Byggahus.se
Vi håller på renovera ett hus i Portugal och ska göra ett altandäck (i komposittrall) över en garageinfart. Det kommer inte vara några höga belastningar, bara något bord, stolar och blomlådor. Inga snölaster att ta hänsyn till.

Två lokala smeder har gett offert men jag är osäker på om dimensioneringen är hållbar. Söker därför hjälp här🙂

A) Här avser smeden svetsa en konstruktion med 100x100 fyrkantsrör i stål som fästs in i hus- och garagevägg. Ovanpå reglar 30x50 för att fästa komposittrallen på (se bild A). Tror ni detta är tillräckligt dimensionerat?

B) Här är också en svetsad lösning men här förstår jag inte syftet med att fästa två balkar med stag emellan? Jag vill undvika att bygga för mycket höjd, så det borde väl bli samma bärighet om man i så fall svetsar ihop båda fyrkantsrören? (bild B)
 
  • Arkitektonisk skiss av byggnadsstruktur med måttangivelser, infästningar, och profilsektioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av byggnadsstruktur med måttangivelser på papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Jag har inte riktigt koll på hur stabilt det blir med de 30x50 mm fyrkantsrören som den första tänkt sig. Hur tätt ska de ligga? Det är ju rätt långt mellan underliggarna (de i 100x100). Min altan som har ungefär lika långt mellan bärlinorna har träreglar med c/c 600 mm och de är på 45x170 som jämförelse.
I det förslaget får du trallen parallellt med husfasaden

I förslag två så undrar du över om det blir stabilare med mellanstagen och det blir det. Det är ju en sammanhängande konstruktion som är 400 mm hög i ytterramen och 320 i mellandelarna.
Det att jämföra med 200 mm om du "bara" svetsar balkarna på varandra och eftersom man beräknar styvheten med kvadraten på höjden så är det väldigt mycket starkare att ha totalhöjd på 400 istf 200. Det är 200x200 att jämföra med 400x400 dvs 40 000 eller 160 000 så fyra gånger så starkt/styvt.
Sen är även här frågan hur tätt se tänker sig att fyrkantsrören som håller trallen ska ligga. De är 40x80 så de är ju betydligt starkare/styvare än de 30x50 som det första förslaget angav. (ser att förslag 2 anger 500 mm)

Hur brett mellan dessa säger tillverkaren av komposittrallen att det ska vara? 400 mm eller 600 mm?
I förslag två så kommer trallen att läggas rakt ut från fasaden om det påverkar?

Du får nog leta reda på någon info om böjstyvheten hos rörprofiler 30x50 och 40x80 innan du jämför med tex trä där mer info finns att hitta på traguiden.se.
 
  • Gilla
Ugglebon
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Jag har inte riktigt koll på hur stabilt det blir med de 30x50 mm fyrkantsrören som den första tänkt sig. Hur tätt ska de ligga? Det är ju rätt långt mellan underliggarna (de i 100x100). Min altan som har ungefär lika långt mellan bärlinorna har träreglar med c/c 600 mm och de är på 45x170 som jämförelse.
I det förslaget får du trallen parallellt med husfasaden

I förslag två så undrar du över om det blir stabilare med mellanstagen och det blir det. Det är ju en sammanhängande konstruktion som är 400 mm hög i ytterramen och 320 i mellandelarna.
Det att jämföra med 200 mm om du "bara" svetsar balkarna på varandra och eftersom man beräknar styvheten med kvadraten på höjden så är det väldigt mycket starkare att ha totalhöjd på 400 istf 200. Det är 200x200 att jämföra med 400x400 dvs 40 000 eller 160 000 så fyra gånger så starkt/styvt.
Sen är även här frågan hur tätt se tänker sig att fyrkantsrören som håller trallen ska ligga. De är 40x80 så de är ju betydligt starkare/styvare än de 30x50 som det första förslaget angav. (ser att förslag 2 anger 500 mm)

Hur brett mellan dessa säger tillverkaren av komposittrallen att det ska vara? 400 mm eller 600 mm?
I förslag två så kommer trallen att läggas rakt ut från fasaden om det påverkar?

Du får nog leta reda på någon info om böjstyvheten hos rörprofiler 30x50 och 40x80 innan du jämför med tex trä där mer info finns att hitta på traguiden.se.
Tack för svar! de har tänkt ha cc600mm för att lägga komposittrallen på, och de verkar vara max vad tralleverantören rekommenderar.
 
Hej,

Du skriver fyrkantsrör 100x100, 30x50 i stål. Men vad är det för grovlek och typ av rör? S235, S355 eller E220/230?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.