Jag letar efter dimensioneringsregler / principer för slutna expansionskärl i värmesystem - har någon sett något sådant?

Det är ju förstås inte helt omöjligt att räkna på själv men jag tänkte höra med er först?

Vi pratar om bergvärme, 25 graders tempskillnad på värmebäraren över året, 550liter i radiatorkretsen.

Hur stort borde expansionskärlet vara för att hantera detta?

10% för slutna kärl och 5% för öppna har jag hört. Kolla Äfabs hemsida där finns mycket info.

18 eller 25 liters slutetkärl bör hantera dina behov klanderfritt.. ;)

Har en 18liters boll idag och den funkar inte tycker jag.

Får nog räkna lite på det där tror jag.....:)

Hur märker du att det är för litet...?

Har en 18liters boll idag och den funkar inte tycker jag.
Kolla att den verkligen är hel. Lätt kollat genom att knacka på bollen, låter det ihåligt så är det rätt. Om det är stumt ljud så är bollen fylld med vatten och fungerar alltså inte.
Testa även att pumpa upp bollen, om det inte fungerar är det bara att skaffa ny. Det är någon 100-lapp dyrare än att byta bara gummiblåsan, definitivt värt pengarna.

BAS skrev:
Kolla att den verkligen är hel. Lätt kollat genom att knacka på bollen, låter det ihåligt så är det rätt. Om det är stumt ljud så är bollen fylld med vatten och fungerar alltså inte.
Testa även att pumpa upp bollen, om det inte fungerar är det bara att skaffa ny. Det är någon 100-lapp dyrare än att byta bara gummiblåsan, definitivt värt pengarna.
Den är ju mindre än ett år gammal så det verkar konstigt att den skulle vara trasig. Trodde ett tag att någon glömt att blåsa upp den och det är väl inte en omöjlighet. Kan man trycka med vatten i systemet? Eller måste det vara luft på båda sidor om membranet?

Ska testa att knacka lite på den.....

Expansionskärlet e inte renoveringsbart.Ett bra sätt att kolla om expansionskärlet e paj e att tömma systemet på lite vatten.Om expansionskärlet e trasigt kommer trycket att minska fort,nästan ögonblickligen och om det e helt så kommer nålen att sjunka långsamt.
Du kan även prova att släppa ut lite vatten ur systemet så att nu "nollar" trycket för att sedan ta en däcktrycksmätare och kolla förtrycket i kärlet.Det ska vara ca 0.5 bar.Om det e ett TA eller Zilmet kärl (Helröda) så finns ventilen under ett plastlock i botten.Kommer det vatten där så e kärlet förbrukat och måste bytas.
Du har bara luft på en sida av membranet för på den andra sidan har du vatten.

• Gilla
jokamp
  • Laddar…
KarlXII skrev:
Hur märker du att det är för litet...?
Det e om trycket varierar kraftigt mellan vinter (varmt på radiatorerna) och sommar (svalt på radiatorerna).När vattnet blir varmare,tex vinter,så behöver vattnet större utrymme och trycket ökar.Man kan väll säga att några hekton ska det svaja men det får inte vara så att på sommarn så har du noll i tryck och på vintern så rinner det ur Säkerhetsventilen,då har du ett för litet kärl..

Ahaa, jag förstår.

Jag skulle behöva lite råd: Systemet tappar tryck, runt 0,1-0,15 per månad får jag fylla på.
Det är inte golvslingorna som läcker, det vet jag. Inte golvvärmefördelaren och inte inne eller runt värmepumpen.
Kan det vara en läcka nånstans inne i accutanken, från golvvärmedelen till varmvattendelen?
Eller är det i själva verket normalt att man får fylla på då och då?

Det har liksom gått lite för lång tid nu för att det ska kunna vara luft som pyst ut...

Om det skulle vara beredaren som kapsejsat så skulle trycket öka istället för att sjunka.Man har normalt ca 1 bars tryck på värmesystemet och ca 6 bar på tappvarmvattnet.
Spring inte och fyll på bara för att hålla dig runt det rekommenderade trycket,utan misstänker du ett läckage,så låt det bero ett par månader för att se om trycket stabiliserar sig.
Kan ju även vara så att du har en liten läcka tanken som gör att det pyser ut lite vatten men hinner dunsta innan det blir en pöl under.Men innan vi målar fan på väggen så kolla det vanliga,Dvs säkerhetsventilen på värmesystemet samt alla kopplingar och ev avluftningar.
Kan ju även vara så att expansionskärlet läcker vid luftventilen så lyften pyser ut och trycket sjunker.Detta e bara att kolla genom att skruva loss plaskåpan i botten och spruta på lite såpavatten och kolla om den bildar en bubbla.

Plumber skrev:
Det e om trycket varierar kraftigt mellan vinter (varmt på radiatorerna) och sommar (svalt på radiatorerna).När vattnet blir varmare,tex vinter,så behöver vattnet större utrymme och trycket ökar.Man kan väll säga att några hekton ska det svaja men det får inte vara så att på sommarn så har du noll i tryck och på vintern så rinner det ur Säkerhetsventilen,då har du ett för litet kärl..
Just det.

I vår när tempen sjunker kommer trycket försvinna helt i systemet om jag inte fyller på vatten. I höst kommer det rinna ut genom säkventilen och skvallerröret när det blir varmt i rören igen.

Får nog ta ett snack med leverantören av anläggningen.

KarlXII skrev:
Ahaa, jag förstår.

Jag skulle behöva lite råd: Systemet tappar tryck, runt 0,1-0,15 per månad får jag fylla på.
Det är inte golvslingorna som läcker, det vet jag. Inte golvvärmefördelaren och inte inne eller runt värmepumpen.
Kan det vara en läcka nånstans inne i accutanken, från golvvärmedelen till varmvattendelen?
Eller är det i själva verket normalt att man får fylla på då och då?

Det har liksom gått lite för lång tid nu för att det ska kunna vara luft som pyst ut...

Hmm....det var det där med fulrör från Silvan....:)
Inte ska man behöva fylla på heller....

Har knackat lite på kärlet och det låter ihåligt så det är ju inte fyllt med vatten iaf.... fast det känns som fel årstid för att mecka med dessa saker....:)

MathiasS skrev:
Hmm....det var det där med fulrör från Silvan....:)
Inte ska man behöva fylla på heller....
Silvan? Jag har ju bara Wirsboprylar. .. 8)
Nä, jag har inte rattat en bergvärmeanläggning med golvvärme förut och vet inte riktigt vad man kan förvänta sig. Jag tycker inte man ska behöva fylla på olja i en bil heller men det behöver man ju ibland... :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.