1 498 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
dimmer>vanlig brytare
har en dimmer i köket som står två lampor men skulle vilja byta ut den till en vanlig brytare.
Det är en vit tråd samt två röda, men när jag ska koppla in den i en vanlig brytare så lyser endast en lampa?
har kopplat in den vita på "L" och dom röda på pilarna som pekar ut från brytaren, men som sagt endast en lampa lyser, hur ska jag göra?
Det är en vit tråd samt två röda, men när jag ska koppla in den i en vanlig brytare så lyser endast en lampa?
har kopplat in den vita på "L" och dom röda på pilarna som pekar ut från brytaren, men som sagt endast en lampa lyser, hur ska jag göra?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 004 inlägg
Hur var dimmern kopplad?
De två röda ledarna är troligen tändtrådar (vilket du måste kolla upp) till varsin lampa, dvs de ska i så fall kopplas ihop och anslutas till samma "pil ut" på strömbrytaren.
De två röda ledarna är troligen tändtrådar (vilket du måste kolla upp) till varsin lampa, dvs de ska i så fall kopplas ihop och anslutas till samma "pil ut" på strömbrytaren.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 070 inlägg
En lampa är trasig, sitter båda röda på samma pil ut och den ena lyser så måste den andra vara trasig.
Protte
Protte
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 037 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 037 inlägg
glappkontakt när du kopplar in i brytaren? Annars har jag oerhört svårt att se vad det skulle vara om de sitter ihop på dimmern. Det behövs i så fall nog en bild på baksidan av brytaren med ledare inkopplat för att kunna hjälpa dig.
/U
/U
Om du ändå ska byta till en brytare så är det väl kanske dessutom lika bra att sätta dit en med två knappar? Vit på "L" och de två röda på de två olika "pil ut" på en dubbelbrytare, så kan du tända/släcka respektive lampa med varsin knapp.
Klicka här för att svara