Finns det diskbänkar i både aluminium och rostfritt eller är det samma sak med flera namn?

Om det finns diskbänkar både i aluminium och i rostfritt stål, vad för fördelar respektive nackdelar har dessa material i jämnförelse med varandra?

Finns det diskbänkar i andra sorters metaller och legeringar också?

Redigerat:
På fråga A svarar jag:
Jag har aldrig sett en diskbänk i ren aluminium. Aluminium är ett mjukt material och skulle nog aldrig fungera som diskbänk om man vill hålla den snygg.

På fråga B svarar jag:
Det finns olika rostfria legeringar, vissa bättre än andra.
Några andra metallbänkar än rostfria ska man nog inte fundera på, även om dessa i teorin naturligtvis är möjliga att tillverka.

Dessutom ärgar rent aluminium och får en matt, kalkaktig beläggning som nog inte är så hälsosam vid förtäring... Satsa på en diskbänk i riktigt rostfritt stål, de har nästintill obegränsad livstid och är väldigt hygieniska i och med att rostfritt stål inte har några porer. Eventuella fläckar får man bort med Svinto eller Autosol.

Nu måste jag korrigera dig på en punkt LillaMini. :)
ALDRIG Svinto på en rostfri bänk, det är no,no.

Varför inte svinto? har använt det i 10 år med framgång.

Svinto repar rostfritt, likaså gröna svampar.

Paul-Staffanstorp
Repor får man bort med Autosol och polermaskin, 10 minuters arbete sedan har man en diskbänk som är som ny!

Men jag har använt Svinto på rostfria diskbänkar sedan jag föddes, precis som min mor lärt mig, inte ser diskbänken i mitt barndomshem förjävlig ut och inte heller de som varit i lägenheter och hus efter det. Fast jag använder det bara om man verkligen lyckats göra en rejäl fläck! Normal vardagsrengöring: diskmedel, varmvatten och diskborste!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.