Y
Majoriteten har ju typ 30cm mellan sitt överskåp och taket, hur kommer detta sig, vad fyller det för funktion?

Jag tycker ju att det är väl ingen mening att ställa prydnadssaker högt däruppe, och hur ofta är man där och städar? Rent logiskt sett vore det väl bättre att ha skåp ända upp...
-eller vad är det jag har missat?

;)

Vi drar skåpen så högt upp som möjligt nu när vi bygger om vårat kök, och sätter dit en passbit högst upp mot taket.
Kan ju se snyggare ut om skåpen "svävar", blir ju mera som en möbel, men kanske inte lika praktiskt.

/Magnus

Är det inte mer en fråga om att man inte fått till någon bra lösning för att utnyttja ända upp? Man måste ju ha skåp med lagom höjd i förhållande till den takhöjd man har.

Våra skåp kommer i princip att gå ändå upp.

Min egna gissning är att kökstillverkarna (gissningsvis på 70-talet) hittade på konceptet "kontinentalhöjd" för att på så sätt för att kunna spara in på materialkostnad och antagligen fortsätta sälja till samma pris...

• Gilla
Peggy Pigg
  • Laddar…
Jag har satt överskåpen ända upp mot taket. De sitter verkligen direkt i taket, ingen passbit eller list. Det funkar utmärkt.

Gillar överskåp ända till taket. Så har vi idag.

Och jag ångrar att jag inte gjorde det, sambon ville inte så hon fick som hon ville. Men nu klagar hon på att det är jobbigt att städa där bara.. suck

• Gilla
SandyP
  • Laddar…
Jag tror också att det är en rent ekonomisk fråga. Om man ska passa in skåp mot taket blir det alltid mer eller mindre merjobb. Dessutom kanske skåpen måste anpassas i sin höjd. Ett mellanrum och ett standardskåp gör ju att det bara är att smälla upp skåpen och sedan är man klar.

Jag kan inte se några varken praktiska eller utseendemässiga fördelar med detta mellanrum utom möjligen med de lite nyare liggande modellerna på skåp. Där kan det vara snyggt med mellanrum, men det blir ju fortfarande ett extra ställe att torka kletigt damm från.

Det kan npg vara av ekonomiskaskäl, men även estetiskt. Det kan se lite instängt/klaustrofobiskt ut med luckor upp till tak. Särskilt om man har högt i tak.

Praktiska aspekter: Man får bara se till att inte luckorna slår i lamparmaturer, om dom går ända upp till tak.

Mvh/Abbe

Om det är högt i tak tycker jag inte alls det ser instängt ut. Möjligen om det är lågt i tak.
Vi håller just nu på med att renovera vårt kök och kommer att ha skåp ändå upp till taket. Men man kan se just den ekonomiska aspekten. Vi har inte ett alldeles rakt hus. Det är olika högt på olika ställen i köket. Hos oss innebär det att vi får avsluta med en taklist som får slipas/hyvlas till olika mycket i olika delar av köket. Ett standardhögt skåp hade naturligtvis blivit både enklare och billigare.

Håller med om att det i de flesta fall är bäst med överskåp hela vägen upp.

I vårt förra hus hade vi dock inte det eftersom vi hade välvda hörn på väggarna mot taket och det intrycket ville vi behålla.

Min far har ett kök där de övre raderna på överskåpen är lite djupare så de sticker ut som ett krön. I rätt kök så är det inte helt fel.

N
Man ska bara akta sig för att dra upp skåpen absolut ända upp till taket eftersom taket oftast inte är i våg vilket gör att man får en konstig glipa mellan skåpen och taket.
Ett annat problem är att luckorna kan komma att slå i taket när de är öppna fullt ut eftersom taket kan vara lite lägre där än där skåpet sitter.
Samtidigt om man har taklampor så kan luckorna komma att slå i dessa.

Vettigaste är att släppa i alla fall 50mm till en takanslutning och då syns det inte heller så tydligt ifall taket är ur våg.

Mvh

Köksmontören

Att ha skåpen ändå upp till taket behöver inte innebära att själva skåpet - dvs luckan - går ändå upp till taket. I vårt fall (som definitivt inte har tak i våg) har vi utgått från lägsta höjden och byggt skåpen efter den höjden. Sedan täcker vi skillnaden med en taklist som får hyvlas till olika höjd. Slutresultatet är att det är täckt till tak.

N
AstaS skrev:
Att ha skåpen ändå upp till taket behöver inte innebära att själva skåpet - dvs luckan - går ändå upp till taket. I vårt fall (som definitivt inte har tak i våg) har vi utgått från lägsta höjden och byggt skåpen efter den höjden. Sedan täcker vi skillnaden med en taklist som får hyvlas till olika höjd. Slutresultatet är att det är täckt till tak.
Nog får ju jag det i alla fall till att ni då i någon ände har skåpet ända uppe i taket och det jag då menade var att ifall detta skåpet som sitter närmst taket t.ex har en lucka som är 596mm bred som man har på ett 600mm brett skåp, så är risken väldigt stor att den slår i taket när den öppnas fullt ut eftersom taket kan vara lägre 60cm ut från stommens framkant än vad det är där stommen sitter.
Samtidigt syns det sneda taket tydligare om man sätter en takanslutning från 0 och upp till kanske 20mm, än om man väljer att ha en takanslutning som går från t.ex 50-70mm eftersom man då lättare trollar bort de 20mm det slår på.

Att tänka på är fortfarande också ifall man har taklampor nära skåpen.

Mvh

Köksmontören

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Köksmontören skrev:
Nog får ju jag det i alla fall till att ni då i någon ände har skåpet ända uppe i taket och det jag då menade var att ifall detta skåpet som sitter närmst taket t.ex har en lucka som är 596mm bred som man har på ett 600mm brett skåp, så är risken väldigt stor att den slår i taket när den öppnas fullt ut eftersom taket kan vara lägre 60cm ut från stommens framkant än vad det är där stommen sitter.
Samtidigt syns det sneda taket tydligare om man sätter en takanslutning från 0 och upp till kanske 20mm, än om man väljer att ha en takanslutning som går från t.ex 50-70mm eftersom man då lättare trollar bort de 20mm det slår på.
¨

Nej - den lucka som är närmast taket kommer förmodligen att vara ca 10 cm från taket. Det ska fortfarande finnas plats för en taklist längst upp. Men inga dammsamlande utrymmen, utan allting blir täckt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.