Hur noggrann är skugglinjen i en Dewalt 717 XPS?

Tänkte här att tänderna på klingan sticker ju ut lite från klingan och de kanske ger en sämre skugga än själva klingan.

Tänderna är alltid bredare än klingbotten och vill man ha perfekt precision så är det fin penna och lägga klingan mot den som gäller. Gissar att du med skugglinje avser laser och jag har inte sett nån maskin där den når upp till den precision som man kan få med ovan metod.

/Kent

XPS är ett nytt system som Dewalt börjat med som undviker kalibering av laserlinjer. En stark lampa lyser ovanifrån och klingan skapar en skugga på arbetsstycket. Det ska ge exakt märke där klingan kommer kapa hävdar Dewalt men jag undrar om skugglinjen flyttar sig något allt eftersom man sänker klingan. Jag undrar också hur bra det fungerar i dagsljus.
Vore tacksamt med kommentarer från förstahandsvittnen :)

Funkar bra i dagsljus, har iof inte stått ute i starkt solsken. Jag tycker att man behöver gå relativt nära det arbetsstycke man ska kapa för att få superprecision. Men till ex resvirke har det fungerat perfekt.

Mattiaz skrev:
Funkar bra i dagsljus, har iof inte stått ute i starkt solsken. Jag tycker att man behöver gå relativt nära det arbetsstycke man ska kapa för att få superprecision. Men till ex resvirke har det fungerat perfekt.
Hur exakt är skugglinjen i snittet du gör?

Jag kan tänka mig att kanterna på skuggan blir difusare eftersom tänderna snurrar.

Vet inte riktigt vad du menar men eftersom klingan snurrar fortare än ögat uppfattar så blir det ingen stroboskopeffekt. Om det är nåt sånt du tänker på.

Mattiaz skrev:
Vet inte riktigt vad du menar men eftersom klingan snurrar fortare än ögat uppfattar så blir det ingen stroboskopeffekt. Om det är nåt sånt du tänker på.
Tänkte bara om ytterkanterna blir lite suddigare på grund av att tänderna rör på sig. Men det kanske det inte blir.

Och hur är kvalitén på anhållet på sågen, ligger alla delar av anhåller i samma plan? (det gjorde dom inte på min DW777, där det rörliga anhållet låg något längre bak än det fasta anhållet)

Ingen stroboskopeffekt men likväl bör rimligtvis kanten bli något suddig då det uppskattningsvis släpps förbi ljus 2/3 av tiden.

Tog ett par bilder som visar linjen med klingan igång och en som ska visa anhållen om det är de som avses.

• ImageUploadedByByggahus.se1349081287.742895.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1349081313.204118.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är bara nyfiken, kan nån berätta nyttan med detta?
Enklare att bara sänka ner sågen och gå mitt i strecket eller om man skall ha upprepade kapningar köra mot ett anhåll.
Nej, jag är inte direkt imponerad.

/Kent

snickarboden skrev:
Är bara nyfiken, kan nån berätta nyttan med detta?
Enklare att bara sänka ner sågen och gå mitt i strecket eller om man skall ha upprepade kapningar köra mot ett anhåll.
Nej, jag är inte direkt imponerad.

/Kent
Samma nytta som med laser. Man ser vart snittet hamnar helt enkelt. Med fördelarna att xps inte behöver kalibreras och det finns ingen risk att den hamnar "ur läge". Dessutom ger xps hygglig belysning runtom.

Tack och som jag ser det så kan man kasta lasern, tar hellre på mig läsglasögon och låter en stillastående klinga nudda arbetsstycket.
Sen visst, det är skillnad på allmänt bygg och inredning, vid inredning och möbelsnickeri så anser jag att mitt sätt funkar bättre.
Sen är ju det ju rätt trevligt med belysning runtom så på det viset kan jag köpa det.

/Kent

• Gilla
paros
  • Laddar…
Jag har en bra laser (Festool kapex) men använder den i princip aldrig. Använder istället samma metod som Kent. Det finns dock 3 tillfällen där lasern är bra;
1) när klingan inte kan sättas direkt mot markeringen, tex vid lapning av allmogesockel där jag har satt strecket olyckligt.
2) när markeringen av snittet är på högersidan av klingan, lättare m laser då. Minst hälften av gångerna står jag ändå som quasimodo o tittar från högersidan...
3) när jag användares festools smygvinkel eller vill ställa klingan i samma vinkel som ett ritat streck på ett ämne, klart smidigare m laser då

Måste klingan snurra så man får en bra skugglinje eller går det bra alla fall?

Svarar lite sent i en gammal tråd men funderar själv på att skaffa en 717xps. Jobbar som elektriker och använder byggarnas 717xps dagligen. Tycker man får tydligast om man sänker ner klingan halvvägs och har den stillastående. Då ser man skuggan tydligt. Har andrig riktigt gillat lasern på gersågar, varken makita eller festool men den här xps led lampan fungerar otroligt bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.