Lyckades smita ut på egna äventyr utan mina andra hälft.
Var inne på Krauta i bromma och kikade på en Dewalt 2500 (+ 2 bokstäver) 995 kr ordinarie pris 1495kr.

Den kändes lätt och smidig att hålla i borren var sds plus.

Men de enda lägena var borrning eller borrning med hammare dsv ingen funktion att stänga av borren för att bila.

Men frågan bheövs det, kankse man kan hyra en bättre bil när man skall bila?

Dock så såg jag e Black and decker och den hade den saknade funktionen, dwn kändes dock lika dan dvs lite plastig för mig kändes det som samma produkt skulle inte förvåna mig om det är b&d innehåll då dessa 2 företag är buksvågrar.

Någon som kikat på maskinen och kan det lite tips?

Kan inte ge några tips om den specifika maskinen, men enligt min uppfattning så är en hel del (men inte alla) dewalts maskiner rätt plastiga i känslan. Men jag skulle hellre köpa dewalt än blac&decker. Lär vara lättare att få tag på reservdelar även i framtiden och ett eventuellt andrahandsvärde är högre. Och dessutom har i princip alla black&decker jag har använt (har aldrig ägt någon själv) varit rätt mycket av en besvikelse (vilket givetvis beror på vad man jämför med).

Angående bilningsfunktion i en så lite maskin så tycker jag att det inte knns så lönt. Slagen blir så pass svaga ändå. Funkar för att knacka ner kakel....men som privatperson så hade jag antingen tagit ner kakeln för hand eller hyrt en maskin när det ska bilas. Så jag ser inte det som någon större nackdel att det inte finns en bilningsfunktion.'

Glöm inte att borren vill ha lite fett på sig innan du kör.

Reservdelar tror jag inte är så intresant för min del då service troligtvis kostar lika mycket som att köpa en ny maskin, men det är alltid bra att det finns.

Vad har fettet för funktion? vilket fett skall användas?

Andy78 skrev:
Reservdelar tror jag inte är så intresant för min del då service troligtvis kostar lika mycket som att köpa en ny maskin, men det är alltid bra att det finns.

Vad har fettet för funktion? vilket fett skall användas?
Jag menade iofs att du kunde köpa egna reservdelar och byta om tex kol strömbrytare eller vad som helst skulle ta slut.

Det finns speciellt fett för just borrhammarborr. Rengör borret, och smörj sen in lite i spåren samt en liten klick på "basen" - dvs där borrhammaren slår på borret. Jag misstänker att vanligt konsistensfett eller liknande kan funka bra också, även om jag inte har någon erfarenhet av detta.

Det räcker med att ha fett på "basen", fettet sprider sig ut till spåret sen efter några slag. Har du fett i spåren när du stoppar in hammarborren i maskinen kan det hända att en del fett hamnar runt hålet i chucken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.