Hej
Behöver forumets hjälp med vilka dimensioner jag ska ha på virket när jag bygger ett loft.
Loftet kommer vara 3 meter brett (längd på regel A = 3000) och 165 cm dugt (längd på regel C = 1650). På två sidor finns det väggar som jag kan förankra reglarna i (regel B kan förankras i väggen hela längden och ena änden på regel A kan förankras i vägg). De andra två sidorna har inte väggar som jag kan förankra konstruktionen i och jag får därför sätta en stolpe i ena hörnet (D). Som golv tänkte jag lägga antingen golvskiva 22 mm eller vanlig spånskiva 19 mm.
På loftet ska vi ha en gästsäng men inget mer.
Jag skulle behöva hjälp med följande frågor:
1. Vilken dimension behöver jag ha på regel A, givet belastning och avstånd?
2. Vilket cc(avstånd a) behöver jag ha mellan reglarna C?
3. Vilken dimension behöver jag ha på reglar C?
4. Hur fäster jag bäst reglar C i regel A och B?
4.a. Lägger jag regel C ovanpå regel A och B? Det kan jag göra men det bygger höjd lite mer än vad jag skulle önska (dvs för att få ståhöjd under loftet och kunna gå raklång under regel A så blir loftet inte så högt)
4.b. Eller fäster jag regel C mot sidan av regel A och C? och hur gör jag i så fall den infästningen bäst? Skruvar jag bara eller behöver jag använda en balksko? Tänker att jag kan skriva rakt genom regel A men vet inte hur jag gör för att fästa regel C i regel B på bästa sättet.
Hoppas ni förstår bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder