8 667 läst ·
5 svar
9k läst
5 svar
Det luktar cigarettrök om torktumlaren...
Tror vi var nära en liten incident i tvättstugan idag. Några minuter efter start började det osa cigarettrök om torktumlaren. Ingen rök, verkade inte vara varmt. Rätt mycket ludd i kondensor etc men inte helt proppt.
Maskinen är tio år gammal men har fungerat felfritt fram till nu. Man skulle kunna tänka sig att det är någon drivrem eller liknande som slirat?
Kläderna som låg i maskinen osar verkligen cigarettrök. Ingen röker och kläderna luktade inte när dom lades dit.
Någon som känner igen detta?
Får klyva maskinen i helgen och se om något ser misstänkt ut......
Maskinen är tio år gammal men har fungerat felfritt fram till nu. Man skulle kunna tänka sig att det är någon drivrem eller liknande som slirat?
Kläderna som låg i maskinen osar verkligen cigarettrök. Ingen röker och kläderna luktade inte när dom lades dit.
Någon som känner igen detta?
Får klyva maskinen i helgen och se om något ser misstänkt ut......
Jag har varit med om det på min Whirlpool för ett antal år sedan,
Det var ett flatstift vid en av termostagivarna som hade dålig kontakt och började glöda, kabelisoleringen började ryka och det var nära en riktig brand. En ny termostatsats och ett nytt flatstift på en lite avkortad kabel löste problemet.
Det var ett flatstift vid en av termostagivarna som hade dålig kontakt och började glöda, kabelisoleringen började ryka och det var nära en riktig brand. En ny termostatsats och ett nytt flatstift på en lite avkortad kabel löste problemet.
Inte för att jag vet något speciellt om torktumlare..
Luktade kläderna mer rök än rummet i övrigt? Det kan i så fall ge en ledtråd till var du skall leta.
Om det är en kondenstumlare så dras väl luften in genom den kalla sidan av kondensorn, via elementet vidare till trumman och ut igen via kondensorns varma sida. Luktar kläderna kraftigt av rök borde källan finnas uppströms i luftflödet. Kanske värmeelementet eller någon termostat som redan nämnts.
Jag antar att motorn till trumman och styrelektronik sitter utanför luftkanalen?
Luktade kläderna mer rök än rummet i övrigt? Det kan i så fall ge en ledtråd till var du skall leta.
Om det är en kondenstumlare så dras väl luften in genom den kalla sidan av kondensorn, via elementet vidare till trumman och ut igen via kondensorns varma sida. Luktar kläderna kraftigt av rök borde källan finnas uppströms i luftflödet. Kanske värmeelementet eller någon termostat som redan nämnts.
Jag antar att motorn till trumman och styrelektronik sitter utanför luftkanalen?
Ja så var det nog, Kläderna var riktigt inpyrda. Efter att ha läst Elds inlägg tänker jag speciellt på den temgivare som jag vet sitter i luftkanalen under luckan.
Är inte riktigt säker på vad som sitter uppströms och icke, ska försöka hitta lite tid och skruva isär ytterligare. Låter som att den tanke du har är rätt rimlig iallafall!
Är inte riktigt säker på vad som sitter uppströms och icke, ska försöka hitta lite tid och skruva isär ytterligare. Låter som att den tanke du har är rätt rimlig iallafall!
Nu har jag meckat maskinen i småbitar utatn att hitta något. Allt ser fint ut men det var mycket torkat damm/ludd på konstiga ställen. Har rengjort maskinen ordentligt och provkört - allt verkar fungera normalt. Hittade en del torkade ludd-kulor väldigt nära värmeelementet, misstänker att det orsakat lukten. Provad dock att tända eld på lite torkat damm och det luktade inget (och var väldigt svårt att få fyr på).
Klicka här för att svara