Dewalt är ju ett känt märke med bra rykte. Men deras produkter är både bra och vissa mindre bra.
Någon som vet hur deras sticksågsblad är? Är det bra kvalité på dem?

Jag är ingen jättekonsument av blad, men det är de som funkat bäst till min sticksåg.

Default och märkesmentalitet...
Det finns blad till olika ändamål, och det är det du ska kika på, inte om det står Dewalt eller annat märke på dem. Fintandade blad, blad till metal, blad till hög avverkning osv. På sticksågen kan du ställa in pendlingsfuktion, eller såga utan den. Det ger olika resultat på snittet. Sedan spelar den som sågar stor roll. Såga underifrån.

DeWalt bladen kan jag inte uttala mig om, har själv mest kört med Festools blad som jag tycker fungerar riktigt bra. Jag ville mest göra ett tillägg till det som isolde skriver ovan som jag lärt mig den hårda vägen:

Skall du såga rakt och vinkelrätt så skall tänderna inte vara skränkta. Skall du såga kurvor eller med skena eller anhåll så måste du ha ett blad med skränkta tänder. Snävare kurvor kräver även ett smalare blad så det går att sväng runt ordentligt. Det finns en uppsjö av blad för olika ändamål så kolla förpackningen noga så det stämmer med vad du vill göra.

Sen jag köpte min Makita 4311 (tror den heter så) sticksåg har den endast gått med DeWalt blad.
Har satt träpanel i trappen och det var ca 120 brädor som individuellt kontursågades för att passa vagnstyckets omväxlande konvexa och konkava lutning. Även överdelen sågades för att få rätt vinkel.
Köpte deras små smala blad med raka tänder (japantänder kanske det kallas?) där sågresultatet blir samma om man sågar vanligt eller upp och ner.

Iaf dessa blad fungerade mycket bra och slet väl ut 2 blad kanske på allt jag sågade till trappen.

I fredags körde jag lite Tarkett laminat +klickgolv med dessa blad och det var inga bekymmer.

Hittade dessa till bra pris på Beijer kommer jag ihåg. Vet att jag var chockad över att hitta ett mäkesblad till bra pris på en sådan affär :)

Har inte använt några andra blad än dessa så jag kan inte uttala mig om andra DeWalt blad.

Men kommer inte tveka att köpa fler om jag hittar till bra pris iaf.

Att det inte skulle spela någon roll vilket märke/prisnivå man väljer för slutresultatet har jag svårt att tänka mig men självklart finns det blad för olika uppgifter.

Gjorde själv ett projekt för några år sedan där jag använde sticksåg och MDF och när jag köpte dyrare blad som även de var avsedda för att ge "clean cut" så fick jag ett betydligt bättre resultat.

Visst har fabrikatet / prisnivån betydelse men minst lika viktigt är att använda rätt blad för rätt ändamål. Som jag sa ovan så har jag inte provat några DeWalt blad men jag vet att Festool bladen är riktigt bra och att Piranha (B&D) som jag provade för flera år sedan var riktigt kass. Bosch bladen skall också vara riktigt bra har jag läst här på forumet.

Här hittade jag lite matnytigt om sågblad och andra tillbehör:
http://www.byggahus.se/forum/verkty...a-marken-tillbehor-borr-bits-sagblad-etc.html

Dessutom en riktigt gammal tråd som varit uppe emellanåt:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/20125-vad-anvander-ni-sticksagsblad.html

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.