Är en beg deWalt 700 något att köpa för mindte byggjobb? :|

Ja, det är en bra maskin. Om den passar rent sågmässigt i storlekarna och inte är glapp så är det ett bra val.
Reservdelar finns det billigt på nätet så det är ingen risk.
Bara priset är rätt, ska nog ligga runt tusenlappen till max femtonhundra om det ska vara värt det.
Efter det kan man köpa en ny Metabo för pengarna.

Mikael_L
Den är ett helt OK köp, om den är någorlunda välhållen och inte alltför sliten.
En del har gått på byggen i flera år och börjar säkert glappa här och var idag.

Men det är en rätt gammal modell, så ge inte alltför mycket, även om det är en bra såg i grunden så är ju marknadsmekaniken sån att en gammal utgången modell ligger betydligt lägre i pris än nya dito.

Min polares 700 som verkligen inte gått speciellt många timmar skulle jag lätt betalat 1000 spänn för. Men han har ju givetvis inga planer på att sälja den. ;)

Redigerat:
Tack för er snabba respons. Säljaren har föreslagit ca 1500 kr men jag kollar den idag och om den syns ok så bjuder jag 1000kr eftersom den nog är några år, kanske 8. Men, allt beror ju på hur den ser ut.

Problemet med 700:an är att den gerar max 45 grader åt höger och vänster. Justeringen/kalibreringen av geringsvinkeln är opålitlig och sågen håller inte inställningarna. En utmärkt kapsåg med relativt bra spånhantering för bygget, men inte så bra till inrednings- och möbelsnickeri. Sågen är ganska tyst och rycker inte när man sätter igång den. Klingan varvar höga 7000 rpm, vilket ger fina snittytor även med 24-taggars originalklingan. Man kan inte spåra för halvt-i-halvt med DW700

• Gilla
corre
  • Laddar…
Tack igen. Den såg (vits) bra ut trots lite sågspår p gr av gerningsjobb. Inget glapp känns. Har köpt den beg. Fick med en ny 48 tänders klinga samt två laserinstrument. för 1100 kr. Duger till mitt bodbygge. :rolleyes:

• Gilla
corre
  • Laddar…
seniorkonsult skrev:
Tack igen. Den såg (vits) bra ut trots lite sågspår p gr av gerningsjobb. Inget glapp känns. Har köpt den beg. Fick med en ny 48 tänders klinga samt två laserinstrument. för 1100 kr. Duger till mitt bodbygge. :rolleyes:
Grattis. På min använder jag en billig 48-eller 60-tandad klinga (minns inte vilket) till allt även byggreglar och trycktvirke då jag inte orkar byta mellan olika. Det går inte att trycka på lika fortsom med en grovklinga men den tidsskillnaden är i det stora hela försumbar. Jaghar även monterat masonitskivor på sågbordet och anhållet som minskarurflisning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.