E
Skrivet av: souba

"Både väggar, bjälklag och tak innehåller 22,5 millimeter lösullsisolering." måste va bra lösull:-)

E
Skrivet av: Gäst

Minns något sekvens från programmet om att de själva undrade om det var ett bra beslut att placera ett så lyxigt hus i detta (billiga) område. Hmm.. känns som att det inte främjar grannsämjan med den attityden.

E
Skrivet av: Vassrugge

22,5 cm isolering är väl väldigt lite idag.
Förmodligen mindre än i de billigaste Älvsbyhus- och Smålandsvillan-husen.

Varför snåla så med något så billigt som isolering?
Som trots allt har mycket stor inverkan på driftskostnaden.

E
Skrivet av: B8q

27000 kWh för ett nybyggt hus med bergvärme och FTX, är inte det ganska mycket?

E
Skrivet av: J

Mekanisk frånluft med värmeåtervinning tolkar jag som en frånluftsvärmepump och inte som FTX. Frågan är var värmen tar vägen på vinterhalvåret då jag förmodar att poolen inte värms upp?

E
Skrivet av: Hubbe2

Billiga område? Lövbrunna är nästan bara den här typen av nya relativt lyxiga hus och prisbilden är inte speciellt låg, inte ens med Täbymått. Finns ju inga gamla hus i området.

E
Skrivet av: PlutoOrjan

Allvarligt...
Kan inte låta bli att fundera på hur folk prioriterar.
9.5miljoner för en uppenbarligt dåligt isolerad designkåk, som förbrukar nästan 30 000kw/h per år??!

Helt crazy...

E
Skrivet av: Johan

Som tidigare sagts, 22,5cm iso i väggarna och en förbrukning på nästan 30,000kw/år är väl inte spec. bra, eller?

Jag blir mer imponerad av personer som bygger enkla kråkslott själva från grunden, än dom som går till banken, anlitar någon som ska göra jobbet, och "i princip" väljer färg på soffkuddarna.
Allt till den nätta summan av 9mkr.

E
Skrivet av: Johan

Jag tycker att huset är visuellt tilltalande, övriga hus som syntes på bilderna från programmet såg slätstrukna ut i jämförelse. Men jag skulle gärna höra deras synpunkter efter en tid på hur det är att ha "vänt på våningarna"? Jag skulle i alla fall saknat möjligheten att knalla direkt ut på markplan från köket

E
Skrivet av: Noone70

27000kwh i energiförbrukning låter ju som otroligt högt, det är förmodligen dessutom ett beräknat värde och blir förmodligen högre i verkligheten.
Hur kan man misslyckas så mycket när man konstruerar huset? Vi förbrukar under 13000kwh (isf har vi ingen pool) i vårt 1940 tals hus på 190kvm. Detta efter fönsterisolering och en del andra mindre isoleringsåtgärder.

I övrigt ett otroligt läckert hus

E
Skrivet av: Kongo

27000 låter mycket, men är det en uppvärmd pool så kostar det en del. Vi har en icke uppvärmd pool men bara driften på pumpen tar en hel del kWh/säsong .

E
Skrivet av: arkitekt 1958

det är ju förstås en smaksak ang husets arkitektur och konstruktion, men ett hus med "platt tak" ser ut som en papplåda, och medför dessutom bergssäkert problem i framtiden - och behöver byggas med sadel- eller valmat tak. bara fungerar inte i vårt klimat. huset behöver alltid anpassas med omgivande miljö så bra som möjligt.
att bygga i lösvirke är gammaldags, mkt riskabelt ang byggfukt, och även dyrt och långsamt. det behövs åtm 250 mm minelalull i väggarna och delad stomme (u= ca 0,16) idag, men med 240 mm SPU når man u=0,08. funkar på samma gång som ångspärr, isolering och vindskydd. dubbelstomme. perfekt lösning. exv. se på: www.dometalot.fi ...bygger halvfärdigt eller helt klart, enl. önskemål. kraftig konstruktion förenat med ett konkurrenskraftigt pris, se på prislistan... ;)

E
Skrivet av: Emil

Alla väljer vi olika vad vi vill lägga pengar på. Här har familjen valt att lägga pengarna på köket med tre ugnar, vinkyl och monsterspis med fläkt av dyraste varumärke. Andra hade kanske lagt dessa pengar på bättre isoleringsstandard istället. Huvudsaken är att familjen är nöjd med sina prioriteringar och har råd med driften..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.