IMG_3089.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

såhär ser skarven mellan mina bänkskivor ut när jag dragit fast alla stommar i väggen.. köket går som ett L och det är skarven mellan de två bänkskivorna som möter varandra som det diffar. går det att lösa på ngt annat sätt än att börja om från början? jag har inte fäst skivan i skåpen än och en fundering jag har är om man kanske drar åt den som ligger lite högre upp lite hårdare med vinkeljärnet än den motsvarande eller om man kanske kan lägga ngn liten kil under den andra? vad tror ni? det går att trycka ner den och tänker därför att man kanske kan lösa det på ett enklare sätt..

tacksam för svar!!

Vet inte vad det är för material, men är det inte bättre att fästa bänkskivorna i varandra (kexa ihop om det är trä eller laminat t.ex.) istället för att försöka få dem att linjera i höjd bara baserat på stommarnas överkant?

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Du kan säkert använda kilar eller något som mellanlägg, men kexa är det som jag hade gjort, om det är trä/laminat.

det är som ni säger laminat, men jag förstår inte riktigt vad kexa innebär? ngn som kan ge en lite enklare förklaring. det är som osiris säger som jag också tänkt mig, att fästa dom i varandra för att få det jämnt i överkant! :D

Enkelt förklarat, är kexa att fräsa ett 4 mm spår i båda skivorna som skall sammanfogas. I spåret limmas ovala "träkex" som då håller ihop skivorna och samtidigt får dem i samma höjd.
IMG_3607.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tusen tack för hjälpen!!

Och man fräser alltså med en speciell maskin (finns billiga på ex. Jula, som duger till detta ändamål). även kexen är lite speciella, det är inte bara en träbit, utan en bit komprimerat trä som sväller av limmet, och därmed skapar sitt eget tryck . Gör det alltså inte med egna sågade träbitar.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
det är redan utfräst och jag såg nyss att jag fått med kex också :D

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Då är det bara lite trälim som fattas! :)

...och montering ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.