Funderar på att byta från viasat till boxer och har börjat kika på hårdvaran. Har hittills kört med diverse medföljande boxar som fungerat mer eller mindre dåligt, sämst måste ha varit den jag hade senast från Canal digital. Vad är det egentligen man får och/eller går miste om med en boxer godkänd box, eller annan operatör?

Tja, vad var du missnöjd med med den gamla boxen och vad har du för krav?

Jag har en två-tre år gammal Sagemcom RT-90. Är hyfsat nöjd med den: bra bild, stabil, inga direkta buggar, någorlunda smidiga inspelningsfunktioner.

Det känns dock lite som att hela konceptet gammel-tv är på väg ut och tekniken utvecklas inte något särskilt. Man bör också vara medveten om att Sverige är en liten marknad och boxar särskilt för Boxer inte är något tillverkarna prioriterar direkt.

Standard felet med Canal digitals box var att den hade låst sig i standby vilket resulterade i en norsk reset, ibland funkade inte det så nå knappar skulle hållas inne för att fabriksåterställa den. Hände även att den låste sig när den var igång som resulterade i samma procedur. Massor med andra småfel som missade inspelningar, kommer inte ihåg allt då det är 3år sedan. Fanns en ruskigt lång tråd om den boxen på minhembio. Den jag har idag har funkat klart bättre, men gillar inte att alla inspelningar hamnar rakt upp och ner på samma ställe, skulle trivas bättre med en mer öppen box som går att leka mer med, men antar att det blir dreambox eller liknande för att uppfylla det önskemålet. Nuvarande box blev väldigt seg med nya gränssnittet som kom i början på sommaren. Boxen som boxer "skickar med" Humax BXR HD+2 verkar göra som min nuvarande Pace att den lägger alla inspelningar på samma ställe, något som boxer verkar ha orsakat då den funktionen finns om man köper boxen separat. Hade gärna köpt en box som är lite "smart" kunna spela upp från play tjänster men även material via nätverket.

Jag har inte testat någon "smart"-box men jag har svårt att tro att det finns någon som ens kommer i närheten av andra lösningar för att se play eller saker från nätverket. Ett grundproblem är att det är kasst att använda fjärrkontrollen som manöverdon för "smarta" funktioner. En Ipad + Apple TV är svårslaget i smidighet för att titta på play, antar att det finns motsvarande lösningar med Android om man föredrar det.

Min Sagemcom lägger inspelningar på samma ställe men det går att flytta runt dom i olika mappar i efterhand. Om man orkar. Jag använder inspelningsfunktionen mindre och mindre. För SVT ersätter Play på Ipad + Apple TV inspelningsfunktionen för det mesta. Numera har Play nästan samma bildkvalitet som boxer i HD. För reklamkanalerna är det fortfarande smidigt att kunna spela in och hoppa över reklamen. Barnen tittar bara på Play numera. Undantaget är de SVT-sändningar där man vill ha 5.1-ljud som fortfarande inte verkar finnas på Play.

jag har gått över till en linuxbox från VU+. Det är inte i alla lägen helt användarvänligt men jädrar vad snabb boxen är och det man vill ha "bara funkar". Inspelning mot NAS, inbyggd mediaspelare som spelar allt osv.

MathiasS skrev:
jag har gått över till en linuxbox från VU+. Det är inte i alla lägen helt användarvänligt men jädrar vad snabb boxen är och det man vill ha "bara funkar". Inspelning mot NAS, inbyggd mediaspelare som spelar allt osv.
Funkar det bra att trycka i ett kort och se vanlig TV? VU+/Dreambox brukar vara synonymt med andra saker, iaf för mig. Det är sällan dessa linux boxar är "Godkända" av operatörerna. Men vad det i praktiken innebär har jag ingen aning om. Kan tänka mig att man inte kan vänta sig så mycket till support, men det är sällan den är till någon hjälp ändå.

Du köper eller får en Ca-modul av Boxer.
Då slipper du en box.

Segge skrev:
Funkar det bra att trycka i ett kort och se vanlig TV? VU+/Dreambox brukar vara synonymt med andra saker, iaf för mig. Det är sällan dessa linux boxar är "Godkända" av operatörerna. Men vad det i praktiken innebär har jag ingen aning om. Kan tänka mig att man inte kan vänta sig så mycket till support, men det är sällan den är till någon hjälp ändå.
Ja, man kan ha ett eget kort man betalar för i dessa boxar, man måste inte vara olaglig...:) jag har ett eget abb på canaldigital. Godkända är dom inte men mottagrna följer ju sändningsstandard så det är inte så märkvärdigt egentligen. Support får man på något forum istället.

Jag har bara dreambox och openbox. Med dom så kan jag se på tv i mobilen och husvagnen utan större meck.
Spela in och lagra externt.

wanegardh skrev:
Du köper eller får en Ca-modul av Boxer.
Då slipper du en box.
Har ingen möjlighet till inspelning på TVn i vardagsrummet så en box är mer eller mindre ett måste då vi ser nästan uteslutande på inspelat material.

Hemma har vi kört Windows Media Center (i en HTPC med Win7) och en boxer-mottagare. Har fungerat klockrent och mjukvaran är i världsklass vad gäller TV och PVR-funktionalitet. Har inte hittat någon "box" eller "smart-tv" som ens komme ri närheten vad gäller användarvänlighet och funktionalitet. Mjukvaran är tyvärr nedlagd av MS, så det blir till att byta till något annat när tv-tittandet minskar. Det finns tyvärr inga "appar" till WMC förutom netflix, och den börjar fallera pga API-förändringar och att MS inte uppdaterar appen. I övrigt ingenting.

Jag tillhör den skaran som helst vill navigera endast med fjärrkontroll, men jag har förstått att detta blir svårare och svårare numera, då tillverkarna tycker vi ska styra enheterna med WII-liknande trollspön. Nackdelen med detta tycker jag är att det är svårt att "zappa", alltså navigera med så gott som ingen ansträngning alls. Med dessa trollspön måste du först pricka rätt och sen trycka, vilket kräver betydligt mer koncentration än att slö-zappa dig fram...

Men som sagt, vi närmar oss ett vägskäl där mer och mer finns i "play-kanaler", så tv-antennens framtid är osäker.

/S

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.