7 192 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Dimensionering limträbalk, avväxling, håltagning i yttervägg Hajom skjutparti
Har svårt att hitta dimensioneringsverktyg, några tips alt. någon kunnig här som kan ge råd kring dimensioner av limträ?
Skall ta upp hål för ett skjutparti på 7,60m
Skjutpartiet (Hajom) har 2 bärande pelare och tänkte sätta ytterligare bärande pelare 90x90 limträ runt partiet.
Kollade träguiden men blev inte klok på om jag behöver upp på så höga balkar som 90x360/90x405. Om så så har jag inte plats mellan partiet och innertaket.
Skjutpartiet har ju som sagt två bärande pelare så vidden blir ju inte 7,6m mellan pelarna…kanske tar i för mycket.
Balken kommer att bära viken från 6 takstolar c/c 120 med en spännvidd på 8m (fackverkstakstolar/W-takstolar), snözon 1 (västra Skåne)
Med vänlig hälsning / Joakim
Skall ta upp hål för ett skjutparti på 7,60m
Skjutpartiet (Hajom) har 2 bärande pelare och tänkte sätta ytterligare bärande pelare 90x90 limträ runt partiet.
Kollade träguiden men blev inte klok på om jag behöver upp på så höga balkar som 90x360/90x405. Om så så har jag inte plats mellan partiet och innertaket.
Skjutpartiet har ju som sagt två bärande pelare så vidden blir ju inte 7,6m mellan pelarna…kanske tar i för mycket.
Balken kommer att bära viken från 6 takstolar c/c 120 med en spännvidd på 8m (fackverkstakstolar/W-takstolar), snözon 1 (västra Skåne)
Med vänlig hälsning / Joakim
Om du kan ta hand om lasten från takstolarna på något annat sätt kan du minska balkdimensionen avsevärt. Det kan ske på vinden genom att låta dem bäras upp av en annan balk där, men det kan bli en komplicerad operation i sig. Alternativt kan du jobba med dubbla balkar sida vid sida. Det är väl en yttervägg så du kan ju ha en yttre och en inre balk som tar halva lasten vardera, kanske t.o.m. en tredje mellan dem men då tappar du kanske för mycket i isolering. En stålbalk som bär takstolarna och en mycket klenare träbalk för infästning av skjutpartiet är en annan variant. Tänk kreativt!
Partiet är 215mm djupt så det finns klart plats att lägga en bredare balk än 90, men hoppas att jag kan gå ner i dimension till en lägre än 90x360 då partiet som sagt har bärande pelare.
Helt rätt att tänka kreativt, ett alternativ för mig är att lägga avväxlingen på vinden mot takstolarna. Kommer åt vinden ganska lätt då det bara sitter lockpanel på kortsidan. Dock får jag riva en massa hyllplan (och regelverk till hyllorna) om jag väljer det alternativet.
Om jag ändå behöver de stöörre dimensionerna av limträ som inte egentligen får plats får det bli en stålbalk, men den blir riktigt tung och risken för byggarna betydande när den skall monteras.
Hade gärna fått lite hjälp med dimensionering av limträbalk som sagt som första alternativ.
Helt rätt att tänka kreativt, ett alternativ för mig är att lägga avväxlingen på vinden mot takstolarna. Kommer åt vinden ganska lätt då det bara sitter lockpanel på kortsidan. Dock får jag riva en massa hyllplan (och regelverk till hyllorna) om jag väljer det alternativet.
Om jag ändå behöver de stöörre dimensionerna av limträ som inte egentligen får plats får det bli en stålbalk, men den blir riktigt tung och risken för byggarna betydande när den skall monteras.
Hade gärna fått lite hjälp med dimensionering av limträbalk som sagt som första alternativ.
Men vad är max fri spännvidd? Det är ju det som dimensionerar. De bärande pelarna i partiet ska väl bära last!?W wasseng skrev:Partiet är 215mm djupt så det finns klart plats att lägga en bredare balk än 90, men hoppas att jag kan gå ner i dimension till en lägre än 90x360 då partiet som sagt har bärande pelare.
Ja precis, de skall bära last.L largab skrev:
Om jag tolkar ritningen rätt är det 3790mm mellan de två bärande pelarna i partiet, så antar att det = fri spännvidd.
Om jag kollar träguiden så räcker i så fall ev. en 90x180 limträbalk...men detta är verkligen inte min expertis...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Avväxling limträbalk problem med dimensioner
Byggmaterial & Byggteknik -
Limträbalk i nock på gammalt torp, avväxling, ta bort takstolar?
Byggnadsvård -
Dimensionering limträbalk garage
Dimensioneringshjälp Limträbalk
Dimensionering limträbalk vid avväxling av bärande vägg
Byggmaterial & Byggteknik