S
Hej därute.
Nån som vet hur stor kapaciteten är på den utanpåliggande genomströmningsvärmeväxlaren, plattvärmeväxlare, till tappvarmvattnet på Diom 20-huindra pannan?

Fråga: om panntempen ligger bara på 60 grader och man fyller halva badkaret i taget med säg en 20 min paus emellan, klarar pannan av det? (Jag klarar det med min nuvarnde panna utan v-växlare och med mindre pannvolym med en 20 minuters paus)

Fråga, om man stänger av cirkpumpen för vämeväxlaren så den inte spiller värme genom strålning och sedan startar den bara vid behov med en brytare som känner av tryckfallet när en tappkran öppnas och startar då pumpen....någon som har testat det eller byggt om? Vad tror ni om det? Det tar ju naturligtvis en stund innan varmvattnet kommer men det är jag beredd att vänta på.

Fråga: vad jag egentligen vill veta är att om jag har full flöde genom växlaren blir utgående tempen i det närmaste, någon grad under, som den som pannan har, vid kontiunerlig uttag? Dvs växlarens verkningsgrad, hinner den med?

Hoppas någon kan svara på mina frågor, har ej hittat svar någon annanstans på nätet./sajten.
Tackar och hälsar,

Skalman

(alias Kalman)

Det beror på vilken temp inkommande vatten har samt vilket flöde du har i kran..
Med inkommande vatten på +5° o 10 l/min så behöver du 23 kW effekt på pannan för att ha obegränsat med vv vid 38°
Samma men med 10° in gör att du behöver 19,5 kW

Med 12 l/min o 5° in behövs 27,6 kW o med 10° in 23,5 kW

Nu har alla pannor med vvx en flödesvakt som styr pumpen till vvx

S
Tack 2an!
Du beräknade pannnan effektkrav.
Det jag undrar om värmeväxlaren hinner med.
Säg att jag har bara 60 grader panntemp och öppnar tappvarmvattenkranen för full, det kan bli mer än 10 l /h,
hinner då i det läget värmeväxlaren med, vad har den för kapacitet alltså.
Det är en liten standard grej som jag tror finns på många pannor idag.

Med flödesvakt, menar du att den känner av tryckfallet när en kran öppnas och startar pumpen då?
Det finns inga sådana grunkor på den Diom panna jag tänker använda. Bara en bypassledning parallellt över in/ut rör på pannsidan av v.vxl. Eller har jag missat den? Gömd i nånting?
Tacksam för fler svar
Hälsningar,
Skalman

http://www.honeywell.se/energi/swfrn_2.pdf denna kanske vore nått för dej Skalman..

Tja din andra fråga vet jag inte vad den har för kapacitet vid olika temp men kan du inte testa att tappa då pannan är 60° då ser du ju direkt, Jag kan nog tänka mej att det inte är nått problem men det tar o andra sidan inte så lång stund innan pannan är kall o då får du inte ut nån värme, Med oljebrännare går det bra då den är snabbstartad..

S
Tack 2:an igen för pdf filen om flödesvakten.
Jag har bestämt mig.
Det blir denna panna som jag skall modifiera och svetsa nya luckor till så jag får in havrebrännaren och uraskningen. Får göra som nu och fylla badkaret i två omgångar.
Hälsningar,
Skalman (alias Kalman)

Om du kör pannan på högre driftstemp så får du ju mer vv el ev skaffa en beg acktank..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.