Hmm...kan nån förklara för mig hur tusan bladfästet funkar på en DW sticksåg? Varenda gång har jag gett upp och det är nog lika bra det, den sågen har _inget_ som slår Bosch's sticksågar.
Sen känns DW's 18V cirkelsåg som just en billig Black & Decker,tunn plåt i plattan och rent plastig och inte alls i samma liga somderas 18V's tigersåg som är en fröjd att jobba med.

/Kent

M
Vilken modell har du?

MathiasS skrev:
Du skulle iofs kunna kompensera detta genom att fylla forumet med blåa porrbilder...
Får bli vanliga skrytbilder av de egna inkörda verktygen. Håll till godo.

DSC01897.jpg
GDA 280E. Typiskt renoveringsverktyg. Används mycket sällan, men är otroligt effektiv när den behövs.

DSC01899.jpg
GWS 10-125C. Klassisk enhandsvinkelslip.

DSC01900.jpg
GEX 125AC. Slipar ner det mesta och polerar båten i ett huj.

DSC01904.jpg
GLI 12V. Följde med GSR 12-VE2. Används ibland.

DSC01906.jpg
GSR 12VE-2. Arbetshästen som sliter kontinuerligt.

DSC01907.jpg
GBM 13-2RE. En RIKTIG borrmaskin utan slag och andra finesser behövs alltid.

DSC01910.jpg
GSR 6-25TE. Nyaste tillskottet efter att den gamla Fein:en brann upp.

DSC01913.jpg
GKS 66CE. Arbetshäst som inte backar för en 65mm tjock ekplanka på längden.

DSC01915.jpg
GST 100CE. Slitvarg som klarade ett fall ner i en lackfärgsburk och sedan i en hink med lacknafta utan problem. Bara att torka av och köra vidare. Typiskt Bosch. :D

DSC01918.jpg
UBH 2-20RLE. Pneumatiskt borrhammare. Sällan har så snygga hål borrats så snabbt i sten och betong. Matchar stora Hiltin när grova jobba skall utföras.

DSC01920.jpg
GCM 10SD. Kommenterar överflödiga. Världens bästa gersåg. Punkt.

-------
För övrigt finns inte blå Bosch på varken Silvan, Rusta eller Bauhaus i GBG, men jag tycker att debatten börjada att bli dum, så jag gräver ner stridsyxan,

• Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Sådärja nu börjar det likna något. ;D Jag tror vi har en öppning för en ordförandepost i föreningen....

Du ska inte ta illa upp av dom bitska kommentaterna - Blådårar har alltid mobbats på detta forum.... ;)

Hammarn skrev:
Bosch? Tillverkas inte de i Taiwan?
Hehe...de gröna möjligen. De blåa tillverkas många gånger av Boschs dotterbolag Scintilla i Schweiz.

Jaha, så förvandlades även denna tråd till en "blå är nästan alltid bäst tråd" ;)

Vart tog "dewalt är bäst typen" vägen? 8) Jag trodde att han skulle ha ganska stor uppbackning, då verktygen onekligen blivit populära...

Min högst personliga uppfattning om DW är att de passar den som inte riktigt vet vad han ska köpa men vill ha något som grannen i vart fall tycker verkar bra...

/Gladestone

• Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Håller helt med föregående talare!

lite skådebröd över det hela...

;-)

//Markus

Gladestone skrev:
Jaha, så förvandlades även denna tråd till en "blå är nästan alltid bäst tråd"  ;)
Allvarligt talat - en sådan här tråd kunde bara sluta på ett sätt..... ;)

Förhoppningsvis kan vi alla läsa mellanraderna bland allt bjäbbande. 8)

Maskinspec>Kollade på den idag, DW 833 Typ 1, dvs 18 V's sticksåg, dock har jag haft samma strul med deras limpa med sladd med. *suck* Tydligen skall man bara dra och vrida på knoppen men tja... inte tusan sitter klingorna fast för det *s*

/Kent

Johan Gunwerth>Angående "världens bästa kap/gersåg" så vill jag nästan utmana dig på en liten tävling... idag är min ELU 174 närmare 20 år men du får ett handikapp på 20 år till så kan vi då jämföra precision *ler* Självfallet så låter jag min ELU vara med i bilen och slitas på varje dag med under de nästa 20 åren med.
Det är föregångaren till DW 707 jag pratar om och den är _svårslagen_ *ler* Sen har jag en DW Powershop 125 med men kanske inte rättvist att blanda in en gammal radialarmsåg i diskussionen *s*

/Kent

Här är en mycket nöjd DW ägare... Fantastiskt vad dom gula verktygen kan åstakomma.. ;D ;D ;D

Hehe... jag köpte en (hårt) begagnad ELU 174 för ett antal år sedan. Den känns fortfarande stabil och precis, riktigt klockren modell. Mer robust doning får man leta efter.

Mvh/Stefan

M
Snickarboden.

Mmm.. Deras bladfästen på de äldre modellerna har väl inte rykten om sig att vara det ultimata tyvärr :-/

Bladfästet som är slitet antagligen.. ett nytt är ju inte särskilt billigt heller. Du får nog räkna med att om du beställer ett sådant av en verkstad går det nog loss på ca 600:- att bara köpa ett löst bladfäste.

Kan ju vara så att det är knoppen som är sliten också, då blir det ju betydligt billare.

Skulle nog skruvat isär den å kollat om jag vart dig.

Ja kastar mig in i debatten jag med ;)

Har alltid kört med dewalts/elus skruvdragare. Häromdagen gick min 4 år gamla dw 14 volts dragare hädan. Använd i princip varje dag professionelt. Så ja slog till på ett 18v combo paket. Det var grejer det vill ja lova! Sticksågen och cirkelsågen verkar vara av en nyare modell än jag sett förut. Kändes väldigt gedigna. Tigersågen verkar vara samma som dom kört med ett tag nu. Fick även med den nya radioladdaren samt en lampa.

LÅter som något för mig... vad betalade du för det paketet?

//MrE

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.