15 764 läst ·
64 svar
16k läst
64 svar
Detta med att alla ska ha ingjuten värme i plattan ? En trend.
Vi har golvvärme i plattan på bottenvåningen och radiatorer på övervåningen. Vi har utegivare på frånluftsvärmepumpen och vi har kompletterat med Ngenic och styrning av temperaturen med innegivare.J jonaserik skrev:Lite av så är det med regleringen, sätts det in rumstermostater så kan det bli en obalans i systemet när någon termostat stänger. C-pumpens tryck är konstant och när en slinga stänger, ökar flödet i dom andra och värmen stiger i andra rum. Det kan bli ett otroligt svaj i systemet då och inget bra. Nej skit i alla elektroniska delar och stryp in allt till rätt delta på in/ut på slingorna. Då kommer värmen att hålla sig på rätt nivå i huset oavsett vad utetempen blir och en VP kommer att jobba effektivt.
Jag upplever golvvärmen som jämn och under längre tider av tillskott på värme av huset (eldning i kaminen, ugn och spis som står på, torktumlare som körs) så anpassar sig systemet och det blir inte lika "övervarmt" som innan vi började styra värmepumpen med innegivare via Ngenic.
Däremot är det för svalt på övervåningen. Med ett lågtemperatursystem som det vi har skulle vi behöva golvvärme på övervåningen också, så att vi kan få bättre komfort och bättre uppvärmning med större yta än vad radiatorerna har. Jag funderar på att lägga golvvärme som kopplas på befintliga radiatorrör på övervåningen.
Jag tycker i och för sig att styrdon på respektive slinga är överkurs, då jag tycker det fungerar bäst med att bara skruva ned flödet på de slingor där det annars blir för varmt, och i övrigt köra med öppna ventiler och styra med framledningstemperaturen.
Nä, elen i vårt hus är mestadels ännu äldre än jag.S SSG3000 skrev:
Men man måste inte hårdra det så pass, handlar inte om 100 % rätt eller fel åt något håll. Mer att man åtminstone har i åtanke när man bygger/renoverar att vissa lösningar kan verka attraktiva på kort sikt, men innebära större risk för problem/kostnader på längre sikt.
Ja, ingjuten golvvärme reagerar inte lika snabbt på när du eldar kamin. Eller jo: den reagerar lika snabbt men systemet är trögare precis som sagts, och det tar längre tid innan den lägre framledningstemperaturen märks. Men herregud.. om du eldar med en normal kamin i ett normalt modernt hus så spelar det ingen som helst roll, kaminen värmer upp mycket snabbare ändå, dom andra systemen är som sengångare i jämförelse, och man måste i princip alltid öppna ett fönster för att det blir för varmt.
Edit: och om man inte upplever att det blir ”för varmt” när man eldar kamin har man (som jag tror sagts) ett alldeles för otätt hus.
Edit: och om man inte upplever att det blir ”för varmt” när man eldar kamin har man (som jag tror sagts) ett alldeles för otätt hus.
Otroligt nöjd med VillaVarms system.
Skulle hävda att det är lika snabbt som vanliga radiatorer, men mycket skönare & bekvämare + slippa radiatorer.
Haft sedan 2005.
Har dessutom vattenmantlad pelletskamin så det blir inte mycket (0,5-1⁰) varmare när man eldar.
Skulle hävda att det är lika snabbt som vanliga radiatorer, men mycket skönare & bekvämare + slippa radiatorer.
Haft sedan 2005.
Har dessutom vattenmantlad pelletskamin så det blir inte mycket (0,5-1⁰) varmare när man eldar.
Problem?J jonaserik skrev:
Inga alls, det funkar bra, både ingjuten och i bjälklaget.
Vilka problem upplever du?
Bra poäng, tänkte inte på det.M Mr Person skrev:
Och om jag får bli lite konspiratorisk så tror jag även att golvvärme är ett sätt för byggherrar att sänka kostnaden för bygget utan att sänka priset nämnvärt, och därmed öka sin vinst och skjuta framtida kostnader på köparen.
När man bygger är det så klart billigare att lägga in plastslangar än att sätta in kopparrör och radiatorer, och om det innebär kortare livslängd för värmesystemet hamnar kostnaden helt på köparen.
Det finns några rationella skäl och några ev mindre rationella skäl.
- Golvvärme tillåter lägre framledningstemperatur vilket är bra ur vp synpunkt
- Golvvärme underlättar möblering
- Golvvärme sägs ge möjlighet till lägre rumstemp med samma komfort
- Golvvärme sägs ge något lägre energiförbrukning eftersom man kan hålla lägre rumstemp med samma komfort
Det är argumetn för golvvärme ja, men inte att den ska vara ingjuten i betongplattan.L lat skrev:Det finns några rationella skäl och några ev mindre rationella skäl.
De 2 sista argumenten är svåra att bevisa men jag skulle säga att de är sanna.
- Golvvärme tillåter lägre framledningstemperatur vilket är bra ur vp synpunkt
- Golvvärme underlättar möblering
- Golvvärme sägs ge möjlighet till lägre rumstemp med samma komfort
- Golvvärme sägs ge något lägre energiförbrukning eftersom man kan hålla lägre rumstemp med samma komfort
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det finns en tröghet i alla hus. Så oavsett om du gv och betong bjälklag. Så finns trögheten. Det.kan lika gärna vara en fördel.
Gv är en väldigt seglivad fluga.
De slangar som ligger ingjutna borde inte störas så mycket
Gv är en väldigt seglivad fluga.
De slangar som ligger ingjutna borde inte störas så mycket
Vi bor i stenhus med bergvärmepump med en inne- och en utegivare. Den äldre delen på 180 m2 har radiatorer. När vi byggde ut för 10 år sen lade vi i det nya golvvärme, på botten i betongplattan, på övervåningen under parketten i träbjälkslag. Utbyggnaden har en shunt så det blir lägre framledningstemp och en egen cirkpump. Men vi undvek att installera lull-lull för trådlös reglering. Första tiden vred jag lite på ventilen för att få bra balans mellan de båda nya våningsplanen. Sedan 9,5 år har vi perfekt balans så att temperaturen är ungefär likadan i alla rum, både i gamla och nya bygget och både på över- och undervåning. Vi ville ha golvvärme i nybygget för att få en större vattenvolym för pumpen att arbeta med (den var lite överdimensionerad tidigare) men vi är samtidigt glada för de gamla radiatorerna i den gamla delen som man kan hänga kläder på och passar med den husets ålder.