Hej!
Första inlägget här på forumet. Jag har sökt svar på min fråga men inte lyckats hitta något bra.
För något år sedan köpte jag ett då halvfärdigt "hus på hjul" av en vän. Det är alltså ett mindre hus på ett vagnsunderrede så att att går att flytta. För min frågeställning är byggnaden jämförbar med ett hus på plintgrund, ca 50 cm upp från mark.
Min vän hade byggt golvet. Underifrån har golvet dessa delar: 1. Trossbotten av oljehärdad masonit, 2. lös mineralull (isover), och sedan 3. råspont till undergolv (han hade över från takbygget). Hans tanke var att huset skulle bli hans åretruntboende, varför hans plan var att ovanpå råsponten/undergolvet lägga en diffusionsspärr (plast) och sedan ett klickgolv.
När jag tog över bygget tänkte jag först att jag skulle göra som han hade tänkt. Men saken är den att huset istället för boende har blivit min träverkstad. Det betyder att jag är föga intresserad av att lägga ett fint klickgolv. Råsponten/undergolvet duger utmärkt som det är.
Så min fråga är helt enkelt om jag riskerar fuktskador om jag låter det vara som det är nu, UTAN ångbroms i golvet, bara råspont/undergolv? Eller är det rentav så att jag borde undvika att ha en ångbroms i golvet, att det är DET som kan leda till fuktskador?
Jag har ca 8-12 °C i huset under vintern. Väggar och tak är isolerade med cellulosaisolering med diffusionsöppen ångbroms (ej plast). Det finns inget kök i huset, ingen dusch, inget rinnande vatten. Möjligtvis kan jag vid enstaka tillfällen komma att basa trä, och då alltså koka vatten, men det torde vara den enda riktiga ångskapande verksamheten jag kommer hålla på med.
Tack på förhand!