Jag håller på att renovera en gammal timrad lagård, och behöver hjälp med hur jag ska tänkte kring det nya golvet.

Byggnaden består av en timrad överdel som står på en ganska hög stenmur/grund. Underdelen har inte använts till nånting senaste 25 åren pga golvets (taket i "källaren") dåliga skick.

Nu har jag rivit ut golvet (och bekräftat hur dåligt skicket faktiskt var), och har börjat fundera på lösningar för ett nytt golv. Timringen ska få några nya stockar innan golvbygget drar igång, då jag har lite tid på mig att fundera kring golvet.

Tanken är att det ska bli snickeri verkstad, så golvet måste dimensioneras för att eventuellt hålla för några maskiner av äldre (tyngre) modell.

Innermåtten är 5.6m * 6.8m. Takhöjden är väl tilltagen, även med ett tjockare golv och eventuell framtida isolering i taket.

Min första tanke var limträbalkar tvärs över byggnaden, dvs 5,6 meter långa, upphängda i timmerväggen med balkskor. Vilken dimension behövs? Ska jag lägga dem på cc600 och isolera mellan dem, eller ska jag ha reglar I vinkel ovanpå som jag isolerar mellan? Skruvlimmad golvspånskiva och sen golv, eller duger det med ett rejält trägolv?
 
Lättball hb350 skulle jag rekommendera. Men limträm 90x270 funkar också.
Detta är för bostadslast. Dimensionera för möjliga fritt placerade 1tons maskiner är svårt.
Säkrast är ju om man kan få en bärande hjärtvägg under
 
  • Gilla
Barriospurer58 och 1 till
  • Laddar…
J JKrister skrev:
Lättball hb350 skulle jag rekommendera. Men limträm 90x270 funkar också.
Detta är för bostadslast. Dimensionera för möjliga fritt placerade 1tons maskiner är svårt.
Säkrast är ju om man kan få en bärande hjärtvägg under
Vad är fördelarna med lättbalk istället för limträ? Har ingen erfarenhet alls av såna.

Jo, 1 tons maskiner blir såklart svårt, och jag förstår att jag inte kommer kunna ställa in vad som helst i verkstaden. Tänker iaf att det kanske vore smart att dimensionera upp från bostadslast?

Angående hjärtvägg så skulle det säkert vara möjligt, men just nu finns inte ens ett golv att tala om i källaren. Har tagit bort ett väldigt sönderruttnat trägolv där, och under är det bara jord. Skulle en längsgående bärlina med ett antal stolpar vara ett alternativ till en hjärtvägg?

Handritad skiss över grundplan med mått 5,6 och 6,8 meter, markerad dörr och sträckad linje för inre vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En snabb skiss där den sträckade linjen är stengrundens ungefärliga inre vägg. En hjärtvägg skulle hamna mitt i dörröppningen (högra kortsidan på skissen) för källaren, därav min fråga om stolpar istället.
 
Ja kan man halvera någon spännvidd så kan man gå över på vanligt k-virke. Typ 45x220. Vilket skulle bli mkt billigare. Bärlina på pelare är nog lättaste lösningen och åt vilket håll kvittar. Skulle inte heller behöva vara mitt i utan kan ställas jäms med Emma dörrposten. Och på så sätt dela spännvidden på 2,3m resp. 3,3m.
Sitter bara via mobilen men bärlinans storlek och pelare blir en balans mellan hur många fundament man orkar göra. Hade vi haft stadig grund hade man kunnat regla en 45x120 vägg cc600 och skippa bärlina.

Jag gillar lättbalkarna för jag jobbar ofta själv. En mkt lättare balk viktmässigt. Märkligt nog färre som lagerför dem.
 
J JKrister skrev:
Ja kan man halvera någon spännvidd så kan man gå över på vanligt k-virke. Typ 45x220. Vilket skulle bli mkt billigare. Bärlina på pelare är nog lättaste lösningen och åt vilket håll kvittar. Skulle inte heller behöva vara mitt i utan kan ställas jäms med Emma dörrposten. Och på så sätt dela spännvidden på 2,3m resp. 3,3m.
Sitter bara via mobilen men bärlinans storlek och pelare blir en balans mellan hur många fundament man orkar göra. Hade vi haft stadig grund hade man kunnat regla en 45x120 vägg cc600 och skippa bärlina.

Jag gillar lättbalkarna för jag jobbar ofta själv. En mkt lättare balk viktmässigt. Märkligt nog färre som lagerför dem.
Att komma undan med k-virke hade helt klart varit skönt. Har ingen koll alls på att gjuta fundament, men jag får göra lite efterforskning på ämnet.

Skulle du, eller någon annan vänlig själ här på forumet, kunna räkna på dimensionerna för stolpar och bärlina? Godtyckligt antal stolpar, vet inte själv vad som är rimligt.

Ja, det var inte så lätt att hitta prisinformation för lättbalkarna, låter ju smidigt att kunna hantera ensam.

Tusen tack för hjälpsamma svar.
 
Med 3 stolpar dvs 4 fack och källarväggar får vi en spännvidd på 1700mm. Då Behövs en limtra 56x270 som bärlina och 45x195 som bjälklag.
Jag hade nog kört dubbla 45x220 som bärlina och 45x220 i bjälllag. Stolp i 90x90 limträ om källaren ska bli uppvärmd. Ouppvärmd lär 95x95 tr.imp. funka fint och kan ju gjuten direkt om det inte är väldigt blöt i backen.

Jag hade inte kört balkskor utan försökt jacka ur i timmerväggen och kört in bjälklag balkarna en bit in. Väldigt lätt att tro att skruv har tagit fäste i gammalt timmer men visar sig sen att det bara är fnöske. En skruv dras ur lätt i jämförelse med att pressa ner en 45x220 ner i timret.

Samma sak gäller bärlinan. Finns takhöjden så lägger man bärlina under. Framförallt vi glada amatörer. Skruvförband är ofta en svaglänk och ger dessutom ingen förvarning. Skruven tjuvas av och då brakar allt. Trä på trä förvarnar lite, böjer sig, sviktar.
 
  • Skiss av en byggkonstruktion med bärlina, bjälklag och stolpar över en källargrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Barriospurer58
  • Laddar…
Jag håller med om att lättbalkar är underskattade, särskilt när man har gott om plats på höjden. I det här fallet är jag dock något tveksam. Jag skulle i stället föreslå ett system av bärlinor i limträ, t.ex. 90x405 (finns flera alternativa dimensioner) på c/c 1800 mm. Ovanpå det 45x220 C 24 c/c 600. Som golv skulle jag välja riktiga golvbrädor (28-30 mm tjocka). De ger en mycket bättre känsla när man står och jobbar. Ett sådant bjälklag, dimensionerat för en nyttig last på 3 kN/kvm, klarar även punktlaster på 1000 kg i måttlig omfattning.
 
  • Gilla
Barriospurer58 och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag håller med om att lättbalkar är underskattade, särskilt när man har gott om plats på höjden. I det här fallet är jag dock något tveksam. Jag skulle i stället föreslå ett system av bärlinor i limträ, t.ex. 90x405 (finns flera alternativa dimensioner) på c/c 1800 mm. Ovanpå det 45x220 C 24 c/c 600. Som golv skulle jag välja riktiga golvbrädor (28-30 mm tjocka). De ger en mycket bättre känsla när man står och jobbar. Ett sådant bjälklag, dimensionerat för en nyttig last på 3 kN/kvm, klarar även punktlaster på 1000 kg i måttlig omfattning.
Är bärlinorna I det här förslaget tänkt som längsgående eller tvärgående?

Vad tror du om föregående förslag med stolpar? Jag vet att jag sa att takhöjden är väl tilltagen, men ett golv som bygger 405+220+30 plus isolering i taket kanske ändå leder till lite väl låg takhöjd närmast långsidorna.

Vad får dig att vara tveksam till lättbalkar i det här fallet? Bara nyfiken, har ingen egen kunskap om dem.
 
J JKrister skrev:
Med 3 stolpar dvs 4 fack och källarväggar får vi en spännvidd på 1700mm. Då Behövs en limtra 56x270 som bärlina och 45x195 som bjälklag.
Jag hade nog kört dubbla 45x220 som bärlina och 45x220 i bjälllag. Stolp i 90x90 limträ om källaren ska bli uppvärmd. Ouppvärmd lär 95x95 tr.imp. funka fint och kan ju gjuten direkt om det inte är väldigt blöt i backen.

Jag hade inte kört balkskor utan försökt jacka ur i timmerväggen och kört in bjälklag balkarna en bit in. Väldigt lätt att tro att skruv har tagit fäste i gammalt timmer men visar sig sen att det bara är fnöske. En skruv dras ur lätt i jämförelse med att pressa ner en 45x220 ner i timret.

Samma sak gäller bärlinan. Finns takhöjden så lägger man bärlina under. Framförallt vi glada amatörer. Skruvförband är ofta en svaglänk och ger dessutom ingen förvarning. Skruven tjuvas av och då brakar allt. Trä på trä förvarnar lite, böjer sig, sviktar.
Tack för tipsen kring balkskorna, har inte tänkt på just den aspekten att man inte får någon förvarning. Just angående timringen så kommer ändå några stockar bytas ut på långsidorna så jag känner mig rätt trygg i att skruva in i dem, men det är helt klart nåt jag ska ha i åtanke.

Angående exemplet med stolparna så hade jag tänkt en konstruktion som mer liknar hjärtväggen vi pratade om. Dvs en längsgående bärlina som bärs upp av flera stolpar, och sedan konstruktionsvirke tvärs över det på cc600.

Källaren blir ouppvärmd.
 
B Barriospurer58 skrev:
Tack för tipsen kring balkskorna, har inte tänkt på just den aspekten att man inte får någon förvarning. Just angående timringen så kommer ändå några stockar bytas ut på långsidorna så jag känner mig rätt trygg i att skruva in i dem, men det är helt klart nåt jag ska ha i åtanke.

Angående exemplet med stolparna så hade jag tänkt en konstruktion som mer liknar hjärtväggen vi pratade om. Dvs en längsgående bärlina som bärs upp av flera stolpar, och sedan konstruktionsvirke tvärs över det på cc600.

Källaren blir ouppvärmd.

Ja blir det ny stock o fästa bärlinan i är det väl ok med balkskor. Men samtidigt väldigt enkelt att jacka ur för 45x220 innan man ens sätter dit stocken.
 
  • Gilla
Barriospurer58
  • Laddar…
Bärlinorna i mitt förslag är tvärgående, dvs 5 st. 90x405. 90x405 kan ersättas av 140x360 eller 190x315. Stolpar under bärlinorna är väldigt klokt och reducerar dimensionerna avsevärt. Hög nyttig last och höga punktlaster tycker jag gör att en lösning med limträ + konstruktionsvirke är bättre.
 
  • Gilla
Barriospurer58
  • Laddar…
J JKrister skrev:
Ja blir det ny stock o fästa bärlinan i är det väl ok med balkskor. Men samtidigt väldigt enkelt att jacka ur för 45x220 innan man ens sätter dit stocken.
Det har du rätt i, tack för alla förslag!
 
J justusandersson skrev:
Bärlinorna i mitt förslag är tvärgående, dvs 5 st. 90x405. 90x405 kan ersättas av 140x360 eller 190x315. Stolpar under bärlinorna är väldigt klokt och reducerar dimensionerna avsevärt. Hög nyttig last och höga punktlaster tycker jag gör att en lösning med limträ + konstruktionsvirke är bättre.
Okej! Och med en stolpe mitt under varje bärlina, vilken dimension blir det då?
 
Med en stolpe under varje bärlina hamnar du på beskedliga dimensioner, 90x225.
 
J justusandersson skrev:
Med en stolpe under varje bärlina hamnar du på beskedliga dimensioner, 90x225.
Tack för svaren! Känns bra att ha lite mer kött på benen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.