32 069 läst ·
126 svar
32k läst
126 svar
Din absolut sämsta köksdetalj.
I bäst-tråden nämnde jag två av mina sämstar, IKEAs plastiga luckdämpare (ej att förväxla med låddämparna, som är bra) och Electrolux-kylen.
Till det vill jag lägga färgen som jag målade luckor etc med - Beckers Aqua halvmatt. Killen i färgaffären sade att den skulle vara jättebra till snickeriluckor men ytan är åt helsike för känslig! På bara två år har den blivit helt bortskavd kring knoppen på diskbänksunderskåpet, som väl är det som vi öppnar oftast.
Efter detta är jag fast övertygad att om man ska måla med vattenbaserad snickerifärg på något som någonsin kan nås av människohand, så ska man inte gå lägre än glans 40.
Till det vill jag lägga färgen som jag målade luckor etc med - Beckers Aqua halvmatt. Killen i färgaffären sade att den skulle vara jättebra till snickeriluckor men ytan är åt helsike för känslig! På bara två år har den blivit helt bortskavd kring knoppen på diskbänksunderskåpet, som väl är det som vi öppnar oftast.
Efter detta är jag fast övertygad att om man ska måla med vattenbaserad snickerifärg på något som någonsin kan nås av människohand, så ska man inte gå lägre än glans 40.
Det är sånt man har silikon till. Jag lämnade avsiktligt 3 mm gap mellan bänkskivan (ek) och diskbänken så att jag skulle kunna få ned ordentligt med fog i den. Sedan tog jag slipdamm från bänkskivan, blandade ut detta i transparent silikon och fogade med geggan. Det blev inte exakt samma nyans som bänkskivan men ser ändå bättre ut än om jag hade tagit vitt eller transparent eller något.AnneFi skrev:
Avståndet mellan överskåp och bänk. Det brukar rekommenderas minst 50 cm och 39 cm är definitivt för nära.
Laminatbänkskiva. Imitationer är sällan snygga var de än imiterar. Enfärgade laminatskivor är inte heller snygga. Ännu värre ser det ut när den börjar bli vattenskadad och repig. Om det inte duger med en rostfri diskbänk så föreställer jag mig att sten är ett tåligt alternativ. Andra bänkar än diskbänken är det inte så stort slitage på så där duger träskiva. Jag vet ingenstans där jag skulle förorda laminatskiva.
Erik
Laminatbänkskiva. Imitationer är sällan snygga var de än imiterar. Enfärgade laminatskivor är inte heller snygga. Ännu värre ser det ut när den börjar bli vattenskadad och repig. Om det inte duger med en rostfri diskbänk så föreställer jag mig att sten är ett tåligt alternativ. Andra bänkar än diskbänken är det inte så stort slitage på så där duger träskiva. Jag vet ingenstans där jag skulle förorda laminatskiva.
Erik
Jag säger tvärtom, är jättenöjd med vår laminatbänkskiva från IKEA i stenimitation, ställer varma kastruller direkt på utan problem (ska tåla 180 grader) och är inte känslig för vatten alls förutom i skarvarna.Avemo skrev:Laminatbänkskiva. Imitationer är sällan snygga var de än imiterar. Enfärgade laminatskivor är inte heller snygga. Ännu värre ser det ut när den börjar bli vattenskadad och repig. Om det inte duger med en rostfri diskbänk så föreställer jag mig att sten är ett tåligt alternativ. Andra bänkar än diskbänken är det inte så stort slitage på så där duger träskiva. Jag vet ingenstans där jag skulle förorda laminatskiva.
Erik
Är det så dåligt med laminat? Har rostfri nu och är sugen på att byta till laminat men nu blir man fundersam.
Sämsta köksdetaljen är väl den utdragbara skärbrädan som sonen inte ser och springer rätt in i om man vänder blicken ifrån.
Sämsta köksdetaljen är väl den utdragbara skärbrädan som sonen inte ser och springer rätt in i om man vänder blicken ifrån.
Vi har laminat i vårt 20 år gamla kök. Med avrundad kant i bok ytterst. Trots diskbänk som är av den typ som är monterad i ett utsågat hål i skivan, så är den fortfarande lika fin. Och trots 2 barn som vuxit upp med den, och inget överdrivet torkande vid vattenspill. Inte ens vid diskmaskinen är den det minsta påverkad. Verkar dessutom omöjligt att få en permanent fläck på den, trots sin ljusa färg.
Så får man tag i rätt kvalitet så är det ingen risk med laminat. Det estetiska får var o en bedöma, men vi trivs med vår enfärgade laminatskiva. Den hade lätt platsat i systertråden.
Så får man tag i rätt kvalitet så är det ingen risk med laminat. Det estetiska får var o en bedöma, men vi trivs med vår enfärgade laminatskiva. Den hade lätt platsat i systertråden.
Att vi i köket..
.. bara har vedspis
.. ingen annan värme
.. eller diskmaskin
.. eller vettig fläkt, för den delen
.. samma 70-tals plastmatta på väggen som på golvet :x:x
.. orange luckor som faller sönder
.. grönblommig tapet
Det bästa är att hela sk-ten åker ut om några veckor efter fem års lidande d^_^b
.. bara har vedspis
.. ingen annan värme
.. eller diskmaskin
.. grönblommig tapet
Det bästa är att hela sk-ten åker ut om några veckor efter fem års lidande d^_^b
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Haha det får ju ens dåliga val av infälld ho och svart laminatskiva istället för en hel rostfri diskbänk att verka som ett ganska typiskt i-landsproblem!mycke_nu skrev:Att vi i köket..
.. bara har vedspis
.. ingen annan värme
.. eller diskmaskin
.. grönblommig tapet
Det finns säkert olika kvaliteter även på laminatskivor. Utseendet är till viss del även en smaksak. Dessutom vet jag inte vad husets förre ägare utsatt skivorna för.Bezt skrev:
Mitt på är skivan inte känslig för vatten, men det finns ju kanter och skarvar på alla skivor. Där blandaren är fastskruvad i min bänk är skivan mjuk och vattenskadad. Om man drar åt muttern som håller fast kranen så sitter den fast i någon vecka. Sedan har spånskivan komprimerats så att kranen sitter löst. Gissa om det är vattentätt då. På framkanten av skivan har vatten trängt in så att laminatet delvis släppt. Det är inte snyggt. Det finns en del repor efter oförsiktigt knivanvändande. På en träskiva skulle detta lätt kunna slipas bort, men det går inte med laminat. Sedan är jag motståndare till imitationer. Skivan är stenmönstrad, men det ser inte alls ut som sten på nära håll. På långt håll ser man den inte alls då köket är litet.
Erik