3 083 läst ·
27 svar
3k läst
27 svar
Dimensionering på lite längre ledning
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 392 inlägg
Jag kan nästan lova att du får prata med någon som "kan" om du frågar efter din förimpedans. Men annars så är ju "vattenkokarmetoden" snabb och enkel. Kom igen nu, du vet att du vill. 
Går det inte att göra klassikern att vända "överfallet" för dragavlastaren upp-och-ned?
Men aceflex, det låter som fast installerade armaturer, där behövs inte dragavlastning. Däremot kanske du har förskruvningar för att få tillräcklig IP-klass. De fungerar ofta "nästan" som dragavlastare men är inte specade som sådan och drar man bara tillräckligt hårt så glider även andra kabeltyper ur en förskruvning.
(Det finns förskruvningar med dragavlastare, men det är inte standardmodellen).
Men aceflex, det låter som fast installerade armaturer, där behövs inte dragavlastning. Däremot kanske du har förskruvningar för att få tillräcklig IP-klass. De fungerar ofta "nästan" som dragavlastare men är inte specade som sådan och drar man bara tillräckligt hårt så glider även andra kabeltyper ur en förskruvning.
(Det finns förskruvningar med dragavlastare, men det är inte standardmodellen).
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
De har gjort en liten dum variant på överfall så jag måste leta rätt på lite annan skruv du allt modifiera överfallen lite.
Det är halvfast installation
http://www.nordlux.com/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=Files/filer/Download/MI/71988003.pdf så ser man att de har gjort en lös kopplingsbox man ansluter i. Sen monterar man hela armaturen över det hela.
Det är halvfast installation
http://www.nordlux.com/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=Files/filer/Download/MI/71988003.pdf så ser man att de har gjort en lös kopplingsbox man ansluter i. Sen monterar man hela armaturen över det hela.
Tur du inte lovade. Du hadde förlorat 
"Förimpedans? Vad är det för något.", när jag förklarade så hänvisade de till gula idorna och en elektriker.
Efter att vänligen men tämligen bestämt ha sagt nej till detta så kopplade de vidare till en annan kundtjänst.
Den här visste itne heller vad det var för nått men de visste att det fanns en tredje kundtjänst.
Den tredje kundtjänste viste vad det var men inte mer än så. De hänvisade till växeln.
Växeln, Den visste vart man skulle koppla sådana samtal. Tråkigt nog var inte växelsystemet riktigt med på noterna.
Nåväl. 2.5 tim senare så fick jag följande värden.
IK1=1606A, IK3=2534A
R-fas 0.058
K-fas 0,0723
Z-fas=0,0929
R-Jord 0,0922
K-Jord 0,072
Z-jord 0,117
Tänker jag nu rätt om jag då anser att Zför bör vara 0,0929 + 0,117 + påslaget för kabel mellan trafo och min mätare? Kan ju som sagt skattas till 15 meter 10mm2
"Förimpedans? Vad är det för något.", när jag förklarade så hänvisade de till gula idorna och en elektriker.
Efter att vänligen men tämligen bestämt ha sagt nej till detta så kopplade de vidare till en annan kundtjänst.
Den här visste itne heller vad det var för nått men de visste att det fanns en tredje kundtjänst.
Den tredje kundtjänste viste vad det var men inte mer än så. De hänvisade till växeln.
Växeln, Den visste vart man skulle koppla sådana samtal. Tråkigt nog var inte växelsystemet riktigt med på noterna.
Nåväl. 2.5 tim senare så fick jag följande värden.
IK1=1606A, IK3=2534A
R-fas 0.058
K-fas 0,0723
Z-fas=0,0929
R-Jord 0,0922
K-Jord 0,072
Z-jord 0,117
Tänker jag nu rätt om jag då anser att Zför bör vara 0,0929 + 0,117 + påslaget för kabel mellan trafo och min mätare? Kan ju som sagt skattas till 15 meter 10mm2
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 392 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 019 inlägg
Ja, Zför blir Zfas + Zjord på ett ungefär. Och värdet du fick ska gälla vid ditt mätarskåp.
Du har det väl förspänt med ström mao
Du har det väl förspänt med ström mao
Du får nog tänka dig det vi här brukar kalla Zför som värdet du fick angett Zjord, det blir som vi tidigare varit inne på inget problem även om du valt C10 dvärg, riktigt bra värden som sig bör när man bor i trafon. 
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 019 inlägg
Ok, så fas-värdena är för kalla ledare och jord-värdena varma?
För att få Ik1-värdet att gå ihop med Zjord ska dom ha använt en spänningsfaktor på ca 0.8 - är det rimligt?
För att få Ik1-värdet att gå ihop med Zjord ska dom ha använt en spänningsfaktor på ca 0.8 - är det rimligt?
Tja. Ljust vart det ju. En liten stämnngsbild från regnet i onsdags
Att lägga två trådar på anslutningsklämman på en dvärgbrytare är ju inte helt bra men är det bättre att skarva med hjälp av en wago eller liknande direkt i centralen?
Ska GK100 få som han vill så behöver jag konsolidera ihop två säkringar.Idag matar de varsin kabel så den enda möjliga kopplingsplatsen är centralen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att lägga två trådar på anslutningsklämman på en dvärgbrytare är ju inte helt bra men är det bättre att skarva med hjälp av en wago eller liknande direkt i centralen?
Ska GK100 få som han vill så behöver jag konsolidera ihop två säkringar.Idag matar de varsin kabel så den enda möjliga kopplingsplatsen är centralen
Det visade sig att ABB centralen var lite lustig. Den levereras som 12 moduler bred men är 13 under skalet och det finns färdiga kapanvisningar i kåpan för var man ska moda för att göra den till 13 bredd.
Iom det så vart det ju plats för både säkring och ett FInder Zenith tidur. Det senare var en klart trevlig överraskning
Iom det så vart det ju plats för både säkring och ett FInder Zenith tidur. Det senare var en klart trevlig överraskning
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden