Byggahus.se
Hej
Ska snickra ihop ett altantak på sommarstugan i vår. Det blir 5,4 m brett infäst mot huskroppen och med utstick 3,1 m ut från fasaden. Dubbelfalsad plåt, papp, råspont 2,0 i snölast. Vi kör minsta lutning för dubbelfals dvs 6 grader för att förlora minimalt med takhöjd i framkant. 6 grader ger 32,5 cm i takhöjdsförlust fasad-> framkant. Vi har ca 20 cm takfot på huset och vill köra ung samma på altantaket. Avståndet golv till hängränna är 2,85 m.
För att få en så öppen känsla på altanen som möjligt vill vi ha maximalt med höjd från golv->bärlina i framkant. Med 6 grader får vi en höjd i framkant på 2,85 m - 0,32 m takfall 6 gr - dimension på bjälkar + råspont (180mm + 34mm?) - glipa hängränna plåttak ca 100 mm? - dim bärlina i framkant 2*45*120 = dvs ca 2,1 m i framkant. Det är lite lågt tycker jag skulle vilja ha minst 2,2 m. Kan man lösa det bättre som ger mer höjd?

Dessutom vill vi ha så få stolpar som möjligt och så långt mellan dem som möjligt på den yttre bärlinan. Vi vill inte heller ha en extra bärlina på halva vägen ut för att inte stänga av kortsidorna med stolpar. Hur löser man detta med lämpliga dimensioner och vilken konstruktion (infästning stolpar-åsar-bärlina) bygger så lite som möjligt?

Just nu tänker jag 4 st stolpar dvs 5 m -2*0,2 m takfot / 3 => cc 1,67 mellan stolparna och bjälkar då på på cc 83,5 cm. Men kan jag komma ner i 3 eller bara 2 stolpar utan att bärlinan i framkant käkar upp höjden? T ex genom att som jag sett på många hus i USA bygga på Y:n på stolparna som växlar av bärlinan => mindre cc-mått klenare bärlina.

Jag labbar med tanken att köra limträ på de 4 takstolarna som ligger rakt över stolparna och istället gå ner i dimension på de 3 st som ligger mellan stolparna samt krysskotla av dem mot de kraftigare limträbalkarna. Då kan jag lägga bärlinan i framkant delvis mellan limträstolarna som de klenare takstolarna står på. P s s förlorar jag inte lika mkt takhöjd för bärlinan. Funkar detta?
Någon som haft samma dilemma och löst det klokt & klurigt?
Stål är ju alltid ett alternativ men det drar iväg i pris för mkt misstänker jag.

altan.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.