21 284 läst ·
43 svar
21k läst
43 svar
Dimensionering av vattenbatteri för värmetillskott via FTX
Hej
Ska köpa ett FTX-aggregat för installation i nybygge. Som standard levereras aggregatet med ett elektriskt tillskottsbatteri. Som tillval finns ett vattenburet, dock med ganska låg effekt. Jag kommer ha ganska låg framledningstemperatur på systemet och vill inte ha en extra shunt bara för fläktvattnet. Tanken är då att istället gå upp i dimension på vattenbatteriet, för att på så vis få ut lika hög effekt, men med lägre framledningstemperatur.
Inga problem säger leverantören, vi specialbeställer efter dina önskemål. Då behöver man veta framledningstemperatur, luftflöde samt vattenflöde. Vattenflöde har jag ingen aning om vad jag ska ange. Hade tänkt mig någon av de tryckstyrda småpumpar som finns för villabruk, denna ska även mata andra delar i systemet.
Hur går jag vidare med detta? Jag tyckte att man kan "höfta" fram ett värde och så blir det säkert bra, men leverantören säger "Nej, vi måste veta flödet, annars kan vi inte konstruera vattenbatteriet."
Mvh Jörgen
Ska köpa ett FTX-aggregat för installation i nybygge. Som standard levereras aggregatet med ett elektriskt tillskottsbatteri. Som tillval finns ett vattenburet, dock med ganska låg effekt. Jag kommer ha ganska låg framledningstemperatur på systemet och vill inte ha en extra shunt bara för fläktvattnet. Tanken är då att istället gå upp i dimension på vattenbatteriet, för att på så vis få ut lika hög effekt, men med lägre framledningstemperatur.
Inga problem säger leverantören, vi specialbeställer efter dina önskemål. Då behöver man veta framledningstemperatur, luftflöde samt vattenflöde. Vattenflöde har jag ingen aning om vad jag ska ange. Hade tänkt mig någon av de tryckstyrda småpumpar som finns för villabruk, denna ska även mata andra delar i systemet.
Hur går jag vidare med detta? Jag tyckte att man kan "höfta" fram ett värde och så blir det säkert bra, men leverantören säger "Nej, vi måste veta flödet, annars kan vi inte konstruera vattenbatteriet."
Mvh Jörgen
Om du skall ha lägre temperatur på vattnet in och ett större batteri finns det risk att frysvakten löser (eller att batteriet fryser).
Skall du köra en lägre framledningstemperatur måste man ofta ha en extra pump på vattenbatteriet som håller uppe vattenflödet.
Sedan kan du ta en titt på hur mycket tillskottsvärmen kommer va igång på ditt aggregat, rent ekonomiskt kommer du aldrig spara in vattenbatteri + ventil + pump jämfört med ett elbatteri.
Skall du köra en lägre framledningstemperatur måste man ofta ha en extra pump på vattenbatteriet som håller uppe vattenflödet.
Sedan kan du ta en titt på hur mycket tillskottsvärmen kommer va igång på ditt aggregat, rent ekonomiskt kommer du aldrig spara in vattenbatteri + ventil + pump jämfört med ett elbatteri.
Jag har faktiskt inte reflekterat över att frysrisken ökar med lägre framledningstemperatur, men det är ju klart en viktig poäng. En extra pump på vattenbatteriet blir ju samma sak som en extra shuntning, vill helst undvika det. Jag kanske bör nöja mig med de standardalternativ som leverantören erbjuder? Dessa borde ju av erfarenhet fungera? Är dock inställd på ett vattenbatteri och eftersom jag kommer elda med ved blir det i längden billigt att mata detta. Dessutom ligger huset i glesbygd och vi har en del strömavbrott, en cirkulationspump driver man lätt med enkel reservkraft men ett elbatteri kräver lite stöddigare grejer.
//Jörgen
//Jörgen
Ser inte hur du skall få det att fungera utan shunt/ventil. Utan det så kan du inte reglera temperaturen på luften in i huset.
Frågan är hur mycket tillskottsvärme du behöver, du kan eventuellt stänga av el-batteri och köra utan värme.
Frågan är hur mycket tillskottsvärme du behöver, du kan eventuellt stänga av el-batteri och köra utan värme.
Skall du ha en 2-vägs ventil så tror jag du måste ha en cirkulationspump + backventil (eller liknande lösning) på batterisidan så du alltid har flöde genom batteriet.Detta för att undvika frysrisk om du skall köra låga vattentemperaturer.
Blir det då en egen pump för batterikretsen kan du välja den för att passa det vattenflöde som batteriet behöver.
Blir det då en egen pump för batterikretsen kan du välja den för att passa det vattenflöde som batteriet behöver.
Frysrisken kan väl inte vara så stor, batteriet sitter ju ändå efter växlaren. Men du måste ju fortfarande ha ett frysskydd på batteriet.
Om du har luftflöde och temperatur in/ut samt ingående vattentemp så kan (borde kunna / vilja) batterileverantören komma med ett rimligt förslag på flöde/returtemp
Om du har luftflöde och temperatur in/ut samt ingående vattentemp så kan (borde kunna / vilja) batterileverantören komma med ett rimligt förslag på flöde/returtemp
Hmm... hur blev det med denna dimensionering/lösning med FTX+vattenbatteri?
Hur många grader kan man öka tilluftstempen med ett vattenbatteri utan att få för stora strömningsförluster?
Man kanske får ett bättre känsla och kan jämföra alternativen lättare om man vet förbrukningen av el för eftervärmen. Är det någon som loggat energiförbrukningen för direktel-eftervärmen i era FTX aggregat, alltså totalt kWh/vinter?
Är det överhuvudtaget är lönsamt med ett vattenbatteri som eftervärme, kommer en sådan installationskostnaderna att återbetala sig?
Hur många grader kan man öka tilluftstempen med ett vattenbatteri utan att få för stora strömningsförluster?
Man kanske får ett bättre känsla och kan jämföra alternativen lättare om man vet förbrukningen av el för eftervärmen. Är det någon som loggat energiförbrukningen för direktel-eftervärmen i era FTX aggregat, alltså totalt kWh/vinter?
Är det överhuvudtaget är lönsamt med ett vattenbatteri som eftervärme, kommer en sådan installationskostnaderna att återbetala sig?
Just frågan om det är lönt med vattenbatteri ställde jag i en tidigare tråd och blev väl inte klokare. Verkar inte finnas någon koll alls på hur mycket eftervärmen går i ett FTX är och därmed ingen möjlighet att räkna ut?
Det delar sig i 2 läger kan man säga. Här på forumet och installartörer säger el är billigast, ett antal energirådgivare jag pratat med säger att vattenbatteri blir billigast. Rådgivarnas argument är mer långsiktiga, "El priset i framtiden är osäkert (men förmodligen dyrare)", "Man är inte fast i ett energi slag med vatten batteri utan kan byta till billigare".
Det delar sig i 2 läger kan man säga. Här på forumet och installartörer säger el är billigast, ett antal energirådgivare jag pratat med säger att vattenbatteri blir billigast. Rådgivarnas argument är mer långsiktiga, "El priset i framtiden är osäkert (men förmodligen dyrare)", "Man är inte fast i ett energi slag med vatten batteri utan kan byta till billigare".
Självklart är vedvärme billigare än el men ett modernt vvx-aggregat behöver i stort sett ingen eftervärme. Ett temovex 480 har,eller åtminstone hade, 600 watt eftervärme vilket var kraftigt överdimensionerat även på fullfart. Ett Heru vindsaggregat levereras utan batteri och klarar i de flesta fall sig utan även om temperaturregleringen som sänker tilluften inte är aktiverad. Sitter aggregatet inomhus är frysrisken ganska minimal och sitter det ett vattenbatteri monterat på fabrik i aggregatet så är frysskydd redan installerat. Men som sagt, el eller vatten spelar ingen roll om det ändå inte används.
Hur mycket eftervärme som går åt går kan tillverkaren räkna ut för att normalår, en del tillverkare har så att man kan ladda ner programvaran själv.
Men som sagt i de flesta moderna aggregat är det väldigt få tillfälle som eftervärmen är till, den extra kostnad det blir med vatternbatteri/ventil m.m. kommer aldrig betala sig i en villa.
Men som sagt i de flesta moderna aggregat är det väldigt få tillfälle som eftervärmen är till, den extra kostnad det blir med vatternbatteri/ventil m.m. kommer aldrig betala sig i en villa.
Avgörs inte behovet av ett värmebatteri till FTX beroende på hur uppvärmningen som används i huset är dimensionerad. Det är ju rätt vanligt att systemen klarar hela året utom just riktiga köldknäppar. Det är ju då värmebatteriet i FTX'en kopplas på, eller missuppfattar jag? I ditt fall kan du ju elda på med mer ved, eller hur? En poäng med att värma tillluften är att det är snabbare än att värma upp golvvärmeslingorna.
Med ett vattenburet värmebatteri kan du väl också kyla om du pumpar kallvatten igenom? Se till att du har ett batteri som har avledning av kondensvatten. Tänk på att luftflödet i ett hus ofta inte räcker till för att helt kyla/värma, utan bara funkar som tillskott (såvida du inte har storm i rören).
Med ett vattenburet värmebatteri kan du väl också kyla om du pumpar kallvatten igenom? Se till att du har ett batteri som har avledning av kondensvatten. Tänk på att luftflödet i ett hus ofta inte räcker till för att helt kyla/värma, utan bara funkar som tillskott (såvida du inte har storm i rören).
Jag har ett vattenaggregat med två slingor i för 160 mm rör och det fungerar ganska bra. Jag har en vanlig termostat som känner av lufttemp efter aggregatet och öppnar flödesventilen mer om det behövs. Det som gör störst skillnad är när vattentempen på tillflödet är riktigt varmt som när man eldar i kaminen som är vattenmantlad och då höjer tempen i tanken till ca 70 grader. Då räcker aggregatet utan problem till att värma hela huset men om man bara har ca 55-60 grader så kan det vara önskvärt med lite större aggregat för min del. Ett ftx aggregat kyler konstant ner ett hus eftersom det har en verkningarnas på 80-90% så går man miste om värme hela tiden. Därför måste man tillsätta värme för att bibehålla tempen i huset. Eftersom man har ett vanligt värmesystem i huset så kompenserar det för förlusterna. Jag har provat att använda endast aggregatet på tilluften som enda värmekälla och det fungerar om jag håller en hög temp i tanken. Kan tillägga att jag har tilluft och frånluft i alla rummen för att kunna justera bra flöden.
Detta är ett pågående experiment från min sida och jag utvecklar hela tiden systemet med små förbättringar. Nästa åtgärd är en egen cirkpump för endast aggregatet för att få ett optimalt temp över hela aggregatet.
Fyrsrisken finns inte i normala fall så länge aggregatet sitter efter växlaren.
Detta är ett pågående experiment från min sida och jag utvecklar hela tiden systemet med små förbättringar. Nästa åtgärd är en egen cirkpump för endast aggregatet för att få ett optimalt temp över hela aggregatet.
Fyrsrisken finns inte i normala fall så länge aggregatet sitter efter växlaren.
På sommaren, när det är 25c ute (som nu) lär inte FTX kyla huset, speciellt inte med ett välisolerat hus och solinsläpp. Då behövs kylning, eller hur? På vintern är det ju självklart, men idag är det sommar och varmt och fuktigt
Rätt trevligt med kyld och torkad in-luft 