Hej

Ska byta ut en utomhusbelysning hos farföräldrarna. Hade tänkt mig en sån här med detektor http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=19413613 . Kan man koppla så att om man trycker på strömställaren så lyser den alltid men om knappen är avslagen så funkar detektorn i alla fall och tänds ifall någon går förbi?

Hur blir det om knappen är påslagen och datektorn "tänder" lampan också?

/Johan

• upload_byggahus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går nog inte i.o.m. att lampan har detektorn inbyggd. du får isåfall ta och skaffa en separat detektor.

Okej, får leta upp en annan lampa då .

Förresten man borde väl kunna koppla förbi deckaren? Eller någon annan som har förslag på en bra utomhus belysning som tar 100w lampor. Vill att det ska bli ljust !

Du får nog se på lampan om det går att koppla en ledare till detektorn och en ledare som går förbi detektorn och går på ledningen till lampan eller så får du köpan en separat detektor och en separat lampa

Larbro77 skrev:
Du får nog se på lampan om det går att koppla en ledare till detektorn och en ledare som går förbi detektorn och går på ledningen till lampan eller så får du köpan en separat detektor och en separat lampa
Precis så tänkte jag, men de som svarat ovan verkar inte tro på den idén. Men om man byglar förbi detektorn så måste det väl bli så?

Någon som kan säga att om det går att göra så?

Alltså dra en fas förbi detektorn och direkt in på lampan sen att koppla in detektorn som vanligt för att få funktionen som jag söker?

Måste man dra en till nolla också, alltså bryter detektorn nollan också eller bara fasen?

Finns ju måga elektriker här någon måste ju veta om det går i huvudtaget

Om du kopplar enligt din teckning så ska det fungera som du tänkt. Om det sen är lämpligt vet jag inte.

Du behöver inte dra en nolla till om detektorn bara bryter fasen vilket känns mest sannolikt. Men som sagt, det går ju inte att veta utifrån de data som presenterats här. Men om detektorn verkligen bryter både fas och nolla så måste du ha en dubbel strömbrytare.

Är du säker på att detektorn inte dehöver en nolla ( enligt bilden) . Detektorn bryter bara fasen.

Jag har nog aldrig stött på en detektor som inte behöver en nolla. Men jag har ju inte installerat allt för många heller.

Larbro77 skrev:
Jag har nog aldrig stött på en detektor som inte behöver en nolla.
Vid närmare eftertanke måste det nog vara så. Detektorn behöver nog också strömförsörjning.

Själva detektorn ser ju att sitta ganska separerat från lamparmaturen med tanke på att den är justerbar i riktning.

Då borde det ju inte vara något större ingrepp att koppla på en brytare som ger ström direkt till lampsockeln. Alltså förbi detektorns brytare. 2 ledare ut till en brytare. Fas och tändtråd. Om man vill vara säker att inte detektorn påverkas av detta så kan man ju dra ut 3 ledare istället och använda växlande brytare. Då blir det ju fas, tändtråd från detektorn och tändtråd till lampan.

Om detektorn även bryter nollan så blir det ju tyvärr dubbelt upp med ledare.

Tänk på att ingrepp i lampan tar bort alla garantier, CE-certifiering osv.

RilleRock
MejaCopah skrev:
Finns ju måga elektriker här någon måste ju veta om det går i huvudtaget

Vet du hur många olika armarturer det finns?
Vi har inte varit och delat isönder varenda en speciellt inte de från Clas Ohlson.
Rent praktiskt så går allt att lösa.
Sen hur bra det blir eller prisvärt är en annan fråga.
Iomed ingreppet så försvinner CE märkningen som av försäkringskäl mitt företag inte skulle stå för vid ev fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.