menar du förhindrar det?
Du kommer se när det skarpa förslaget är ute i oktober, där det visas vilka produkter som kommer bli krav vid t.ex. en diskmaskinsinstallation. 👍🏻

Utöver det du nämner så kommer utrymmet (t.ex. sockel) där slangar för t.ex. diskmaskinen går även behövas ett vattenlarm.

Det finns ingen, mig veterligen, diskmaskin för konsument med tillräckligt långa slangar varken för inlopp eller avlopp som kommer kunna vara möjliga att dra på ett fullgott sätt.

Ingenting är omöjligt, men att försöka tillämpa 2026 års byggregler på kök från 60/70-talet i extremfall och 80/90/00-talet i normalfall kommer vara extremt resurs- och tidskrävande för installatörer och tekniker. Jag är inte säker på att marknaden kommer vara beredd att betala det extra som kommer till.

Att få till en tät balja under en diskbänk på ett 40 år gammalt kök är ingen lätt match och jag tror inte konsument är beredd på det helt enkelt. 🤷🏼‍♂️

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
F Festlund skrev:
Du kommer se när det skarpa förslaget är ute i oktober, där det visas vilka produkter som kommer bli krav vid t.ex. en diskmaskinsinstallation. 👍🏻

Utöver det du nämner så kommer utrymmet (t.ex. sockel) där slangar för t.ex. diskmaskinen går även behövas ett vattenlarm.

Det finns ingen, mig veterligen, diskmaskin för konsument med tillräckligt långa slangar varken för inlopp eller avlopp som kommer kunna vara möjliga att dra på ett fullgott sätt.

Ingenting är omöjligt, men att försöka tillämpa 2026 års byggregler på kök från 60/70-talet i extremfall och 80/90/00-talet i normalfall kommer vara extremt resurs- och tidskrävande för installatörer och tekniker. Jag är inte säker på att marknaden kommer vara beredd att betala det extra som kommer till.

Att få till en tät balja under en diskbänk på ett 40 år gammalt kök är ingen lätt match och jag tror inte konsument är beredd på det helt enkelt. 🤷🏼‍♂️
Så du har alltså tillgång till det färdiga dokumentet?

Idag är det väl krav på tät balja med utlopp under kyl och frys så på vilket sätt skiljer det sig när det gäller ett diskbänksskåp (förutom att det inte längre ska vara utlopp)?
Det finns väl redan idag krav på vattentätt skydd i eller under diskbänksskåp.

Jag frågar mycket därför att vi håller på och planerar en totalrenovering av köket och därför vill veta så mycket som möjligt.

BirgitS BirgitS skrev:
Så du har alltså tillgång till det färdiga dokumentet?

Idag är det väl krav på tät balja med utlopp under kyl och frys så på vilket sätt skiljer det sig när det gäller ett diskbänksskåp (förutom att det inte längre ska vara utlopp)?
Det finns väl redan idag krav på vattentätt skydd i eller under diskbänksskåp.

Jag frågar mycket därför att vi håller på och planerar en totalrenovering av köket och därför vill veta så mycket som möjligt.
Nej, jag har ej tillgång till färdiga dokumentet. Är inte heller säker på att något sådant är helt spikat och klart?

Vattentätt skydd i diskbänksskåp om du bygger nytt ja, men nu kommer det även att tillämpas på gamla kök.

Kan inte förklara mer än vad jag skrivit då jag ej har fullständiga dokument mer än tidigare remisser. Men det kommer vara ett, i min mening, mycket hårdare tolkat regelverk än tidigare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.