Hej

Står inför ett sånt dilemmat om jag ska fortsätta bila upp golvet ända till kopplingen där alla avloppsrör ansluter och går till ett rör som fortsätter vertikalt ner till källaren.

Svårigheten blir att bila upp genom 4 rör, två värmerör och varm/kallvatten eftersom avloppsrören från brunnen går under dessa.

Problem nummer två är att brunnen för toasitsen går inte använda eftersom den sitter för nära väggen. Att bila upp den eller att sätta ny framför och koppla till avloppet. Går det? Svårigheten här är att botten av befintlig rör ligger 27cm djupt. Nästan till källaren. Det blir värdens bilning om jag ska bila upp det.

Era förslag mina herrar?
Renoveringsprojekt med uppbilat betonggolv och märkta vatten- och avloppsrör i ett hus under ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig avloppsröröppning i betonggolv märkt med text "27cm djupt" som visar rörets djup till källaren.
Skapa konto
Betonggolv med uppbrutna delar och avtäckta avloppsrör vid ett pågående renoveringsprojekt.
Skapa konto

Svårt eller jobbigt?

E EyEr0n skrev:
Svårt eller jobbigt?
Både och men framförallt svårt eftersom det finns risk att skada vattenröret och få en läckage. Svårt att det måste bilas up mycket och på djupet. Därför undrar jag om det finns "best practice" i hur detta ska göras. Bila upp och byta alla avlopsrör/brunn är ju absolut bästa då får man nya rör som räcker gott. Men å andra sidan livslängden på gjutrör är väldigt lång. Men jag vill inte gör extra onödig jobb om det går göra annorlunda.

bortek bortek skrev:
Både och men framförallt svårt eftersom det finns risk att skada vattenröret och få en läckage. Svårt att det måste bilas up mycket och på djupet. Därför undrar jag om det finns "best practice" i hur detta ska göras. Bila upp och byta alla avlopsrör/brunn är ju absolut bästa då får man nya rör som räcker gott. Men å andra sidan livslängden på gjutrör är väldigt lång. Men jag vill inte gör extra onödig jobb om det går göra annorlunda.
Du kan nog säkert skrota bort allting och dra nytt? Både vatten, avlopp och värmerör.
Hällre göra jobbet bra direkt än att göra det två gånger.

Lite nya rör i taket i källaren?

En uppdatering. Har nu bilat upp och tagit ut brunnen med tillhörande rör.

Funderar på att kapa röret där jag markerat med röd linje. Lämna några cm rör som ticker upp från golvet. Ansluta 2st 45 graders muffar. Och det är för att toasitsen ska sättas på. Anledning till 2st 45 muffar är att skjuta fram röret frän vägen. Vad tycker ni om det? Är det Ok eller dåligt. Kommer det inte bli stop i toa eller kommer inte göra svårare att spola i toan ?

Bilat golv med synligt avloppsrör markerat med röd linje, rörledningar och verktyg.
Skapa konto

Då var det inte så mycket att tänka på än att fortsätta bila. Det var svårt och krävande och röret som gick till högersida gick i taket i över gillestugan. Sen, en fin dag kom rörmokarna och bestämde sig att hyra en mejselhammare och ta resten och därmed hela rubbet ut :) Som tur var gick inte hammare genom taket i gillestugan, bara in i klädkammare som används som förvaringsrummet. Så nu är vi klara med att bila och förbereder till nästa steg - betonering.

Här kommer bilderna.

Delvis nedbilat golv och vägg med synliga kopparrör vid en reparation i hemmiljö.
Skapa konto
Avlägsnat golv visar VVS-rör som går längs taket, verktyg och förpackningsmaterial på betongunderlaget.
Skapa konto
Bilat golv med synliga VVS-rör och ledningar innan betongarbetet påbörjas i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

• Gilla
ZipLock
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.