9 815 läst ·
16 svar
10k läst
16 svar
DeWalt DW745
Sida 1 av 2
Innan jag tar ett definitivt beslut kan jag ju kolla av om jag missat nåt. Jag tycker mig behöva en bordssåg och just nu pekar det mesta mot en DW745 med stativet DE7400. Användningsområdet är tänkt till normalt gördetsjälv-bruk, dvs inga legoklyningar eller annat intensivt bruk och mobiliteten med stativet kommer nog att uppskattas då jag har två ställen där jag tänkt bruka sågen.
Alternativen GTS10, DW744 mfl som är dyrare och en aning större har bättre kapacitet på klyvningen, men då det i stort sett bara är skivor som kräver större kapacitet än 745 klarar och jag har en Makita sänksåg så känns det inte som en dealbreaker. Så vad jag är ute efter är negativa saker med DW745 som avskräcker mig från att köpa en, tex om den är dåligt hopkommen, uppvisar dålig repeterbarhet mm, eller saker som är långt mycket bättre för mig som gördetsjälvare, dvs långt ifrån fullblodsproffs, på de större dyrare sågarna jag nämnt tidigare i inlägget.
Alternativen GTS10, DW744 mfl som är dyrare och en aning större har bättre kapacitet på klyvningen, men då det i stort sett bara är skivor som kräver större kapacitet än 745 klarar och jag har en Makita sänksåg så känns det inte som en dealbreaker. Så vad jag är ute efter är negativa saker med DW745 som avskräcker mig från att köpa en, tex om den är dåligt hopkommen, uppvisar dålig repeterbarhet mm, eller saker som är långt mycket bättre för mig som gördetsjälvare, dvs långt ifrån fullblodsproffs, på de större dyrare sågarna jag nämnt tidigare i inlägget.
Produkter som diskuteras: "avskräcker"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Jag kan inte uttala mig om DW745 som sådan men lite tankar ändå eftersom mitt val nyligen föll på GTS10.
Hur viktig är mobiliteten? Två ställen säger du, innebär det att den skall in i bilen tillsammans med en massa annat eller bara att den skall släpas till uthuset? Skall den in i bilen blir nog DW745 smidigare.
När du säger att GTS10 är dyrare, har du tittat på att beställa från England, eller Tyskland? Tex. Lawson har samma pris på GTS10 och DW745. Själv beställde jag en GTS10 från Axminster och stativet GTA60W från Toolstop. Men priserna varierar liksom valutakursen så det som var billigast igår behöver inte vara det idag men det är klart värt att kolla upp.
Lite mer om DW745 här på forumet:
http://www.google.com/search?hl=en&q=+site:byggahus.se/forum/ dw745 &btnG=Google+Search
Import av GTS10 och annat hittar du tex i den klistrade "Import från UK" tråden. Där har jag också ett litet resonemnag om vad det kostade för min del.
Hur viktig är mobiliteten? Två ställen säger du, innebär det att den skall in i bilen tillsammans med en massa annat eller bara att den skall släpas till uthuset? Skall den in i bilen blir nog DW745 smidigare.
När du säger att GTS10 är dyrare, har du tittat på att beställa från England, eller Tyskland? Tex. Lawson har samma pris på GTS10 och DW745. Själv beställde jag en GTS10 från Axminster och stativet GTA60W från Toolstop. Men priserna varierar liksom valutakursen så det som var billigast igår behöver inte vara det idag men det är klart värt att kolla upp.
Lite mer om DW745 här på forumet:
http://www.google.com/search?hl=en&q=+site:byggahus.se/forum/ dw745 &btnG=Google+Search
Import av GTS10 och annat hittar du tex i den klistrade "Import från UK" tråden. Där har jag också ett litet resonemnag om vad det kostade för min del.
Mobilitet är inte mellan hus och uthus utan det ska in i bil eller släp. Jag har naturligtvis koll på prisläget inte bara inom landet utan även ute i Europa och har hamnat drygt 2000 lägre med 745+7400 än GTS10+GTA60W så jag har beställt ett DeWaltkit från England.
Sågen och bordet/vagnen har kommit från England, den saknar den fiffiga "hyllan" som demonstreras i den här videon: http://www.youtube.com/watch?v=sKNU-kpYveY utan anhållet är lite annars konstruerat med en vändbar vinkelhylla, den är säkert mycket stabilare med denna och det är relativt snabbt och enkelt att vända "hyllan", man lossar bara två vingmuttrar, vänder hyllan och drar åt vingmuttrarna. Allt känns stabilt och bra även om vinkelanhållet kunde ha varit mindre plastigt. En lite kul grej med tanke på den pågående stickproppsdiskussionen var att sågen kom med skruvad engelsk propp, jordad och avsäkrad, och ansluten till en tvåledarkabel utan jord
Vagnen/bordet DE7400 känns också bra och lättarbetat, och med den flackare vinkeln på baksidans ben känns den riktigt stabil. Totalt sett känner jag mig alltså nöjd med köpet, särskilt om man betänker att priset med frakt blev ca 1900 lägre än samma såg från svensk säljare, och då har jag bordet DE7400 på köpet, så egentligen rör det sig nog om ca 4000kr billigare.
Det låter som det är samma aluminiumprofil som jag fick med anhållet till min DW744 för ett antal år sedan. Det enda jag önskar är att det hade varit ca 10-20 cm längre, så man fick bättre styrning framför klingan när man sågar stora plywoodskivor.
jag har en sån och gillar den.anhållet är stabilt och bra.
Det som talar emot den som jag kan reta mig på är att den kan ta lite mycket ström i uppstarten och om man har tänkt ha den ute hos kunder så gäller det att dom har lite kraftigare säkringar som inte löser ut stup i kvarten.det händer allt som oftast att dom inte har detta och därför har den nu blivit ståendes i ett hörn.Jag har en festool bordssåg istället nu.Festoolens anhåll är retligt svårförflyttat i sidled..för mycket gicklande anser jag samt att den skall monteras ner och upp som tar tid som man slipper med dewalten.så
det positiva med dewalten är att den är robust och mer tålig men att den som sagt slår ut säkringar.Dock så brukar folk ha lite mer ström i sina kök men det är inte alltid.
Det som talar emot den som jag kan reta mig på är att den kan ta lite mycket ström i uppstarten och om man har tänkt ha den ute hos kunder så gäller det att dom har lite kraftigare säkringar som inte löser ut stup i kvarten.det händer allt som oftast att dom inte har detta och därför har den nu blivit ståendes i ett hörn.Jag har en festool bordssåg istället nu.Festoolens anhåll är retligt svårförflyttat i sidled..för mycket gicklande anser jag samt att den skall monteras ner och upp som tar tid som man slipper med dewalten.så
det positiva med dewalten är att den är robust och mer tålig men att den som sagt slår ut säkringar.Dock så brukar folk ha lite mer ström i sina kök men det är inte alltid.
Vem handlade du ifrån i England ? Jag har själv beställt samma kit från Lawson men det har inte kommit än. Brukar handla från Toolstop men dom kan inte leverara tunga grejer till Europa för tillfället.Gilbert skrev:Sågen och bordet/vagnen har kommit från England, den saknar den fiffiga "hyllan" som demonstreras i den här videon: [länk] utan anhållet är lite annars konstruerat med en vändbar vinkelhylla, den är säkert mycket stabilare med denna och det är relativt snabbt och enkelt att vända "hyllan", man lossar bara två vingmuttrar, vänder hyllan och drar åt vingmuttrarna. Allt känns stabilt och bra även om vinkelanhållet kunde ha varit mindre plastigt. En lite kul grej med tanke på den pågående stickproppsdiskussionen var att sågen kom med skruvad engelsk propp, jordad och avsäkrad, och ansluten till en tvåledarkabel utan jordVagnen/bordet DE7400 känns också bra och lättarbetat, och med den flackare vinkeln på baksidans ben känns den riktigt stabil. Totalt sett känner jag mig alltså nöjd med köpet, särskilt om man betänker att priset med frakt blev ca 1900 lägre än samma såg från svensk säljare, och då har jag bordet DE7400 på köpet, så egentligen rör det sig nog om ca 4000kr billigare.
Jag handlade av Folkstone Fixings, en firma som finns på ebay, ingen egen webshop, de ville ha dubbel frakt, dvs 2x 27,95 då det blev två stora paket.saltman skrev:
Det finns nån mjukstartstillsats som diskuteras i nån tråd om överbelastningsskydd på bordssågar, det kanske vore nåt att testa?ikeahantverkaren skrev:
Lyfter gammal tråd:
Fått erbjudande om att köpa DW745 + sågbord med hjul för 6000 (ex moms).
Bra pris eller?
Framförallt om jag slår till - gör jag ett felköp? Finns det någon annan bättre såg för ungefär samma pengar? Svagheter (det jag potentiellt ser är avsaknad av mjukstart - ryker säkringarna?)
Bra pris eller?
Framförallt om jag slår till - gör jag ett felköp? Finns det någon annan bättre såg för ungefär samma pengar? Svagheter (det jag potentiellt ser är avsaknad av mjukstart - ryker säkringarna?)
Verktygstokig
· Halland
· 8 304 inlägg
Vad ska du använda den till?gårdsnissen skrev:Lyfter gammal tråd:
Bra pris eller?
Lite blandat användningsområde - inte klyva stock men inte heller finaste möbelsnickeriet. Är nog en typisk "husare".
Då jag tror jag haft nytta av den är särskilt vid klyvning av brädor och reglar (idag klyver jag med cirkelsåg, inte alltid så smidigt). Tror också jag kunde haft hjälp av den vid urtag (typ falsar) och när jag nu senast skulle ha en regel i en vinkel spetsigare än vad min kap/ger kunde klara, det gick ju med cirkeln men det kändes onödigt meckigt.
Håller just nu på att inreda en ovanvåning, platsbygger garderober under snedtak. Kanske en sänksåg istället...? Eller köra vidare med cirkeln med hembygd skena...
Då jag tror jag haft nytta av den är särskilt vid klyvning av brädor och reglar (idag klyver jag med cirkelsåg, inte alltid så smidigt). Tror också jag kunde haft hjälp av den vid urtag (typ falsar) och när jag nu senast skulle ha en regel i en vinkel spetsigare än vad min kap/ger kunde klara, det gick ju med cirkeln men det kändes onödigt meckigt.
Håller just nu på att inreda en ovanvåning, platsbygger garderober under snedtak. Kanske en sänksåg istället...? Eller köra vidare med cirkeln med hembygd skena...
Ok, tack för info ang säkringarna - oroade mig i onödan (säljaren sa att det skulle vara lugnt men jag litar inte fullt ut på vad en säljare säger...).
Köpa båda - att jag inte tänkt på det
Köpa båda - att jag inte tänkt på det
Att klyva spetsigare vinklar på reglar än vad gersågen klarar är inget man gör utan vidare på en bordssåg. Visst, det går absolut, men det kräver en jigg för att bli bra. Med sänksåg och skena (och bord) så sågar du hur spetsiga vinklar du vill, direkt!