nino nino skrev:
Å herregud...
Tack för att du förstår mig, det är exakt det jag känner när någon som har alla möjligheter i livet väljer att inte agera när det behövs, med argumenten att man bor i sin hemby med sin mormor.

• Gilla
  • Haha
Pin och 1 till
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
Allt blir dyrare, även maten då affärer måste ha större lager med färre lastbilar... även om det slår mot bönderna så de producerar mindre
måste bli en överproduktion av spannmål..
Då EU nu vill lägga ner träda av jordbruksmark... Men med dessa diesel priser så kommer många inte att ha råd att bruka jorden..
Sedan har vi art och habitatdirektivet som sätter stopp även där för brukande...

T tompaah7503 skrev:
Tack för att du förstår mig, det är exakt det jag känner när någon som har alla möjligheter i livet väljer att inte agera när det behövs, med argumenten att man bor i sin hemby med sin mormor.
Mormor bryr sig nog inte, hon dog för snart 30år sen.

• Gilla
1
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
I min värld så gör du dig fruktansvärt dum med sånna här uttalanden.
Du har ingen aning om min situation och inte heller arbetsläget runt mig.
Men det är ju jävligt lätt att sitta och säga att någon annan ska sälja nåt som man slitit med i 20år och som snart ska börja ge nåt tillbaka...

Men men miljökämpar vet bäst

• Gilla
skoge och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Mitt hus producerar mer el idag än vad jag använder så förklara ordet elbrist...
Det exporteras el från Sverige just nu.
Och har gjort hela dagen...
Att det behövs mer el säger jag inte emot men om jag på halva mitt tak kan producera halva min elförbrukning över året så behövs det lite bättre argument för att elbristen faktiskt inte går att lösa
så nu på vintern så levererar dina solceller så att du inte behöver betala?
men hur mycket el producerar du på natten?
sen är det inte så enkelt att bara skala upp solceller för storskalig produktion.
Elbristen är verklighet men den går att lösa. men det stavas inte solceller eller vindkraft.
utan då behövs vattenkraft eller kärnkraft. Dessa har en väldig fördel som varken solceller eller vindkraft har. de kan leverera energi när det behövs, oavsett tidpunkt. Dessa går nämligen att styra helt

A Alexn72 skrev:
Så det är väl ett toppentillfälle att börja satsa
Fullt ut på att fylla dessa tak så kanske båda ligger jämt i utbyggnaden.
Å du tror på fullaste allvar att det skulle lösa elkrisen? Tror du att alla dessa tak har samma läge som du? För du vet solceller är beroende av sol. och solen lyser inte lika starkt eller mycket hela tiden. på natten ingenting.
Det är nackdelen med solceller. Det är en osäker källa. på vintern när man har värmen på räcker inte solen till.

elbristen är verklighet. men det innebär inte att man inte ibland kan exportera.

nino nino skrev:
I min värld så gör du dig fruktansvärt dum med sånna här uttalanden.
Du har ingen aning om min situation och inte heller arbetsläget runt mig.
Men det är ju jävligt lätt att sitta och säga att någon annan ska sälja nåt som man slitit med i 20år och som snart ska börja ge nåt tillbaka...

Men men miljökämpar vet bäst
det är också väldigt lätt att byta jobb ta ett närmare. annars är det inga problem att flytta.
nä de får placera jobben närmare där jag bor.

*även detta inlägg har spår av ironi, eller skrivet av en miljömupp*

Bananskalare Bananskalare skrev:
Å du tror på fullaste allvar att det skulle lösa elkrisen? Tror du att alla dessa tak har samma läge som du? För du vet solceller är beroende av sol. och solen lyser inte lika starkt eller mycket hela tiden. på natten ingenting.
Det är nackdelen med solceller. Det är en osäker källa. på vintern när man har värmen på räcker inte solen till.

elbristen är verklighet. men det innebär inte att man inte ibland kan exportera.
Solen borde vara den primära källan för energi. När den eller vind inte ger så drar man igång nästa I ledet.
Vintertid är ju förövrigt kraftvärmeverk önskvärt där man både från el och värme.. Men sommartid får de stå still.

Bananskalare Bananskalare skrev:
så nu på vintern så levererar dina solceller så att du inte behöver betala?
men hur mycket el producerar du på natten?
sen är det inte så enkelt att bara skala upp solceller för storskalig produktion.
Elbristen är verklighet men den går att lösa. men det stavas inte solceller eller vindkraft.
utan då behövs vattenkraft eller kärnkraft. Dessa har en väldig fördel som varken solceller eller vindkraft har. de kan leverera energi när det behövs, oavsett tidpunkt. Dessa går nämligen att styra helt
Hur mycket jag producerar via solcellerna på natten hoppas jag du redan vet.
Om inte så kommer vi inte längre.

Vilka problem är det med storskalig solcell?
Förmycket energi?

P
ska vi alltså ha en jäkla massa solpaneler på lastbilarna nu också?
Va fan tror ni händer med dessa när tonåringarna ska kasta sten på lastbilarna?
;):crysmile::crysmile:

Maskintok skrev:
ska vi alltså ha en jäkla massa solpaneler på lastbilarna nu också?
Va fan tror ni händer med dessa när tonåringarna ska kasta sten på lastbilarna?
;):crysmile::crysmile:
Var skulle man få plats med solceller på en lastbil... de är ju inte direkt så att de har ett platt tak på typ 20kvm... Eller vänta... de har de ju;)
Om inte minnet sviker mig så ger dem ungefär 200w per kvm så det finns potential till 4kw. Det borde motsvarar ca 1mil i timmen.
Så på en arbetsdag i full sol så kan man köra 8mil "gratis" eller driva kyltransporter

• Gilla
  • Haha
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Så svenska lastbilar och stridsvagnar använder inte diesel?
De går alltså på rosa moln?

Hmm det var mysko.. sist jag kollade så var det dieseldrivna fordon..

Så jo det är relevant till tråden..
Men säg vart och hur är ditt inlägg relevant?
förutom att du inte håller god ton och därmed bryter emot reglerna..
Tack för att du svarade precis som jag förväntade mig. Jag har inte sagt ngt om varken diesel eller rosa moln utan sättet du skriver många av dina inlägg som rör politik

• Haha
1
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Solen borde vara den primära källan för energi. När den eller vind inte ger så drar man igång nästa I ledet.
Vintertid är ju förövrigt kraftvärmeverk önskvärt där man både från el och värme.. Men sommartid får de stå still.
Var bor du någonstans? de kan inte vara i Sverige. Knappt miljöfascisterna är så glada i solceller. Dessa brukar prata om vindkraft framförallt.
Tror att solcellerna kommer framför allt att synas på hustaken. Inte i någon storskalig produktion. Vindkraft är så mycket mer yteffektiv. Dessutom så är verkningsgraden nästan dubbelt så bra. mellan 40-50% medans solceller har runt 20%.

kraftvärmeverk är inte så värst miljövänligt. men väldigt effektiva.

sen tänkte bara påpeka att el lastbilar ännu egentligen är på exprimentstadiet.

P
S shs skrev:
Tack för att du svarade precis som jag förväntade mig. Jag har inte sagt ngt om varken diesel eller rosa moln utan sättet du skriver många av dina inlägg som rör politik
om dieseln blir för dyr vad tror du sker inom landet?
Sedan att det även påverkar försvaret måste man förstå.

P
A Alexn72 skrev:
Var skulle man få plats med solceller på en lastbil... de är ju inte direkt så att de har ett platt tak på typ 20kvm... Eller vänta... de har de ju;)
Om inte minnet sviker mig så ger dem ungefär 200w per kvm så det finns potential till 4kw. Det borde motsvarar ca 1mil i timmen.
Så på en arbetsdag i full sol så kan man köra 8mil "gratis" eller driva kyltransporter
Jo jo sedan kom verkligheten och sa annat..
;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.