Hej,
Jag har en Dewalt 12V skruvdragare med kassa batterier.

Nu har amazon.co.uk ett erbjudande att man kan köpa en DC740KA för £80. Då följer det med två nya batterier. Med tanke på att batterier kostar 790 kr här hemma i Sverige, verkar erbjudandet hyggligt.

Alternativet är väl att pensionera den gamla skruvdragaren och satsa på något vettigare.

Synpunkter mottages gärna

Gyllene regeln:

Do not throw good money after bad money gäller här.

Jag tycker att det låter vettigt att köpa 740ka:n för att få tag i nya batterier billigt. :)

Marcus J skrev:
www.batteryclub.se
Hej och hå,
Ett batteri till just den maskinen jag frågade på kostar 795kr, för runt 900 får jag en maskin av soppig kvalitet en ny batteriladdare, väska, manual och två batterier

magnu skrev:
Hej och hå,
Ett batteri till just den maskinen jag frågade på kostar 795kr, för runt 900 får jag en maskin av soppig kvalitet en ny batteriladdare, väska, manual och två batterier
Så varför reflekterar du då över att slänga pengarna i sjön?

£65 verkar väsentligt vettigare. Det är faktiskt mindre pengar £80. Dessutom är det 3Ah istället för 1.3Ah som det var i kitet.
Till er som undrar, så har jag förutom skruvdragaren, en XRP, slagborrmaskin, som är alldeles för tung, men väldigt stark dessutom en 12V vinkelborrmaskin.

Men rent praktiskt, vad får jag för prestandaskillnad på min skruvdragare om jag sätter dit NiMH jämfört med NiCd?

magnu skrev:
£65 verkar väsentligt vettigare. Det är faktiskt mindre pengar £80. Dessutom är det 3Ah istället för 1.3Ah som det var i kitet.
Till er som undrar, så har jag förutom skruvdragaren, en XRP, slagborrmaskin, som är alldeles för tung, men väldigt stark dessutom en 12V vinkelborrmaskin.

Men rent praktiskt, vad får jag för prestandaskillnad på min skruvdragare om jag sätter dit NiMH jämfört med NiCd?
Prestandaskillnaden är nog ganska försumbar jämfört mellan dem olika batteriteknikerna, Nicd klarar dock högre urladdningsström. Men om man inte använder NiCd på rätt sätt (dvs låter dem ladda ur helt innan man stoppar ner i laddaren) så riskerar man att batterierna får sk minneseffekt. För hemmafixare så är NiMH bättre eftersom dessa inte får fenomenet i lika stor omfattning.

Redigerat:
Ergo skrev:
Prestandaskillnaden är nog ganska försumbar jämfört mellan dem olika batteriteknikerna, Nicd klarar dock högre urladdningsström. Men om man inte använder NiCd på rätt sätt (dvs låter dem ladda ur helt innan man stoppar ner i laddaren) så riskerar man att batterierna får sk minneseffekt. För hemmafixare så är NiMH bättre eftersom dessa inte får fenomenet i lika stor omfattning.
Jag tillåter mig att tvivla på minneseffekt.
Det senaste jag läste om det var att det gällde förr för NiCd-batterier.
Jag läste för några år sedan att man fått kontroll på tillverkningsprocessen till NiCd och att minneseffekten hade försvunnit.
När NiMH batterierna kom var det en marknadsföringsgrej att de saknade minneseffekt.

Rent generellt, har jag set flera industriella tillämpningar, där man använder NiCd framför NiMH av något prestandaskäl jag inte riktigt förstått.

Annars finns det miljöskäl och miljövgifter till NiMH fördel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.