Förstår din villrådighet, när man väl börjat kolla upp priser och modeller bli man bara mer och mer vilsen...
Vi har köpt en måttbeställd slät diskbänk från Stala (anpassad Stala Seven), 2,85 lång, 40mm "tjock", 61 djup, med en stor och en liten diskho. Den har fungerat fint, vi är väldigt nöjda!
Diskbänken kostade oss ca 7500:- inklusive leverans (som gick utan problem!).
Vi beställde den via Tibrokök.
Lycka till med köpet...!
/lovisalind
Vi har köpt en måttbeställd slät diskbänk från Stala (anpassad Stala Seven), 2,85 lång, 40mm "tjock", 61 djup, med en stor och en liten diskho. Den har fungerat fint, vi är väldigt nöjda!
Diskbänken kostade oss ca 7500:- inklusive leverans (som gick utan problem!).
Vi beställde den via Tibrokök.
Lycka till med köpet...!
/lovisalind
Hej Mia
Har nyligen installerat min Franke Grand GH14. Så någon längre erfarenhet har jag dessvärre inte
. Men är ännu väldigt nöjd med mitt val.Diskbänken verkar vara av bra kvalite med två stora hoar.
Köpte min på www.fondamenta.se till ett väldigt bra pris. Fraktfritt ända hem till dörren.Smidigare kan det knappast bli.
Har nyligen installerat min Franke Grand GH14. Så någon längre erfarenhet har jag dessvärre inte
Köpte min på www.fondamenta.se till ett väldigt bra pris. Fraktfritt ända hem till dörren.Smidigare kan det knappast bli.
Maria_Pi skrev:Hej!
Kastar mej in i diskho djungeln!Står i begrepp att beställa ett kök och tänkte först ta en Stala heltäckande diskbänk ( 140cm) men..... blivit mkt tveksam till det efter att ha tittat runt lite. KÄnns som kvaliteten o finnishen inte är så värst mkt bättre än Ikeas??
Vill helst ha en Intra Atlantic Plus bänk, men priset känns lite för högt. Fått tipset om Frankes Grand GH14. Nån som har erfarenhet. Jag vill ha en bänk som är stadig, blank o fin även efter 10 år!! Eller ska man lägga det dubbla för en Intra? Erfarenheter mellan rak kant / uppphöjd ?? Hälsn. Mia
Hej Jaol!
Kul att höra! Det jag funderar på är att den är 61 cm djup enl. katalogen, alltså "sticker ut" en cm. mot bänkskivan brevid, men det gör också Intras dyraste bänk, kanske bara ser lite Lyxigt ut?? Den Intras vi vill ha ( atlantic plus) är 60 cm djup. Hur är Din bänk i ytan? vill ha en ganska blank bänk, inte matt . men den ser fin ut på bild Vad fick du ge för din?
HÄlsn, Mia
Kul att höra! Det jag funderar på är att den är 61 cm djup enl. katalogen, alltså "sticker ut" en cm. mot bänkskivan brevid, men det gör också Intras dyraste bänk, kanske bara ser lite Lyxigt ut?? Den Intras vi vill ha ( atlantic plus) är 60 cm djup. Hur är Din bänk i ytan? vill ha en ganska blank bänk, inte matt . men den ser fin ut på bild Vad fick du ge för din?
HÄlsn, Mia
Hej,
monterade precis en STALA i vår tvättstuga. Måttbeställning kostade bara 300 kr extra! Bra kvalitet / pris och många varianter på lösningar - jag är mycket nöjd.
På hemsidan kan du designa din egen bänk. Printa och går til K-Rauta för beställning.
http://www.stala.com/se/index.html
/A
monterade precis en STALA i vår tvättstuga. Måttbeställning kostade bara 300 kr extra! Bra kvalitet / pris och många varianter på lösningar - jag är mycket nöjd.
På hemsidan kan du designa din egen bänk. Printa och går til K-Rauta för beställning.
http://www.stala.com/se/index.html
/A
Bänkskivan vi köpte på Ikea är 60,6cm djup.Dock har vi precis bredvid diskbänken en 75cm djup bänkskiva.Så våran diskbänk sitter ändå i linje med bänkskivan i framkant.Maria_Pi skrev:Hej Jaol!
HÄlsn, Mia
Bakom diskbänken har vi kaklat upp en liten hylla på 14cm.
Ytan på diskbänken är riktigt blank och fin , än så länge i allafall.
Jag betalade 3487kr för den.
(Samma diskbänk på sigro.se kostar 3900kr+ 295kr i frakt och exp. avgift.)
MVH Jessica
Hej!
Kan passa på att delge erfarenheter av Ikea-diskbänk och hoar.
Vi har en 2m diskbänk från Ikea i Köket. Snygg sak med uppdragen bakkkant och tjock (40 mm) framkant.
Men ack.... USEL kvalitet.. Repor - Ja, Bucklor - Ja, oxid och beläggningar - JA.....
Jag antar att diskbänkar (som så mycket annat) inte är det man ska snåla på i ett kök.
Slutsats man får vad man betalar för!
Nästa gång blir iaf inte diskbänken från IKEA.
Trösten i detta är att den ser rätt snygg ut på håll..
MVh // Martin
Kan passa på att delge erfarenheter av Ikea-diskbänk och hoar.
Vi har en 2m diskbänk från Ikea i Köket. Snygg sak med uppdragen bakkkant och tjock (40 mm) framkant.
Men ack.... USEL kvalitet.. Repor - Ja, Bucklor - Ja, oxid och beläggningar - JA.....
Jag antar att diskbänkar (som så mycket annat) inte är det man ska snåla på i ett kök.
Slutsats man får vad man betalar för!
Nästa gång blir iaf inte diskbänken från IKEA.
Trösten i detta är att den ser rätt snygg ut på håll..
MVh // Martin
Undrar om fler reagerat på Intras heltäckande diskhoar (modell Atlantic) som inte rengörs och efterslipas kvalitetsmässigt på ovansidan i hörnen (ca 2 x 2 cm) vid tillverkningen (efter svetsningen). Har fått utbytt en 800 mm dubbeldiskho men den andra såg exakt lika illa ut.
Efter kontakt med Intra blev svaret att ALLA heltäckande diskbänkar ser likadana ut. Spåren efter viss rengöring för att ta bort svetsstänk, ser ut som om man slipat med smärgelduk, VINKELRÄTT mot plåtens ytslipning, och på så sätt tillfört kraftiga slipmärken.
Hörnen är tyvärr frilagda från den vanliga skyddsplasten annars kunde detta gett visst skydd.
Har tittat på de andra märkena (Franke och Stala) men ingen uppvisar något liknande.
Har någon "här i djungeln" lyckats konstatera vilket märke som har blankaste/klaraste ytfinishen?
Efter kontakt med Intra blev svaret att ALLA heltäckande diskbänkar ser likadana ut. Spåren efter viss rengöring för att ta bort svetsstänk, ser ut som om man slipat med smärgelduk, VINKELRÄTT mot plåtens ytslipning, och på så sätt tillfört kraftiga slipmärken.
Hörnen är tyvärr frilagda från den vanliga skyddsplasten annars kunde detta gett visst skydd.
Har tittat på de andra märkena (Franke och Stala) men ingen uppvisar något liknande.
Har någon "här i djungeln" lyckats konstatera vilket märke som har blankaste/klaraste ytfinishen?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
TIPS!
Tog in priser från Myresjö och Vedum på en laminatskiva med en Blanco Zerox ho.
Det blev ju ganska dyrt men var sen på K-rauta där vi fick exakt samma prylar för några tusenlappar mindre.
Den är grym den där Blanco Zerox !
Vi har beställt en 4 m grå laminatskiva med alu-kant och underlimmad Blanco, det blev 15 papp........Hoa!
/ PJ
Tog in priser från Myresjö och Vedum på en laminatskiva med en Blanco Zerox ho.
Det blev ju ganska dyrt men var sen på K-rauta där vi fick exakt samma prylar för några tusenlappar mindre.
Den är grym den där Blanco Zerox !
Vi har beställt en 4 m grå laminatskiva med alu-kant och underlimmad Blanco, det blev 15 papp........Hoa!
/ PJ
Köpte en av IKEAS diskbänkar vid renovering av köket för två år sedan...
Stort misstag om man vill ha hoar som fungerar!
Hoarna är ju tillverkade med noll fall, eller t.o.m bakfall vilket gör att det sista
vattnet blir stående! Hur kan man tillverka en ho på det viset?
Stort misstag om man vill ha hoar som fungerar!
Hoarna är ju tillverkade med noll fall, eller t.o.m bakfall vilket gör att det sista
vattnet blir stående! Hur kan man tillverka en ho på det viset?
Håller just nu på att bestämma vilken sorts bänk som vi ska ha...inge kul...
Men jag har fått lite info som jag kan dela med mig:
Blanco säger att deras hoar är gjorda av 0,8mm plåt. Dom ska vara ensamma tillsammans med Franke och Intra med den tjockleken. Övriga har tunnare plåt, 0,5-0,6mm.
Plåten runt omkring hon, brukar vara tjockare hos de flesta större lev. - 1,25mm ganska vanligt, eller tjockare.
Stala kör med 0,8mm på hela skivan.
Franke har två modeller: En "måttanpassad" också med 0,8mm plåt på hela skivan? och begränsad valfrihet på hoar, kanter, osv.
Dom har också en "kundanpassad" där man kan välja utseende hur man vill. Då blir priset betydligt högre - i vårt fall ca 5ggr mer, från 5000:- till 25000:-.
Boarden på undersidan avgör bl.a. hur gungig skivan blir:
Stala seven: 6mm plyfa
Stala Combo/Style: 15mm MDF
Franke "måttanpassad": 5mm
Franke "kundanpassad": Tjockare spånskiva
Övriga tillverkare verkar också ha tjocka spånskivor, typ 22mm
Möjliga leverantörer av måttanpassade skivor som jag hittat hittils:
Landskrona rostfria
Isakssons plåt i Borlänge
Stala, via å-f
Västbo plåt (Purus), via å-f
Blanco, via å-f
Intra, via å-f
Franke, via å-f
Furhoffs, via å-f
Decosteel, via å-f
Finns säkert fler!
Max längd på bänksivorna utan skarv varierar mellan lev.
Sammanfattning: Pris och kvalite´/ utbud följs åt. Men det är lite väl stor skillnad mellan de billigaste, till nästa nivå, i vårt fall, 5-7000 till 17-20000.
/L-O
Men jag har fått lite info som jag kan dela med mig:
Blanco säger att deras hoar är gjorda av 0,8mm plåt. Dom ska vara ensamma tillsammans med Franke och Intra med den tjockleken. Övriga har tunnare plåt, 0,5-0,6mm.
Plåten runt omkring hon, brukar vara tjockare hos de flesta större lev. - 1,25mm ganska vanligt, eller tjockare.
Stala kör med 0,8mm på hela skivan.
Franke har två modeller: En "måttanpassad" också med 0,8mm plåt på hela skivan? och begränsad valfrihet på hoar, kanter, osv.
Dom har också en "kundanpassad" där man kan välja utseende hur man vill. Då blir priset betydligt högre - i vårt fall ca 5ggr mer, från 5000:- till 25000:-.
Boarden på undersidan avgör bl.a. hur gungig skivan blir:
Stala seven: 6mm plyfa
Stala Combo/Style: 15mm MDF
Franke "måttanpassad": 5mm
Franke "kundanpassad": Tjockare spånskiva
Övriga tillverkare verkar också ha tjocka spånskivor, typ 22mm
Möjliga leverantörer av måttanpassade skivor som jag hittat hittils:
Landskrona rostfria
Isakssons plåt i Borlänge
Stala, via å-f
Västbo plåt (Purus), via å-f
Blanco, via å-f
Intra, via å-f
Franke, via å-f
Furhoffs, via å-f
Decosteel, via å-f
Finns säkert fler!
Max längd på bänksivorna utan skarv varierar mellan lev.
Sammanfattning: Pris och kvalite´/ utbud följs åt. Men det är lite väl stor skillnad mellan de billigaste, till nästa nivå, i vårt fall, 5-7000 till 17-20000.
/L-O