Tjena,

jag har problem med ljudsystem i replokal. Vi har ett digitalt mixerbord för mickar (en Mackie MIX12FX) och ett analogt slutsteg (Stageline STA-160) för att kunna använda passiva högtalare. Jag fick det att funka när vi köpte allt men sen gick nån säkring och sen har det inte funkat.

Nu har jag bytt ut alla glasrörssäkringarna i slutsteget och den slår på sig fint, men så fort jag kopplar den med mixern och högtalarlådan går nån säkring igen. Jag antar att jag kopplar nåt fel men jag fattar inte hur jag ska koppla eller lösa det, tänkte kolla om nån här kan hjälpa mig lite.

Info om utrustningen:
STA-160: 500watt
Nemesis series N410RS: 500watt, 4ohm

Såhär kopplar jag allt:
Mackie MIX12FX —>STA-160
(kopplas med vanlig telesladd (tvåpolig))

STA-160 —> N410RS
(Kollar ut genom STA-160s left speakon uttag med högtalarsladd)

Blir det att leda-uttaget har 8 ohm och högtalaren bara 4 som är felet? Isåfall, hur har jag fått det att funka förut?

• Baksidan av en Eden Nemesis Series N410RS högtalare med en inkopplad kabel och reglage för tweeter-nivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en manual för STA-160 förstärkare, med anslutningsscheman och detaljer om olika högtalarinställningar samt kontakter för XLR och speakon.
    Skapa konto
Blomberg128 Blomberg128 skrev:
Tjena,

jag har problem med ljudsystem i replokal. Vi har ett digitalt mixerbord för mickar (en Mackie MIX12FX) och ett analogt slutsteg (Stageline STA-160) för att kunna använda passiva högtalare. Jag fick det att funka när vi köpte allt men sen gick nån säkring och sen har det inte funkat.

Nu har jag bytt ut alla glasrörssäkringarna i slutsteget och den slår på sig fint, men så fort jag kopplar den med mixern och högtalarlådan går nån säkring igen. Jag antar att jag kopplar nåt fel men jag fattar inte hur jag ska koppla eller lösa det, tänkte kolla om nån här kan hjälpa mig lite.

Info om utrustningen:
STA-160: 500watt
Nemesis series N410RS: 500watt, 4ohm

Såhär kopplar jag allt:
Mackie MIX12FX —>STA-160
(kopplas med vanlig telesladd (tvåpolig))

STA-160 —> N410RS
(Kollar ut genom STA-160s left speakon uttag med högtalarsladd)

Blir det att leda-uttaget har 8 ohm och högtalaren bara 4 som är felet? Isåfall, hur har jag fått det att funka förut?
Sta160 har väl 1 säkring, är det de som går?

H Håbbe01 skrev:
8st interna små glasrörssäkringar; 4st 3,15A, 2st 630mA och 2st 100mA

Ok hittade en på schema vid nätdelen. Vilka var trasiga, alla?

H Håbbe01 skrev:
H Håbbe01 skrev:
Ok hittade en på schema vid nätdelen. Vilka var trasiga, alla?
inte kollat den senaste gången, men innan jag bytte alla nu hade 0,1A och 0,63A gått (en av vardera)

inte kollat den senaste gången, men innan jag bytte alla nu hade 0,1A och 0,63A gått (en av vardera)
Är säkringarna märkta, med (F) eller (T)?

H Håbbe01 skrev:
Är säkringarna märkta, med (F) eller (T)?
Alla är och ska vara T märkta, alltså tröga

Hur ser insidan av slutsteget ut?

Låter som du har kortis någonstans.

13th Marine 13th Marine skrev:
Hur ser insidan av slutsteget ut?

Låter som du har kortis någonstans.
Har inte möjlighet att skicka bild nu, men kan lägga in en imorgon. Vad menar du med kortis?

Alla är och ska vara T märkta, alltså tröga
Ok, 0.6A säkring ligger mot dc/dc steg för intern matning för moderkortet. Ligger en drös elyt kondensatorer som brukar åldras. Så ser man inte något med blotta ögat att någon jäst upp lite så blir det svårt o veta felet utan ingående felsökning. Finns bra dok på https://www.schematicsunlimited.com/s/stageline/sta160.
För detta

H Håbbe01 skrev:
Ok, 0.6A säkring ligger mot dc/dc steg för intern matning för moderkortet. Ligger en drös elyt kondensatorer som brukar åldras. Så ser man inte något med blotta ögat att någon jäst upp lite så blir det svårt o veta felet utan ingående felsökning. Finns bra dok på [länk].
För detta
Såhär snabbt bräde 0,63A säkringen när jag satte på slutsteget ensamt.

• Närbild på 630mA/250V glasrörssäkring på ett kretskort, med bruten säkringstråd.
    Skapa konto
  • Kretskort i en förstärkare med olika komponenter och kablar, som användaren refererar till i ett inlägg om strömförbrukning och säkringar.
    Skapa konto
kan jag byta ut nån del själv eller behöver den planen på service

• Gilla
Tubes
  • Laddar…
kan jag byta ut nån del själv eller behöver den planen på service
De som är vanligt på äldre apparater är att elektrolyt kondensatorer ger upp delvis och ger då en högre start ström vilket kan yppa sig att säkring går. Man kan om man har tur se att toppen buktar ut något pga trycket inuti. Toppen skall vara helt plan i normalläge. Svårt o se på dina bilder men de misstänkta är inringade här.

Bild på äldre elektrolytkondensatorer i en apparat, varav några misstänkta har inringats för eventuell utbuktning och felsökning.
Skapa konto

Kan lägga in den i del i schemat felet borde finnas. Kondensatorerna som kan vara aktuella är markerade C80, C81, C73, C71, C78, C79

Schematisk ritning av en elektronisk krets som visar kondensatorerna C80, C81, C73, C71, C78, C79, markerade för felanalys.
Skapa konto

Kan man se, på något annat sätt än att den buktar ut, om kondensatorn är trasig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.