6 496 läst ·
33 svar
6k läst
33 svar
DeWalt? Känns skumt
;D Nej jag tyckte den såg skum ut, bl.a brukar ju fästet till batteriet vara rött, det mesta ser lite "B" ut ;D
Undrar vilka vägar sådana kommer in i sverige, om det är privatpersoner som vill tjäna en hacka ?
Någon med utrymme kan väl spara bilden så vi kan fortsätta skratta efter att ful-Boschen är såld ;D (tinypic.com funkade ju som vanligt dåligt)
Undrar vilka vägar sådana kommer in i sverige, om det är privatpersoner som vill tjäna en hacka ?
Någon med utrymme kan väl spara bilden så vi kan fortsätta skratta efter att ful-Boschen är såld ;D (tinypic.com funkade ju som vanligt dåligt)
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 175 inlägg
Det är inte lätt att veta om de är stulna heller.P-plats.se skrev:En kund till mig hade haft besök av två "säljare" från DeWalt som skulle sälja maskiner till dom ur bagaget på bilen...
Jag förstår att det är lätt att falla för frestelsen att köpa billiga "kavlitets"-maskiner billigt och använder man inte maskiner så ofta som tex inköpare så är det inte lätt att veta att det är kopior!?
Det kom ett reklamblad från Rusta här om dagen, där fanns en rätt ful 12V DeWalt skruvdragare för 995 kr, är det fler som sett den ?
Inte tusan kan väl det vara en äkta DeWalt ?
Lite väl illa om fulmaskinerna börjar säljas i butik :-?
Inte tusan kan väl det vara en äkta DeWalt ?
Lite väl illa om fulmaskinerna börjar säljas i butik :-?
Den har jag faktisk för mig att det är en äkta Dewalt (eller en gul B&D) men den kommer visst från dewalt. 12v och hela 1,3 AMP!!
mvh
kent
mvh
kent
Fast måste en dragare vara snygg för att vara äkta?? Min Makita 6227 kan jag inte kalla snygg. En B&D eller Hitachi kan man kalla designade, ev snygga, där den tidigare bara är designad medans den senare är designad *och* bra.
Oftast kan man se om det är en fuldragare, iallafall om den baseras på de som vi alla känner till: Alpha Tools, Meec Tools, Serva osv. De ser alla ut att vara exakt samma dragare.
Oftast kan man se om det är en fuldragare, iallafall om den baseras på de som vi alla känner till: Alpha Tools, Meec Tools, Serva osv. De ser alla ut att vara exakt samma dragare.
Haagbard skrev:
Det är äkta dewalt....
det säger väl allt om dewalt ,,,,när dom tom säljer dom på rusta .. PINSAMT!!! ;D
bäst att sälja dom få dewalt maskinerna man har kvar....
Fast CE märkning i sig kan inte flagga för att det är en äkta DeWalt eller inte, ovsett vad DeWalt själva säger. CE märkning är något som tillverkaren sätter på prylen, oavsett om den egentligen uppfyller de normer som avses med CE eller inte. Så, om det är en kopia så är det inget som hindrar att plagiat tillverkaren sätter CE på den iallafall.
Detta har avhandlats tidigare i detta forum men också i andra medier (om CE).
Detta har avhandlats tidigare i detta forum men också i andra medier (om CE).
Jag skiter ärligt talat i var dom säljs :
Sedan är ju självklart DeWalts proffsmodeller kraftigare (mer krut i batterierna, bättre drev, metallchuck osv) och mer slitstarka (samt dyrare). Men som hemmapulare som drar i hyllskruv, skruv i golvspån, gips m m funkar budgetdewalten utmärkt. Lär hålla för i flera år men knappast för dagligt yrkesbruk.
Överhuvudtaget känns diskussionen Makita-DeWalt-blå Bosch etc som en ickefråga av typen PC eller Mac. Känner igen den från mina två snickare som bråkade dagarna i ända om Makita eller DeWalt var den bästa penisförlängaren
Vad jag avsåg var väl inte att dragaren var "ful" som i "inte vacker", när man använder uttrycket "ful" i dessa sammanhang brukar man mena att maskinen är en kopia.geschwint skrev:
Denna tycker jag inte ser ut som jag är van att DeWalt ska se ut, jag tycker att den ser blankare, enklare.........ja billigare ut i utförandet, därför skrev jag att jag tyckte den såg "halvful" ut (halväkta ungefär alltså) efter att jag fick reda på att den var äkta.
Sorry om det missförstods.
Jag tycker förövrigt väldigt få, om ens någon skruvdragare kan benämnas så som varandes vacker, en sak jag däremot retar mig lite på med de gula DeWalt är att dom nästan alltid ser skitiga ut, Festool å andra sidan är ju helsvarta med endast reglagen i ljusare färg, därför upplever jag nog Festool som varandes mycket rena maskiner..........inte kan det väl vara så att jag tycker Festool är snygga av någon annan anledning
En kul grej med CE-märkningen är att min CE-märkta och svensktillverkade Husqvarna motorsåg kostar ca 8200 kr, en kompis köpte i USA för ca två år sedan en likadan svensktillverkad motorsåg utan CE-märkning, denna kostade nästan precis halva pengen.
Och visst har jag fått höra att klistermärket kostar som en hel såg
Misstänkte det...
Det är ju rätt otacksamt att DeWalt är gula. Kunde dom inte ha behållit Elu's smutsblå färg...
Fast att sågen är billigare i USA har inte så mycket med CE att göra utan snarare med storlek på marknad. Köpte en Makita bandslip i USA av den biffigare sorten. Den kostade nästan hälften av priset här i Sverige (framt, moms och allt inräknat), och den är CE märkt.
Sedan köpte jag en slagdragare BTD140 (18V LiIon) 1.5kg. Nästan en tredjedel av priset här i Sverige eftersom jag köpte den på plats i USA, inte CE märkt. Köpte samtidigt en Panasonic dragare till min svåger, den blev snudd på 1/3 av priset här, har för mig att den var CE märkt.
8200 för sågen är ett marknadsmässigt pris i Sverige, inte nödvändigtvis ett korrekt pris sett till tillverkningskostnad och vettig marginal. 8200 SEK översatt till $$ skulle inte kunna säljas i USA då ett marknadsmässigt pris kanske ligger på hälften. Om det säljs 10000 sågar i Sverige och 1000000 sågar i USA, vilka får bäst pris. Ja inte blir det vi...
Det är ju rätt otacksamt att DeWalt är gula. Kunde dom inte ha behållit Elu's smutsblå färg...
Fast att sågen är billigare i USA har inte så mycket med CE att göra utan snarare med storlek på marknad. Köpte en Makita bandslip i USA av den biffigare sorten. Den kostade nästan hälften av priset här i Sverige (framt, moms och allt inräknat), och den är CE märkt.
Sedan köpte jag en slagdragare BTD140 (18V LiIon) 1.5kg. Nästan en tredjedel av priset här i Sverige eftersom jag köpte den på plats i USA, inte CE märkt. Köpte samtidigt en Panasonic dragare till min svåger, den blev snudd på 1/3 av priset här, har för mig att den var CE märkt.
8200 för sågen är ett marknadsmässigt pris i Sverige, inte nödvändigtvis ett korrekt pris sett till tillverkningskostnad och vettig marginal. 8200 SEK översatt till $$ skulle inte kunna säljas i USA då ett marknadsmässigt pris kanske ligger på hälften. Om det säljs 10000 sågar i Sverige och 1000000 sågar i USA, vilka får bäst pris. Ja inte blir det vi...