Eftersom det har blivit dags för en ny skruvdragare och jag har en cirkelsåg/sänksåg DeWalt med 18 V XR batterisystem så tittar jag på dito skruvdragare.

Men jag blir inte klok på sortimentet. Någon som kan hjälpa mig att begripa vilka produkter som finns och vad som egentligen skiljer dem åt? Någon produktmatris? Jämförelsesajt med enhetlig specifikation/beskrivning?

På DeWalt-hemsidan hittar jag endast DCD991P2-QW under deras 18 V XR-samlingssida. https://www.dewalt.se/produkt/dcd991p2-qw/borr-skruvdragare-18v-xr-xrp-2-x-5ah?tid=

Men det artikelnumret existerar inte på t.ex. Bauhaus. Där återfinns istället ett antal andra DCD-artiklar, som står som 18 V och mestadels nämns XR. Men produktbeskrivningarna är inte enhetliga och Bauhaus-sajten har inte stöd för jämförelsematriser.

Jag har redan en laddare och ett batteri till sågen, så jag behöver egentligen bara själva maskinen, men ett batteri extra vore ju praktiskt. En extra laddare helt onödigt.

Jag vill ha tryckkänslig knapp som ger steglöst från krypfart upp till maxfart. Har alla modellerna det?

Det är nog inte så viktigt om jag får ett batteri på 4 eller 5 Ah, men 1,7 Ah känns lite snålt (står 1,7 Ah på ett par av Bauhaus-artiklarna).

Behöver jag kolla om laddaren till sågen stödjer de större batterierna 4-5 Ah?

Hur ser jag vad som medföljer i termer av väska/låda, bitshållare m.m.?

Köp en DCD800, så får du den bästa de har nu. Utrustning är bestämt av bokstäver och siffror efter artikelnumret på maskinen. Olika batterier och antal och väska, etc etc. 5 Ah är det klokaste valet av batteri.

S Sernando skrev:
Köp en DCD800, så får du den bästa de har nu. Utrustning är bestämt av bokstäver och siffror efter artikelnumret på maskinen. Olika batterier och antal och väska, etc etc. 5 Ah är det klokaste valet av batteri.
OK, kollade lite och ser väl rimligt ut. Bauhaus har bara paket med 1,7 Ah batteri vad jag kan se. Måste man köpa till större batteri separat om man vill ha det?

Och vad skiljer mellan DCD800 och DCD791 resp. DCD777?

Känns lite som att man vill bojkotta DeWalt bara för att de är helt puckade med sin info.

K krilbe skrev:
OK, kollade lite och ser väl rimligt ut. Bauhaus har bara paket med 1,7 Ah batteri vad jag kan se. Måste man köpa till större batteri separat om man vill ha det?

Och vad skiljer mellan DCD800 och DCD791 resp. DCD777?

Känns lite som att man vill bojkotta DeWalt bara för att de är helt puckade med sin info.
Inte mer puckade, än Bosch Makita Milwaukee, etc etc... Är man det minsta lilla intresserad, tar det en kvart att läsa på vad modellbeteckningar betyder, men ids man inte det, är det bättre att köpa en skruvmejsel.

Vad som skiljer modellerna emellan, är samma sak där. Du får se till att läsa på eller kolla på VS tester på YT.

Varför du vill köpa på Bauhaus, begriper jag öht inte, så 🤷🏼

Ska du använda den mycket så hade jag valt en 1,7Ah framför ett större. Jag har 4x 5Ah och ett 4Ah och maskinen blir ganska tung efter en stund. Det är sällan man kör slut på batteriet vid skruvdragning ändå.

Jag har två skruvdragare från Dewalt och båda har steglös varvtalsreglering och två växlar. Väska brukar framgå ganska tydligt om det ingår, men det tar bara upp en massa onödig plats om du frågar mig.

I USA finns inte 18V utan det kallas 20V Max, men det är samma maskiner. För att addera till det besvärliga systemet

• Gilla
Nicro och 1 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Inte mer puckade, än Bosch Makita Milwaukee, etc etc... Är man det minsta lilla intresserad, tar det en kvart att läsa på vad modellbeteckningar betyder, men ids man inte det, är det bättre att köpa en skruvmejsel.

Vad som skiljer modellerna emellan, är samma sak där. Du får se till att läsa på eller kolla på VS tester på YT.

Tja. Bauhaus har sina sidor, men när de säljer samma maskiner av samma märke som andra till ett lägre pris och dessutom ligger bra till för mig så ser jag ingen anledning att undvika. Du får gärna argumentera kring det om du vill - jag läser och lyssnar.

Angående modellbeteckningar så har jag genom åren kollat runt på många olika märken inom många olika branscher och det är tyvärr, som du säger, väldigt vanligt att man är tämligen otransparent med sitt sortiment. Varför de väljer "obfuscation" istället för tydlighet begriper jag inte.

Angående just DeWalt och skruvdragare så har jag kollat på både deras egen sajt och med Google, och jag har inte lyckats hitta info om deras modellbeteckningar, vad de betyder, hur de är uppbyggda eller vad som egentligen skiljer de olika maskin.modellerna. Om du har hittat det så får du väldigt gärna länka.

S Sernando skrev:

Bara för att alla andra är klantiga på att förklara så behöver man själv inte vara det. Det ör enkelt att lägga upp en tabell där alla maskinerna finns med och vad som ingår. Så många olika paket har de inte.

Batterier och skruvdragare. 5 Ah blir tungt i längden och skulle man skruva så mycket i sträck att 5 Ah behövs så behöver man i alla fall ta en paus någon gång.

• Gilla
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Dewalt är dock lite speciella iomed att de har en serie som bara säljs (såldes?) av en kedja i USA. Jag är inte säker på vilken serie och kedja dock. Tror det kan varit Wal-Mart.

• Haha
Sernando
  • Laddar…
Kanske är det som med elektronik, typ tv apparater mm
De stora kedjorna får egna beteckningar.
Troligtvis för att det inte ska gå att prismacha.
" Nä, det där är inte samma, den heter x på slutet, vår heter z och finns bara här"

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.