Jag funderar på dimensionering på spiro för ftx i ett hus på runt 100 kvm byggyta med en övervåning med rätt låg takhöjd och isolerade snedtak hela vägen ner till takfot (dvs mindre än halva luftvolymen på övervåningen jämfört med nedre plan).
Jag kör med 100 spiro med ljuddämpare ut till där ventilerna ska sitta. Tänkte stega upp till 125 när första två kanalerna går ihop och 160 när tredje kanalen ansluter, sen ansluta ytteligare 100 rör direkt mot 160. Tänke montera 160 ljuddämpare precis vid aggregatet.
Tänker jag rätt? Går det att göra på något annat sätt för att få så tystgående system som möjligt men utan att ställa till det med flödena? Ska man gå upp till 200 på ljuddämpardimensionen?
Jag kör med 100 spiro med ljuddämpare ut till där ventilerna ska sitta. Tänkte stega upp till 125 när första två kanalerna går ihop och 160 när tredje kanalen ansluter, sen ansluta ytteligare 100 rör direkt mot 160. Tänke montera 160 ljuddämpare precis vid aggregatet.
Tänker jag rätt? Går det att göra på något annat sätt för att få så tystgående system som möjligt men utan att ställa till det med flödena? Ska man gå upp till 200 på ljuddämpardimensionen?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Grundregeln är så grovt som möjligt för att få ner tryck och hastighet.
160 i stammen och 125 om möjligt skulle jag säga. Jag drog någon enstaka 100 där det var kort till stammen och små rum.
Riktiga flexibla dämpare på till-luften plus dämpare på in och ut vid agget skulle jag överväga. Satte dämpare som är som en platta med hål och de hjälper marginellt.
160 i stammen och 125 om möjligt skulle jag säga. Jag drog någon enstaka 100 där det var kort till stammen och små rum.
Riktiga flexibla dämpare på till-luften plus dämpare på in och ut vid agget skulle jag överväga. Satte dämpare som är som en platta med hål och de hjälper marginellt.
200 låter överkurs för 100 kvm? Har du räknat något på hastigheter?
Tror det räcker fullt med 160, borde vara rejält låga hastigheter.
Är nog viktigare med ljuddämpare. Jag använde mig av lite överdimensionerad ljuddämpare före fläkten och i donen. I princip hör man inte att det är igång om man inte står väldigt nära donet.
Ec fläkt för styrning är bra, så man kan justera flödet exakt.
Tror det räcker fullt med 160, borde vara rejält låga hastigheter.
Är nog viktigare med ljuddämpare. Jag använde mig av lite överdimensionerad ljuddämpare före fläkten och i donen. I princip hör man inte att det är igång om man inte står väldigt nära donet.
Ec fläkt för styrning är bra, så man kan justera flödet exakt.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kort svar:
Det finns ingen vits med större dimension på ljuddämpare, snarare tvärtom.
Luftflödet styr dimensionen, inte antalet stick. 100->125->160 som du beskriver är troligen mer än tillräckligt.
Långt svar:
En mindre ljuddämpare dämpar ljud bättre, men ger ju också högre tryckfall.
Exempel, Lindab SLCU 50. I tre olika dimensioner.
Dimensionera upp ljuddämparen gör man således bara för att hålla ner tryckfallet (så man kan skicka mer luft)
Jag gissar att du har 40l/s i totalt flöde.
Då hamnar man i absoluta underkanten av kartan redan på en 160-dämpare. Även en 125 dämpare får ett väldigt lågt tryckfall.
Jag tror att en 160-dämpare är bra. Jag skulle absolut inte gå upp till 200.
Är du väldigt orolig över ljudet så ska du snarare gå ner till 125, men det brukar man, av oklar anledning, aldrig göra.
Jag skulle inte köra 125 hela vägen. det blir trängre att bygga och kostar mer, men skillnaden i tryckfall när du har 10l/s eller mindre är försumbar. Flexdämparen skäl troligen mer tryck än hela kanalsystemet ändå..
Det finns ingen vits med större dimension på ljuddämpare, snarare tvärtom.
Luftflödet styr dimensionen, inte antalet stick. 100->125->160 som du beskriver är troligen mer än tillräckligt.
Långt svar:
En mindre ljuddämpare dämpar ljud bättre, men ger ju också högre tryckfall.
Exempel, Lindab SLCU 50. I tre olika dimensioner.
Dimensionera upp ljuddämparen gör man således bara för att hålla ner tryckfallet (så man kan skicka mer luft)
Jag gissar att du har 40l/s i totalt flöde.
Då hamnar man i absoluta underkanten av kartan redan på en 160-dämpare. Även en 125 dämpare får ett väldigt lågt tryckfall.
Jag tror att en 160-dämpare är bra. Jag skulle absolut inte gå upp till 200.
Är du väldigt orolig över ljudet så ska du snarare gå ner till 125, men det brukar man, av oklar anledning, aldrig göra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle inte köra 125 hela vägen. det blir trängre att bygga och kostar mer, men skillnaden i tryckfall när du har 10l/s eller mindre är försumbar. Flexdämparen skäl troligen mer tryck än hela kanalsystemet ändå..
Har lite fler frågor ang FTX dimesnionering:L LAnsgar skrev:Kort svar:
Det finns ingen vits med större dimension på ljuddämpare, snarare tvärtom.
Luftflödet styr dimensionen, inte antalet stick. 100->125->160 som du beskriver är troligen mer än tillräckligt.
Långt svar:
En mindre ljuddämpare dämpar ljud bättre, men ger ju också högre tryckfall.
Exempel, Lindab SLCU 50. I tre olika dimensioner.
[bild]
Dimensionera upp ljuddämparen gör man således bara för att hålla ner tryckfallet (så man kan skicka mer luft)
Jag gissar att du har 40l/s i totalt flöde.
Då hamnar man i absoluta underkanten av kartan redan på en 160-dämpare. Även en 125 dämpare får ett väldigt lågt tryckfall.
Jag tror att en 160-dämpare är bra. Jag skulle absolut inte gå upp till 200.
Är du väldigt orolig över ljudet så ska du snarare gå ner till 125, men det brukar man, av oklar anledning, aldrig göra.
[bild]
Jag skulle inte köra 125 hela vägen. det blir trängre att bygga och kostar mer, men skillnaden i tryckfall när du har 10l/s eller mindre är försumbar. Flexdämparen skäl troligen mer tryck än hela kanalsystemet ändå..
Har ca 200 kvm som ska ventileras:
Tilluft ca 70 L
Från luft ca 88 L
Fick rekommendationen att använda ett Heru 160 S aggregat, den har 200 mm rör.
Eftersom 200mm är lite i överkant för volymen på huset, ska man då gå ner till 160 mm direkt efter FTX aggregatet för att få bättre ljuddämpning från en 160 mm ljuddämpare (enligt ovan ) eller ska man köra med 200 mm ljuddämparen och forsätta med 200 mm rör en bit innan man går ner till 160 mm?
i bilden nedan så ritade jag in 200mm hela vägen fram till avsticken till sovrum där jag planerar 125 mm, men funderar på om jag skall gå ner till 160 mm tidigare ...
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Så grovt som möjligt, så långt som möjligt. Du får lägre hastighet på luften, lägre tryck och mindre ljud med större diameter på rören.P PL600 skrev:Har lite fler frågor ang FTX dimesnionering:
Har ca 200 kvm som ska ventileras:
Tilluft ca 70 L
Från luft ca 88 L
Fick rekommendationen att använda ett Heru 160 S aggregat, den har 200 mm rör.
Eftersom 200mm är lite i överkant för volymen på huset, ska man då gå ner till 160 mm direkt efter FTX aggregatet för att få bättre ljuddämpning från en 160 mm ljuddämpare (enligt ovan ) eller ska man köra med 200 mm ljuddämparen och forsätta med 200 mm rör en bit innan man går ner till 160 mm?
jo, men ljuddämparna verkar dämpa bättre/mer vid läger dimensioner, så det verkar vara en balans här mellan dessa två aspekter (enligt LAnsgar's inlägga och tabell..): grova rör (lägre hastighet) vs mindre/smallare ljudämpare (mer dämpning)R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Så kan det vara, men du har lägre ljud från början med större dimensioner och du får mindre ljud vid diffusorn/ut/inlopp med lägre lufthastigheter.P PL600 skrev:
Kort svar:P PL600 skrev:Har lite fler frågor ang FTX dimesnionering:
Har ca 200 kvm som ska ventileras:
Tilluft ca 70 L
Från luft ca 88 L
Fick rekommendationen att använda ett Heru 160 S aggregat, den har 200 mm rör.
Eftersom 200mm är lite i överkant för volymen på huset, ska man då gå ner till 160 mm direkt efter FTX aggregatet för att få bättre ljuddämpning från en 160 mm ljuddämpare (enligt ovan ) eller ska man köra med 200 mm ljuddämparen och forsätta med 200 mm rör en bit innan man går ner till 160 mm?
i bilden nedan så ritade jag in 200mm hela vägen fram till avsticken till sovrum där jag planerar 125 mm, men funderar på om jag skall gå ner till 160 mm tidigare ...
200 eller 160 kommer göra väldigt liten skillnad, min konsult-gissning är att 160 skulle vara bättre men om jag måste bestämma så kör på 200 - det kan inte vara fel.
Däremot osäker varför du har 25% mer frånluft - kanske finns logisk förklaring?
Ska man jaga ljud på riktigt tror jag att det absolut viktigaste är rätt val av aggregat, rätt dimensionerade kanaler, don & ljuddämpare. Att kraftigt överdimensionera kanaler är ett enkelt sätt att låta tvärsäker på något man egentligen gissar..
Långt svar:
Om man förenklar allting och tar bort alla ifs och buts så stämmer det att större dimension är bättre.
Det är ju därför man alltid ber elektrikern dra 4mm² till taklampan istället för 1,5 som är det godkända och branschstandard och det är därför man alltid lägger dubbla parkettgolv..
Har man inte kunskapen för att dimensionera korrekt är det ett säkert kort att välja större dimension, men det gör inte att det nödvändigtvis är det objektivt bästa valet. Vad man än väljer är det en sammanvägning av massa faktorer, exempelvis:
- Energi
- Ljud
- Funktion
- Installationskostnad
#1 kommer alltid vinna på större kanaler och #4 kommer alltid förlora.
#2 blir oftast bättre med större kanaler, men ljuddämparen är undantaget som inte är riktigt så enkel.
#3 Kräver visst tryckfall för att bli optimal. (Ett tilluftsdon ska ha lite hastighet för att skapa omblandning i rummet och allting som ska injusteras kräver lite tryck för att man ska kunna mäta.)
Om jag någon gång i undantagsfall ska dimensionera ett litet system manuellt så brukar jag försöka vara lite sådär lagom effektiv och använda vissa grundläggande dimensioneringsprinciper, där jag gärna väljer "säkra sidan" i gränsfall.
Min lathund för dimensioner och luftflöden är normalt som nedan. (Håller jag mig på rätt sida om dessa kommer anläggningens totala tryckfall bli ganska lågt och det blir en ganska kostnadseffektiv anläggning)
Ska jag vara riktigt energieffektiv kan jag gå upp en dimension typ 20% tidigare, men då är det väldigt väl tilltaget..
Max
flöde - dim
18 - 100
35 - 125
70 - 160
130 - 200
Det är de facto så att en rättdimensionerad ljuddämpare kommer dämpa ljudet bättre än en överdimensionerad. Annat är fel.
Att sätta en 160dämpare ger ca 1Pa mer tryckfall än en 200, men dämpar flera dB bättre. (Ett annat alternativ är att dimma ner innan ljuddämparen och sedan upp igen efter..)
Jag konsult-gissar att skillnaden mellan "200 fram till don och större ljuddämpare" och "rätt dimensionerat" kommer vara i storleksordningen från 60Pa till 65Pa, men för tydlighetens skull har jag jämfört 60 & 70Pa. (OBS att jag inte alls vet om dessa tryck är rätt för din anläggning men principen är ungefär det samma vilka tryckfall man än provar..)
Sätter man in 60 & 70 aggregatets ljudkurva blir skillnaden som bilderna visar. Nästa steg är då att jämföra med tabellen för ljuddämpare. Då börjar man kanske närma sig sanningen för vilka dimensioner man ska ha..
https://fsp.ostberg.com/products/4341/heru-160-s-ec/?region=se&lang=se
Redigerat:
Hej, tack för detaljerat svar!L LAnsgar skrev:Kort svar:
200 eller 160 kommer göra väldigt liten skillnad, min konsult-gissning är att 160 skulle vara bättre men om jag måste bestämma så kör på 200 - det kan inte vara fel.
Däremot osäker varför du har 25% mer frånluft - kanske finns logisk förklaring?
Ska man jaga ljud på riktigt tror jag att det absolut viktigaste är rätt val av aggregat, rätt dimensionerade kanaler, don & ljuddämpare. Att kraftigt överdimensionera kanaler är ett enkelt sätt att låta tvärsäker på något man egentligen gissar..
Långt svar:
Om man förenklar allting och tar bort alla ifs och buts så stämmer det att större dimension är bättre.
Det är ju därför man alltid ber elektrikern dra 4mm² till taklampan istället för 1,5 som är det godkända och branschstandard och det är därför man alltid lägger dubbla parkettgolv..
Har man inte kunskapen för att dimensionera korrekt är det ett säkert kort att välja större dimension, men det gör inte att det nödvändigtvis är det objektivt bästa valet. Vad man än väljer är det en sammanvägning av massa faktorer, exempelvis:
- Energi
- Ljud
- Funktion
- Installationskostnad
#1 kommer alltid vinna på större kanaler och #4 kommer alltid förlora.
#2 blir oftast bättre med större kanaler, men ljuddämparen är undantaget som inte är riktigt så enkel.
#3 Kräver visst tryckfall för att bli optimal. (Ett tilluftsdon ska ha lite hastighet för att skapa omblandning i rummet och allting som ska injusteras kräver lite tryck för att man ska kunna mäta.)
Om jag någon gång i undantagsfall ska dimensionera ett litet system manuellt så brukar jag försöka vara lite sådär lagom effektiv och använda vissa grundläggande dimensioneringsprinciper, där jag gärna väljer "säkra sidan" i gränsfall.
Min lathund för dimensioner och luftflöden är normalt som nedan. (Håller jag mig på rätt sida om dessa kommer anläggningens totala tryckfall bli ganska lågt och det blir en ganska kostnadseffektiv anläggning)
Ska jag vara riktigt energieffektiv kan jag gå upp en dimension typ 20% tidigare, men då är det väldigt väl tilltaget..
Max
flöde - dim
18 - 100
35 - 125
70 - 160
130 - 200
Det är de facto så att en rättdimensionerad ljuddämpare kommer dämpa ljudet bättre än en överdimensionerad. Annat är fel.
Att sätta en 160dämpare ger ca 1Pa mer tryckfall än en 200, men dämpar flera dB bättre. (Ett annat alternativ är att dimma ner innan ljuddämparen och sedan upp igen efter..)
Jag konsult-gissar att skillnaden mellan "200 fram till don och större ljuddämpare" och "rätt dimensionerat" kommer vara i storleksordningen från 60Pa till 65Pa, men för tydlighetens skull har jag jämfört 60 & 70Pa. (OBS att jag inte alls vet om dessa tryck är rätt för din anläggning men principen är ungefär det samma vilka tryckfall man än provar..)
Sätter man in 60 & 70 aggregatets ljudkurva blir skillnaden som bilderna visar. Nästa steg är då att jämföra med tabellen för ljuddämpare. Då börjar man kanske närma sig sanningen för vilka dimensioner man ska ha..
[bild]
[bild]
[länk]
vill bara dubbelkolla en sak :
Bör man välja max 100mm rör om man har < 18L/s på en tilluftkanal ?
(jag tänker främst på tilluftkanalerna/don till sovrum ect) jag planerade först 125 mm för att få ner hastigheten (e.g. ljudet) men det kanske inte är att rekommendera pga av att det blir för låg hastigt på luften som kommer in i rummen för att blanda ordentligt?
(har ca 8-15 L/s per tilluft don just nu)
du skrev att man behöver ett min tryck för att kunna justera systemet, jag tolkar det som att om man överdimensionera kanalerna (för att få ner ljud) så kan det resulterar i ett system som är svårt att justera pga för låga flöden in i rummen...
Jag skulle inte säga max 100 kanal på 18l/s, jag skulle säga max 18l/s på en 100 kanal - är man på gränsen kan det vara bättre att gå upp en dimension något innan maxflödena än att köra gränsfall hela systemet.P PL600 skrev:Hej, tack för detaljerat svar!
vill bara dubbelkolla en sak :
Bör man välja max 100mm rör om man har < 18L/s på en tilluftkanal ?
(jag tänker främst på tilluftkanalerna/don till sovrum ect) jag planerade först 125 mm för att få ner hastigheten (e.g. ljudet) men det kanske inte är att rekommendera pga av att det blir för låg hastigt på luften som kommer in i rummen för att blanda ordentligt?
(har ca 8-15 L/s per tilluft don just nu)
du skrev att man behöver ett min tryck för att kunna justera systemet, jag tolkar det som att om man överdimensionera kanalerna (för att få ner ljud) så kan det resulterar i ett system som är svårt att justera pga för låga flöden in i rummen...
Det är inte alltid storlek på kanal lirar med storlek på don. På 8l/s är ett 100 don troligen bättre i de flesta fall, men vissa "villadon" i 100 skapar ljud redan vid 15 l/s - här bör man kika på det specifika donet (Min tumregel brukar vara att 25dB vid aktuellt flöde kommer det troligen bli en bra avvägning mellan omblandning och ljud)
Gällande trycket i systemet var jag kanske lite slarvig.
När man injusterar ett don mäter man tryckskillnaden inne i don och omgivning. För att detta ska vara görbart behöver man ha tillräckligt stor skillnad.
Om donet är för stort kommer det inte gå att stänga så mycket att man får tillräckligt tryckfall för att veta hur mycket luft som passerar. (Det går att mäta lägre flöden med en tratt & mätverktyg, men OVK-gubbarna brukar förklara att den mätningen är svårare att göra noggrann och att man därför helst undviker detta - för att inte tala om tratt + propeller..)
Det kan vara rimligt att gissa ca 40Pa på frånluftssida (frånluftsdon+Avluftshuv) och 20Pa på tilluft
Normal dimensionering: 40Pa + 30Pa kanaltryck = 70Pa totaltryck.
"byggahusdimensionering" 40Pa + 20Pa kanaltryck = 60Pa totaltryck.
Gör man sedan körningen på aggregatet med dessa tryck får man väldigt liten skillnad i energiförbrukning.
SFP-tal på aggregat jag länkade sist blir 1,05 (T:70l/s 50Pa F 88l/s 70Pa) alternativt 1,02 (T:70l/s 40Pa F 88l/s 60Pa)
1,05*0,08 = 8,4W eller 1,02*0,08=8,16W
Obs att klockan är snart läggdags och att batteriet på min dator snart dör, så jag hoppas någon kan gå in och slå mig på fingrarna kring den sista beräkningen!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Slottsvred läcker, hur vet jag rördimensioner för att byta?
Värme allmänt -
Förklara rördimensioner.
Vatten & Avlopp -
Vilka dimensioner och avstånd på rörgenomföringar till badkar?
Vatten & Avlopp -
pexrör-dimensionering för dubbeldusch
Vatten & Avlopp -
Dimensioner på rör (dräneringsslang) för att suga radon?
Ventilation
