2 732 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Dimensioneringshjälp - ta bort mellanvägg i dubbelgarage
Tja,
Taket på mitt dubbelgarage är slut (dåligt lagd takpapp har gjort så vatten trängt in och stor del av råsponten och vissa takbalkar är murkna) så jag tänkte passa på att ta bort mellanväggen när jag byter taket. När jag kollat i dimensioneringsprogram blir jag föreslagen limträbalkar (GL28cs 56×270 )trots att jag har cc60 (med cc120 blir det GL30c 115×270). Spontant tycker jag det känns lite väl overkill..
I nuläget är takbalkarna konstruktionsvirke, 45x170, med skarv på hammarbandet på mellanväggen (det var tidigare ett enbilsgarage som en tidigare ägare byggt ut till tvåbils) och cirka cc90.
Är det jättedumt att ha t.ex. konstruktionsvirke 45x220 c24 fingerskarvad med cc60? Taket har en lutning på 3 grader.
Garaget är 5.5m i framkant (invändigt) men smalnar av till cirka 4.8m längst in. Byggnaden är cirka 9m djup. 2.7m högt i framkant och 3,1m i bakkant.
Kom gärna med tips på lösningar som förstärker taket, men inte inte sabbar golvyta!
Tanken är att byta ut de två portarna mot en bred (~5m) så vill helst inte ha en mittenpelare under första takbalken.
Nuvarande konstruktion (takbalkarna fortsätter antagligen likadant i den bakre delen av garaget också, men där sitter det innertak så har inte ritat dem:


Taket över portarna:


Plan:

Tack på förhand!
Taket på mitt dubbelgarage är slut (dåligt lagd takpapp har gjort så vatten trängt in och stor del av råsponten och vissa takbalkar är murkna) så jag tänkte passa på att ta bort mellanväggen när jag byter taket. När jag kollat i dimensioneringsprogram blir jag föreslagen limträbalkar (GL28cs 56×270 )trots att jag har cc60 (med cc120 blir det GL30c 115×270). Spontant tycker jag det känns lite väl overkill..
I nuläget är takbalkarna konstruktionsvirke, 45x170, med skarv på hammarbandet på mellanväggen (det var tidigare ett enbilsgarage som en tidigare ägare byggt ut till tvåbils) och cirka cc90.
Är det jättedumt att ha t.ex. konstruktionsvirke 45x220 c24 fingerskarvad med cc60? Taket har en lutning på 3 grader.
Garaget är 5.5m i framkant (invändigt) men smalnar av till cirka 4.8m längst in. Byggnaden är cirka 9m djup. 2.7m högt i framkant och 3,1m i bakkant.
Kom gärna med tips på lösningar som förstärker taket, men inte inte sabbar golvyta!
Tanken är att byta ut de två portarna mot en bred (~5m) så vill helst inte ha en mittenpelare under första takbalken.
Nuvarande konstruktion (takbalkarna fortsätter antagligen likadant i den bakre delen av garaget också, men där sitter det innertak så har inte ritat dem:


Taket över portarna:


Plan:

Tack på förhand!
Vilken snözon bor du i?
Kör på 56×270, så har du "ryggen fri". Är dom dyra? Kolla vad kertobalk kostar.
Vill du fortfarand ha låglutande tak? Annars kan du gå på vanliga takstolar, inte för höga kanske, och bygga ihop med hustaket?
//AA
Kör på 56×270, så har du "ryggen fri". Är dom dyra? Kolla vad kertobalk kostar.
Vill du fortfarand ha låglutande tak? Annars kan du gå på vanliga takstolar, inte för höga kanske, och bygga ihop med hustaket?
//AA
Snözon 2saiter skrev:
Limträ 56x270 kostar ca: 1000kr styck, men jag behöver ca 15 st, så det drar ju iväg...fingerskarvad c24 45*220 kostar runt 350 kr styck.
Kertobalk var jag också inne på, men har inte hittat någon "omvandlingstabell" för limträ vs. kertobalk. Verkar inte vara så många som säljer kertobalkar heller, men tips mottages gärna!
Tänkte behålla den låga lutningen på garaget så jag slipper krångla med bygglov, och sen har huset samma lutning (kanske syns dåligt på bilderna).
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Tänk på att garage är en rätt instabil konstruktion. Iom. att dörren typiskt tar upp en hel vägg, så kan konstruktionen vilja ramla ihop som ett korthus (inte helt ovanligt). Det ger också ett enormt vindfång om stormvindar kan blåsa in genom en öppen garage dörr. Finns exempel där ett helt dubbelgarage blåst iväg ett tiotal meter.
Klicka här för att svara
