8 702 läst ·
36 svar
9k läst
36 svar
Det manligaste av alla manliga verktyg?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Jag saknade ett alternativ, troligtvis det manligaste av alla verktyg/redskap. Jordfräsen är nog tuffast av dem alla, framförallt om den används på en stenig tomt med torr och hård lerjord.
Enda förklaringen till att min älskade korp ligger på en beskedlig fjärdeplats måste vara att allt för få har fått stifta bekantskap med detta underbara och oerhört manliga verktyg. Med korpen får man loss sten och man kan göra diken där en rejäl spade bara studsar på markytan. Min förkärlek till detta verktyg KAN bero på att vår stuga ligger på en naturtomt i stenigaste småland och att det kom med en välanvänd korp med hickoryskaft. Dessa moderna tingestar med glasfiberskaft som man nu för tiden kallar för korp ger inte alls samma manliga känsla. 
Jag saknar alternativet Fyllhammare.
Jag håller den som effektivare än en Korp.
En av de äldre gubbarna på jobbet var med på den tiden då dom handgrävde kabeldiken på ackord. Han har X antal fyllhammare på sitt samvete och det är en fröjd att se när han gräver, speciellt när han är lite halvförbannad
Jag håller den som effektivare än en Korp.
En av de äldre gubbarna på jobbet var med på den tiden då dom handgrävde kabeldiken på ackord. Han har X antal fyllhammare på sitt samvete och det är en fröjd att se när han gräver, speciellt när han är lite halvförbannad
Fyllhammare borde ha funnits med. Jag visste helt enkelt inte vad det hette. Men, jag vill påstå att korpen torde vara mer effektiv i att luckra upp stenig mark. Använder själv den spetsiga sidan för att luckra och sedan den flata för att skyffla undan. Får helt enkelt leta upp en och jämföra. 
OT: Det finns ett stort gäng pensionärer ute på vår ö som köpte stugor på 60- och 70-talet. En av dessa kom med glada kommentarer varje gång han gick förbi och såg hur vi bröt sten till stengärdsgården samt röjde bort ljung och ris från tomten. När han hade passerat ett otal gånger den helgen stannade han upp och sa:
- Du, jag ska ge dig ett gått råd angående den där. Han pekade på korpen och jag tänkte att nu skulle man väl få lära sig något knep.
- Jag har nämligen en god vän som arbetade större delen med en korp i det stenigaste av Småland, och en gång gav han mig ett råd som jag tänkte att du kunde ta del av. Fast det ser i och för sig ut att vara försent...
- Jahaa... Sa jag och såg allmänt frågande ut.
- Jo, han sa... Om du någonsin får syn på en korpdjävel, vänd dig om och lägg benen på ryggen och spring för allt vad du är värd. Kom aldrig i närheten av detta sattyg!
OT: Det finns ett stort gäng pensionärer ute på vår ö som köpte stugor på 60- och 70-talet. En av dessa kom med glada kommentarer varje gång han gick förbi och såg hur vi bröt sten till stengärdsgården samt röjde bort ljung och ris från tomten. När han hade passerat ett otal gånger den helgen stannade han upp och sa:
- Du, jag ska ge dig ett gått råd angående den där. Han pekade på korpen och jag tänkte att nu skulle man väl få lära sig något knep.
- Jag har nämligen en god vän som arbetade större delen med en korp i det stenigaste av Småland, och en gång gav han mig ett råd som jag tänkte att du kunde ta del av. Fast det ser i och för sig ut att vara försent...
- Jahaa... Sa jag och såg allmänt frågande ut.
- Jo, han sa... Om du någonsin får syn på en korpdjävel, vänd dig om och lägg benen på ryggen och spring för allt vad du är värd. Kom aldrig i närheten av detta sattyg!
Vet ej om denna finns med bland länkarna ovan, youtube är spärrat här på jobbet så jag kan inte se filmerna(annars blir det en schysst repris):
http://www.metacafe.com/watch/54809/worlds_largest_chainsaw/
Hyfsat manligt må jag säga =)
EDIT:
Hemma nu, och såklart var filmen med bland Youtubelänkarna också...
http://www.metacafe.com/watch/54809/worlds_largest_chainsaw/
Hyfsat manligt må jag säga =)
EDIT:
Hemma nu, och såklart var filmen med bland Youtubelänkarna också...
Redigerat:
Jag förstår ICKE hur motorsågen kan ligga i topp. En vinkelslip sprutar gnistor, eld!!! En motorsåg sprutar fjuttiga spån, hur mesigt som helst.
Jag lever för övrigt i ett verktygshelvete. Min bror är snickare och min pappa är bilmekaniker. Jag kan aldrig köpa egna verktyg utan att betraktas som korkad som inte lånar deras
/John
Jag lever för övrigt i ett verktygshelvete. Min bror är snickare och min pappa är bilmekaniker. Jag kan aldrig köpa egna verktyg utan att betraktas som korkad som inte lånar deras
/John
John_j : vänd på steken och tala om för far o bror att de är DE som är korkade som inte lånar dina verktyg....
Annars är det manligt att använda mobiltfn och ringa på hjälp när man inser sin manliga svaghet ibland och behöver en röris eller elektriker.
Ungefär lika manligt som att byta blöjor. Den nya tidens synsätt.
Annars är det manligt att använda mobiltfn och ringa på hjälp när man inser sin manliga svaghet ibland och behöver en röris eller elektriker.
Ungefär lika manligt som att byta blöjor. Den nya tidens synsätt.
Jag tycker nog en skärbrännare är rätt manlig.
OK, fram med en bensindriven vinkelslip så kan vi börja snacka...john_l skrev:
Hm? Jag tycker det är litet fjompigt att behöva hålla andan.FemTummar skrev:
Jag skulle nog också ha röstat på fyllhammare om den hade funnits med. Ett skönt redskap och namnet har en brutal klang också. Som något man har inne i skallen dagen efter...
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Vilken viktig fråga, kräver ett svar! Som man så tycker jag att ett järnspett är manligt, behöver inte tänka så mycket, är rätt okompliserat. Spar min hjärnkraft till viktigare frågor.