8 186 läst ·
17 svar
8k läst
17 svar
Dimmra LED-halogen
Sida 1 av 2
Hej
Undrar om nån vet nått smart sett att dimmra dessa LED-halogen lampor från Kjell o Co.

Vad jag vill är att dimmra dom med Wavemans dimmer
http://www.waveman.nu/produkter/17-357/17-357.html
Står att det inte går att koppla LED-lamporna till en elektrisk trafo så jag gissar att det går bra å köra dom med classes järnkärnetrafos 32-8014-1. Men funkar det å dimmra med dessa?
Känner jag har lite för lite kunskap för att köpa och testa så jag vore tacksam för funderingar och svar
/Hylsan
Undrar om nån vet nått smart sett att dimmra dessa LED-halogen lampor från Kjell o Co.

Vad jag vill är att dimmra dom med Wavemans dimmer
http://www.waveman.nu/produkter/17-357/17-357.html
Står att det inte går att koppla LED-lamporna till en elektrisk trafo så jag gissar att det går bra å köra dom med classes järnkärnetrafos 32-8014-1. Men funkar det å dimmra med dessa?
Känner jag har lite för lite kunskap för att köpa och testa så jag vore tacksam för funderingar och svar
/Hylsan
Öppet köp finns ju ;D
Jag tror inte att det går att dimmra dessa lampor
om dom nu är bestyckade med ljusdioder. Ljusdioder
kan bara vara antingen till eller ifrån. Dom tänds upp
vid en spänning ( runt 1volt tror jag men det finns
säkert många här som vet mera exakt ).
Kortfattat: Är det ljusdioder i lampan så går denna
INTE att dimmra med någon som helst typ
av dimmer!
Mvh dani[EL]
om dom nu är bestyckade med ljusdioder. Ljusdioder
kan bara vara antingen till eller ifrån. Dom tänds upp
vid en spänning ( runt 1volt tror jag men det finns
säkert många här som vet mera exakt ).
Kortfattat: Är det ljusdioder i lampan så går denna
INTE att dimmra med någon som helst typ
av dimmer!
Mvh dani[EL]
De går utmärkt att dimmra led-lampor men man tappar i livslängd på dioderna.
Varje typ av diod har sin specifika driftspänning. t.ex. 3,2 volt. Om man just tangerar denna spänning får man optimalt ljus och livslängd. Det finns massor av leksaker och ficklampor där man inte är så noga att uppfylla kraven på rätt spänning. Man vill här kanske få ut maximalt ljusutbyte och ger kanske 4,5 volt till en 3,2 voltsdiod. Livslängden förkortas drastiskt.
Kör på med dimmer!
Diodlampan håller i vilket fall som helst mycket längre än en motsvarande halogenlampa.
Varje typ av diod har sin specifika driftspänning. t.ex. 3,2 volt. Om man just tangerar denna spänning får man optimalt ljus och livslängd. Det finns massor av leksaker och ficklampor där man inte är så noga att uppfylla kraven på rätt spänning. Man vill här kanske få ut maximalt ljusutbyte och ger kanske 4,5 volt till en 3,2 voltsdiod. Livslängden förkortas drastiskt.
Kör på med dimmer!
Diodlampan håller i vilket fall som helst mycket längre än en motsvarande halogenlampa.
mm...fast LED-lampa kostar 120:- medans en vanliga färgad halogen kostar 40:- så dom måste hålla 3ggr så länge 
jag är dock osäker på ifall värmen kommer bli problem i mitt fall. Tänkte slänga in typ 5st på ca metern, i en plåtlåda. LEDsen avger ju inte så mycket värme som Kjells 20w färgade halogens.
Ja ja...det är ju samma sockel så man kan ju bygga hållaren först å sedan testa sig fram.
tack för svaren
/Hylsan
jag är dock osäker på ifall värmen kommer bli problem i mitt fall. Tänkte slänga in typ 5st på ca metern, i en plåtlåda. LEDsen avger ju inte så mycket värme som Kjells 20w färgade halogens.
Ja ja...det är ju samma sockel så man kan ju bygga hållaren först å sedan testa sig fram.
tack för svaren
/Hylsan
Visst kan man driva LEDs på växelspänning. Man bör dock kompensera för det då de endast leder halva tiden (="halva" intensiteten)
Visserligen lite beroende på konstruktionen, men jag har svårt att tänka mig att Kjells LED lampor går att dimma. Precis som Dani[El] skev ovan så krävs det en minsta spänning för att en LED skall tända. I en LED lampa har man oftast seriekopplat ett antal LEDar. Ex. I en röd LED lampa på 12 volt har man säkert 8st röda LEDar (typiskt spänningsfall på 1.4-2.0V). En sådan lampa skulle tända vid 11.2V. En Dimmer med efterföljande transformator kan som högst rimligen ge 12V. Så vad som borde ske (beroende på konstruktion) är att när man vrider på dimmern händer ingenting-ingenting-ingenting-fullt ljus.
Jag ställer mig också mycket frågande till påståendet ...
Visserligen lite beroende på konstruktionen, men jag har svårt att tänka mig att Kjells LED lampor går att dimma. Precis som Dani[El] skev ovan så krävs det en minsta spänning för att en LED skall tända. I en LED lampa har man oftast seriekopplat ett antal LEDar. Ex. I en röd LED lampa på 12 volt har man säkert 8st röda LEDar (typiskt spänningsfall på 1.4-2.0V). En sådan lampa skulle tända vid 11.2V. En Dimmer med efterföljande transformator kan som högst rimligen ge 12V. Så vad som borde ske (beroende på konstruktion) är att när man vrider på dimmern händer ingenting-ingenting-ingenting-fullt ljus.
Jag ställer mig också mycket frågande till påståendet ...
Varför skulle livslängden minska?
ledlamporna lyser på lägre spänning också. dessutom funkar inte en dimmer så att den bara sänker spänningen utan den hackar av växelspänningen vid lämplig tid. och på så sätt får lamporna mindre effekt genom att dom får ström under kortare perioder. är väll bara o testa med en.
Garanterat inte om det är en konstruktion med seriekopllade LEDar.xztraz skrev:
Och visst jag vet hur en dimmer fungerar. Här sitter det dock en transformator efter av vanlig typ (eller tanken var), vilken komplicerar bilden en aning. Dessutom vet man inte vad det sitter för elektronik i lamporna.
LEDar är också way way way snabbare än glödtrådare, så LEDarna flämtar i takt med 50Hz hackandet.
EDIT
Nyfiken som man är så var jag iväg och införskaffade samt slaktade 1st RÖD och 1st VIT lampa från Kjell&Co.
Lamporna är identiska i elektroniken (om man nu kan kalla det för det).
Ingångspänningen likriktas och filtreras/glättas med en RC länk. Därefter splittas signalen upp i 6 parallella kretsar med 1st 270 ohm seriemotstånd följt av 3 LEDar i serie.
Detta gör att den röda lampan slår till vid 4.8V DC och den VITA vid 11.5V DC. AC bör blir roten ur 2 mindre.
För den röda lampan blir det lite mycket slöseri då man droppar mer spänning/effekt genom seriemotstånden vid 12V än man drar nytta av till lysdioderna.
Hej tomas !
Jag använder liknande dessa som ute lampor och de blir inte varma alls ! :
Jag använder liknande dessa som ute lampor och de blir inte varma alls ! :
halloj
Jo LED-halogenerna ska vara rätt kyliga av sig onekligen, jag reffererade dock till vanliga 20w halogen. Dom blir onekligen rätt varma på full effekt i liten plåtlåda
Har 3st 5w i taket ovanför "bioduken" och bara dom blir ju varma.
/Hylsan
Jo LED-halogenerna ska vara rätt kyliga av sig onekligen, jag reffererade dock till vanliga 20w halogen. Dom blir onekligen rätt varma på full effekt i liten plåtlåda
Har 3st 5w i taket ovanför "bioduken" och bara dom blir ju varma.
/Hylsan