Den du kallar magnetisk går bra även till glödlampor. Vad är det för trafo till halogenen? Är det en konventionell tung järnkärnetyp är det denna dimmer som passar. Som hempularen nämnde tidigare funkar alla dimmertyper till vanliga 230V glödlampor.
Hej GK100. Om det stämmer det du säger så är det en intressant möjlighet. Tyvärr står det i installationsanvisningarna för denna magnetiska dimmer följande: "This dimmer is to be used for the primary regulation of low-voltage lamps with a transformer installed before". Inget nämns om funktioner för endast 230V glödlampa vilket är tydligt angivet att det stödjer i anvisningarna för den andra dimmern.
Jag kan ingenting om sådana här grejer så jag vet inte vad som är rätt eller fel men är ganska desperat. Jag kan testa lite vad som helst bara jag får en lösning.
Får väl försöka ta direktkontakt med tyskarna men tycker det är lite jobbigt då jag vare sig kan språket eller tekniken. Återkommer när jag har någon form av lösning.
Jag kan ingenting om sådana här grejer så jag vet inte vad som är rätt eller fel men är ganska desperat. Jag kan testa lite vad som helst bara jag får en lösning.
Får väl försöka ta direktkontakt med tyskarna men tycker det är lite jobbigt då jag vare sig kan språket eller tekniken. Återkommer när jag har någon form av lösning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Det var ju upplysande - "transformer". Det menar förmodligen då en järnekärnetransformator.
Men 230 V glödljus kan dimras av alla typer av dimmers, inga begränsningar där!
Skillnaden ligger i induktiva laster som järnekärnetransformator och motorer, och kapacitiva laster som elektroniska drivdon till lågvoltshalogen etc.
Men 230 V glödljus kan dimras av alla typer av dimmers, inga begränsningar där!
Skillnaden ligger i induktiva laster som järnekärnetransformator och motorer, och kapacitiva laster som elektroniska drivdon till lågvoltshalogen etc.
Moderator
· Stockholm
· 57 870 inlägg
Om du har en direkt kontakt så beskriv problemet ungefär som du gjort här. Och ange tydligt exakta typer av produkter du har, dimmer, trafo armatur osv. Engelska funkar säkert i kommunikationen.
Moderator
· Stockholm
· 57 870 inlägg
I databladet som länkas i inlägg #13 så står det electronic transformer.
Rena 230V glödlampor (och 230V halogen) kan dimmas av vilken dimmertyp som helst.
Rena 230V glödlampor (och 230V halogen) kan dimmas av vilken dimmertyp som helst.
Klicka här för att svara