Byggahus.se

Hur dimensionera trä för altantak?

1. S
    Medlem · Stockholm · 19 inlägg

Seglarmange

Medlem
    Hej!
    Jag tänker bygga ett tak över en existerande altan men funderar på hur jag skall dimensionera virket? Har tittat en del i BKR2010 men fattar inte riktigt alla formler. Så jag undrar om någon här vet hur man räknar ut dimensioner av trä? Jag undrar om det inte finns något enklare sätt att göra en överslagsberäkning än att använda formlerna i BKR för att ta hänsyn till alla möjliga och omöjliga krafter? (Givetvis får man väl då överdimensionera sig in på den säkra sidan) Om jag vill ha en pelare som är 12cmx12cm och ca 2,5hög, hur många kilo klarar den att bära upp innan den spricker?

Det tak jag skall bygga kommer att sitta i en vilkel på ett vinkelhus. Ena långsidan och ena kortsidan kommer att vara förankrade i huset. Den andra långsidan och kortsidan kommer att vila på en träbalk, som i sin tur bärs upp av tre pelare. Vinkelrät från träbalken/långsidan kommer det att gå takreglar (heter det så?) in mot huset med ungefär 1,2 meters mellanrum. På dessa skall taket vila. Taket är ett isolerglastak från Willab Garden

Altantaket kommer att bli ca 7m x 3m. Jag tänkte använda tryckimpregnerat klass AB eftersom det är det brädgården har. Jag har läst att man i bärande konstruktioner (pelarna) enbart skall använda klass A och inte AB. Hur noga är det? De tre pelarna som träbalken skall vila på tänkte jag ta 12x12cm i dimension. Höjden på pelarna kommer att vara ca 2,5m. Träbalken tänkte jag ta en 22x4,5cm och den är 7 meter lång. Jag kanske får dela den i två om jag inte kan få tag i en 7 meter lång balk i den dimensionen. Takreglarna har jag inte funderat så mycket på men säg 12x4,5cm och de är ca 3m långa. Men hur vet jag att det håller? :(

Någon?

Mvh och tack å förhand :)
    /Magnus

2. M
    Moderator · Västernorrland · 11 170 inlägg

Mats

Moderator
  3. S
    Medlem · Stockholm · 19 inlägg

Seglarmange

Medlem
    Tack Mats_o! Bra och tydlig lathund!

Mvh
    /Magnus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.